ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاه‌ چاله‌ های ۳ گانه‌ای که در مسیر برخورد با هم قرار دارند

ناسا در جستجوی زوج سیاه چاله ها بود که کاملا اتفاقی موفق به کشف پدیده‌ای جالب‌تر شده است. ناسا به کمک کشفیات دانشگاه جورج میسون ایالت ویرجینیا، یک مجموعه ۳ گانه از سیاه چاله هایی ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

ناسا در جستجوی زوج سیاه چاله ها بود که کاملا اتفاقی موفق به کشف پدیده‌ای جالب‌تر شده است. ناسا به کمک کشفیات دانشگاه جورج میسون ایالت ویرجینیا، یک مجموعه ۳ گانه از سیاه چاله هایی را پیدا کرده است که در مسیر برخورد با یکدیگر قرار دارند.

اتفاقی که باعث می‌شود این سیستم، شگفت‌انگز باشد این است که ۳ سیاه چاله بسیار بزرگ که در حال بلعیدن فضای اطراف خود هستند، در مسیر برخورد با یکدیگر قرار دارند. این سیستم که SDSS J084905.51+111447.2 نام دارد به کمک چند رصدخانه و ۳ تلسکوپ ناسا کشف شده است.

ناسا می‌گوید که این سیستم یک میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد و دانشمندان با ادغام کردن داده‌های تلسکوپ‌ها روی زمین و همچنین تلسکوپ‌های فضایی توانسته‌اند این سیستم متشکل از ۳ سیاه چاله را پیدا کنند.

زوج سیاه چاله
سیستم متشکل از ۳ سیاه چاله

ابتدا تلسکوپ فضایی WISE ناسا به کمک نور مادون قرمز، متوجه درخشش شدید این سیستم شده است. این درخشش بیان‌گر فاز بلعیدن سریع اطراف یک سیاه چاله عنوان می‌شود. این تیم سپس به کمک تلسکوپ‌های چاندرا و یک تلسکوپ دوربرد در آریزونا توسط اشعه ایکس توانستند نشانه‌هایی از بلعیده شدن مواد توسط این سیاه چاله ها را در وسط یک کهکشان پیدا کنند.

سپس تلسکوپ‌های چاندرا و NuSTAR ناسا، شواهدی مبنی بر وجود میزان زیادی گاز و غبار اطراف یکی از این سیاه چاله ها مشاهده کردند که به طور معمول به ادغام سیاه چاله ها غول پیکر نسبت داده می‌شود. تلسکوپ نظارتی Sloan Digital Sky بخش بزرگی از فضا را به کمک نوز اپتیکال اسکن و سیستم را تصویر سازی کرده است.

این سیستم با کمک دانشمندان شرکت‌کننده در پروژه «باغ وحش کهکشانی» (Galaxy zoo)، یک سیستم متشکل از ۳ سیاه چاله در حال برخورد عنوان شده است. ناسا می‌گوید پیدا کردن سیاه چاله های ۳ گانه و حتی زوج سیاه چاله ها بسیار سخت است، گراکه معمولا توسط غبار‌ها و گاز، مخفی می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی