ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فضانورد ایرانی
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: ما باید فضانورد ایرانی به فضا بفرستیم

در مراسم آیین گرامیداشت هفته فضا وزیر ارتباطات اعلام کرد که ایران باید تا چند سال آینده فضانورد ایرانی به فضا بفرستد و تاکید کرد که ایران تا سال ۱۴۰۰ ماهواره‌ای با دقت تصویر یک ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۳

در مراسم آیین گرامیداشت هفته فضا وزیر ارتباطات اعلام کرد که ایران باید تا چند سال آینده فضانورد ایرانی به فضا بفرستد و تاکید کرد که ایران تا سال ۱۴۰۰ ماهواره‌ای با دقت تصویر یک متر نیز به مدار خواهد فرستاد.

«محمد جواد آذری جهرمی» با تاکید بر این موضوع که ما در ایران از بس درگیر سیاست شده‌ایم فراموش کردیم که سهمی هم در فضا داریم اعلام کرد که «متاسفانه آنقدر به صنایع قدیمی و بی‌خاصیت پرداختیم که صنعت مهمی مانند صنعت فضایی را یادمان رفته است.» او به بزرگ اندیشیدن اشاره کرد و گفت: «اوایل که فعالیت‌های فضایی جدیدی را به طور جدی شروع کردیم، ما را مسخره می‌کردند ولی امروزه می‌بینیم که استارت آپ‌های حوزه فضایی چقدر رشد داشته‌اند.»

فضانورد ایرانی

وزیر ارتباطات به پروژه اعلام خسارت دقیق سیل فروردین ماه در کشور گریزی زد و با اعلام این موضوع که این پروژه توانسته ۱۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی کند، گفت: «روزی که می‌گفتیم با استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای این اعلام خسارت دقیق را انجام خواهیم داد، مجلسیان باور نمی‌کردند اما امروز این کار را کردیم. دیگر کسی نتوانست زمین سیصد متری آسیب دیده را به جای زمین سیصد هکتاری جا بزند و یا زمین‌های آسیب‌دیده‌ای در پاکستان را به جای زمین صدمه دیده در مناطق سیل زده معرفی کند.»

جهرمی باور دارد که آمریکا تنها به صنایع فضایی ایران حسادت می‌کند. به گفته جهرمی در یک شب، سه مجموعه فضایی کشورمان را که فعالیت‌های صلح آمیزی داشتند مورد تحریم‌های ظالمانه قرار می‌گیرند: «تحریم‌هایی که به یمن جوانان ایرانی بی‌اثر خواهند شد.» او می‌گوید بسیاری از کشورها در پی همکاری پیرامون دانش صلح آمیز ماهواره‌ای برای ایران هستند و قرار است این همکاری‌ها با آنها توسعه یابد: «با کمک همین همکاری‌ها، ما باید فضانورد ایرانی به فضا بفرستیم.»

فضانورد ایرانی

وزیر ارتباطات کشورمان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به رفتارهای ناپسند و خودبزرگ‌بینانه ترامپ تاکید می‌کند که «چه ترامپ و دیگر بدخواهان خوششان بیایند، چه نه، ایران تا سال ۱۴۰۰ ماهواره‌ای با دقت تصویر یک متر نیز به مدار خواهد فرستاد.»

تا یک سال آینده سه ماهواره به فضا خواهیم فرستاد

در این مراسم همچنین «مرتضی براری» رییس سازمان فضایی کشور اعلام کرد که سازمان آنها به کمک دیگر فعالان این حوزه قصد دارد تا در هفته فضای سال جاری، ۳۶۲ رویداد برگزار کند. او سپس به ارائه گزارشی آماری درباره اقدامات سازمان فضایی کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت:

«سال گذشته تلاش کردیم دو ماهواره تکمیل شده را در مدار قرار بدهیم. امیر کبیر تا مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر هم رفت ولی بعد از برقراری ارتباط چندثانیه‌ای، نتوانست در مدار قرار بگیرد. امسال اما قصد داریم تا یک سال دیگر، سه ماهواره به فضا بفرستیم و تمامی قراردادهایمان با سازمان جهانی هوافضا برای پرتاب‌های سال جاری و آینده را نیز منعقد کردیم و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.»

به گفته براری دو نمونه ماهواره ظفر در سه ماه آتی آماده خواهند شد: «در چهل و پنج روز آینده اولین ماهواره ظفر و سه ماه بعد از آن ماهواره پارس ۱ (که یک ماهواره سنجش دور و با برد پانزده متر است) را به فضا پرتاب خواهیم کرد. ماهواره مخابراتی ناهید ۱ نیز قرار است در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار بگیرد که اوایل سال آینده پرتاب خواهد شد.»

صنعت فضایی ایران باید به بخش خصوصی سپرده شود

فضانورد ایرانی

به گفته براری سازمان فضایی کشور در خصوص صنعتی سازی ساخت ماهواره‌ها و فعالیت بخش خصوصی نیز اقدامات زیادی انجام داده چرا که بیش از ۷۶ درصد حوزه فضای دنیا در بخش خصوصی است و ایران هم باید به همین سمت پیش برود: «دو مناقصه، یکی برای ساخت ماهواره‌های راداری و یکی برای ماهواره‌های اپتیکی برگزار کردیم که به ترتیب در آنها شش و هشت کنسرسیوم شرکت داشتند و مراحل پایانی آن به زودی انجام خواهد شد.»

رییس سازمان فضایی کشور همچنین اعلام کرد امروزه این سازمان از ۱۲ ماهواره فضایی روزانه نزدیک به صد گیگ دیتا دریافت می‌کند که آن را به رایگان به استارت آپ‌های حوزه فضایی اعطا می‌کند: «ما عدم تصدگری را سرلوحه کار خود قرار دادیم و هم‌اکنون این بستر فراهم شده که بخش خصوصی بتواند حتی یک ماهواره بخرد یا بسازد و به فضا بفرستد و با آن کسب و کار کند.»

براری در خلال صحبت‌های خود به مساله شکست پرتاب ماهواره‌ها اشاره کرد و تاکید کرد که آمریکا و روسیه نیز در سه سال اول فعالیت فضایی خود با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند: «۶۲ درصد پرتاب ماهواره‌های آمریکا و نزدیک به ۵۰ درصد پرتاب ماهواره‌های روسیه در اوایل کارشان با شکست مواجه می‌شد. اساسا گفته می‌شود در بین پرتاب ده مرحله اول، معمولا ۳۰ تا ۵۰ درصد موفق می‌شوند در مدار قرار بگیرند. درصد قرار گرفتن ماهواره‌های ایران در اوایل کار خود نزدیک به ۴۰ درصد بوده که با حد میانگین جهانی همسو است و نباید ناامید شد.»

افتتاح دو ایستگاه پرتاب ماهواره‌ای تا پایان سال

فضانورد ایرانی

رییس سازمان فضایی کشور در خاتمه افزود که تعداد ایستگاه‌های پرتاب ماهواره در سال جاری از دو منطقه (ماهدشت و قشم) به چهار منطقه افزایش پیدا خواهد کرد و پایگاه‌های سلماس و چناران نیز به زودی افتتاح خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • kaveh20
    kaveh20 | ۱۶ مهر ۱۳۹۸

    وزیری که در ماجرای فیلتر شدن تلگرام بستن سایتهای دانلود فیلم، قطعی اینترنت در روزهای خاص و... میگوید من هیچکاره ام.. بدرد هیچ کاری نمیخورد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی