ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کمپانی GlobalFoundries
تکنولوژی

جنگ داخلی در دنیای سیلیکون؛ شکایت متقابل TSMC از گلوبال فاندریز

نزاع قانونی بین TSMC، از تامین کنندگان اصلی اپل و کمپانی تولید چیپست GlobalFoundries تا حد بی سابقه ای بالا گرفته است. TSMC که تابستان امسال از سوی رقیبش به سرقت پتنت ها متهم شده بود، ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

نزاع قانونی بین TSMC، از تامین کنندگان اصلی اپل و کمپانی تولید چیپست GlobalFoundries تا حد بی سابقه ای بالا گرفته است. TSMC که تابستان امسال از سوی رقیبش به سرقت پتنت ها متهم شده بود، حالا در چندین کشور از طرف مقابل شکایت کرده است.

کمپانی GlobalFoundries که در کالیفرنیا واقع شده حدود دو ماه قبل مدعی شد «صنایع نیمه هادی تایوان» یا TSMC با استفاده غیرقانونی از ۱۶ پتنت این شرکت ده ها میلیارد دلار به جیب زده. بر اساس این ادعا TSMC در محصولات فروخته شده به اپل، گوگل، کوالکام، انویدیا، لنوو و مدیاتک از این فناوری ها استفاده کرده است.

GlobalFoundries به همین بهانه از کمپانی تایوانی شکایت کرده و نه تنها خواستار جبران زیان هنگفت ناشی از سرقت پتنت هایش شد بلکه در پی ممنوعیت ورود این تراشه ها به آمریکا است.کمپانی GlobalFoundries

در حالی که هنوز سرنوشت این پرونده معلوم نشده، صنایع نیمه هادی تایوان در اقدامی متقابل به اتهام نقض حقوق ۲۵ پتنت شکایت هایی را در آلمان، آمریکا و سنگاپور علیه GlobalFoundries ثبت کرده است.

این پتنت ها در زمینه طراحی FinFET، تکنیک های جداسازی کم عمق، ساختارهای گیت، روش های الگوبرداری دوگانه و غیره کاربرد دارند. احتمال می رود که پتنت های مورد ادعا در بیشتر تولیدات GlobalFoundries از قبیل فرآیندهای با لیتوگرافی ۴۰، ۲۸، ۲۲، ۱۴ و ۱۲ نانومتری به کار برده شده باشند، از اینرو در صورت اثبات ادعای تایوانی ها، کسب و کار آنها با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

TSMC در دادخواست خود خواستار توقف تولید و فروش آن دسته از چیپست های طرف مقابل شده که در آنها پتنت هایش به صورت غیرقانونی به کار برده شده اند. تایوانی ها با انتشار بیانیه ای از تلاش برای دریافت غرامتی هنگفت از کمپانی GlobalFoundries خبر داده اند اما به مبلغ مورد خود اشاره ای نکرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی