ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویندوز 10X
تکنولوژی

همه چیز در مورد ویندوز 10X؛ سیستم عامل مایکروسافت برای دستگاه‌های دو نمایشگره

مراسم هفته قبل مایکروسافت برای عشاق سینه چاک فناوری شبیه رویایی بود که به واقعیت پیوسته است. مهمترین محصول نرم افزاری این رویداد ویندوز 10Xبود که نوید عصر جدیدی را در دنیای گجت های ویندوزی می ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۵

مراسم هفته قبل مایکروسافت برای عشاق سینه چاک فناوری شبیه رویایی بود که به واقعیت پیوسته است. مهمترین محصول نرم افزاری این رویداد ویندوز 10Xبود که نوید عصر جدیدی را در دنیای گجت های ویندوزی می دهد.

مایکروسافت نه تنها به تبلت مفهومی با دو نمایشگر جان بخشید، بلکه بعد از آن گوشی تاشوی سرفیس Dou با سیستم عامل اندروید را معرفی کرد. همانطور که پیش بینی می شد مایکروسافت سرفیس های پرو ایکس، پرو ۷ و لپ تاپ ۳ را به پورت های USB-C مجهز کرده و تعویض حافظه داخلی آنها را میسر کرد.

سوالی فلسفی که برای برخی پیش آمده این است که ویندوز واقعا چیست؟

یکی دیگر از دستاوردها سیستم عامل ویندوز 10X است که نه به صورت مجزا عرضه می شود و نه امکان به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ به آن وجود دارد. این سیستم عامل در اکثر سرفیس های جدید هم به کار نرفته و حتی سرفیس پرو ایکس هم علی رغم پسوندش از آن بی بهره است. به گفته مایکروسافت ویندوز 10X برای دیوایس های تاشو طراحی شده با این حال سرفیس Duo که برادر دوقلوی نئو به نظر می رسد، به اندروید مجهز شده است. با خواندن این متن شاید این سوال به ذهنتان آمده که مهندسان ردموندی حین طراحی ویندوز 10X چه در سر داشته اند؟

شاید این تصمیمات در وهله اول گیج کننده به نظر برسند اما پشت هر کدام از آنها استدلال هایی نهفته است. نکته اصلی این است که ویندوز 10X اساسا سیستم عامل جدیدی محسوب نمی شود. هرچند مایکروسافت علاقه ای به افشای اطلاعات این سیستم عامل ندارد اما همین حالا هم چیزهایی درباره آن می دانیم:

  • نحوه اجرای نسخه اولیه ویندوز 10Xروی سرفیس نئو
  • WonderBar شبیه به تاچ بار مک بوک که پس از قرار گرفتن کیبورد روی صفحه به نمایش در می آید
  • اجرا روی چیپست اینتل
  • اجرای اپ های Win32، ویندوز استور و مبتنی بر وب به شکلی که باتری بیشترین بازدهی را داشته باشد
  • حذف کاشی های زنده و نمایش منوی استارت با ظاهری شبیه به لانچر گوشی های هوشمند
  • امکان قرار دادن نوار وظیفه و منوی استارت در هر یک از پنل های نمایشگر
  • ارائه محدود در سال ۲۰۲۰ روی گجت های ایسوس،دل، اچ‌پی و لنوو

بر اساس آنچه منابع آگاه درباره استراتژی ردموندی ها برای سیستم عامل محبوبشان گفته اند، ویندوز 10X احتمالا فقط یک shell یا پوسته ماژولار است که رابط جدیدی را برای ارتباط با هسته مرکزی ویندوز فراهم کرده تا برای اجرا در دستگاه های تاشو بهینه شود. اما معرفی این نسخه یا پوسته جدید بازهم این سوال فلسفی را به جریان انداخته که ویندوز واقعا چیست؟

شاید ویندوز برای مایکروسافت دیگر اهمیت سابق را نداشته باشد اما در گذشته این کمپانی همیشه از اشاره به اجرای این OS در محصولاتش لذت می برد. تا قبل از به تاریخ پیوستن گوشی های ویندوزی، این شرکت به اجرای ویندوز موبایل در گوشی هایش اصرار می کرد. حتی سرفیس RT فقید هم در ۲۰۱۲ بر اساس این سیستم اجرا می شد. در ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ هم کمپانی به ترتیب از نصب ویندوز در ایکس باکس وان و هولو لنز خبر داد.

از طرف دیگر هر بار برخی کاربران این ادعا را واهی و بی اساس می دانستند چون هیچ یک از این پلتفرم ها قادر به اجرای برنامه های دسکتاپ نبودند و بدتر از همه ایکس باکس تا سال ها هیچ اپی را راه اندازی نمی کرد.

ویندوز 10X

البته در تمامی این موارد تقریبا حق با مایکروسافت بود و مهندسان در پاسخ به پرسش ها تاکید می کردند که هر یک از این دستگاه ها بخشی از ستون فقرات ویندوز را به ارث برده اند. با این وجود حالا که ویندوز در حال بدل شدن به سیستم عاملی ماژولار است، می توان با قاطعیت بیشتری محصولات سخت افزاری مایکروسافت را مبتنی بر ویندوز نامید.

مایکروسافت از مدت ها قبل سرگرم توسعه Core OS یا به اختصار WCOS است که به عنوان ستون فقرات ماژولار جدید ویندوز بکار برده می شود. WCOS به لطف آنچه مایکروسافت «پوسته سازگار» یا CShell می خواند، قادر است روی دستگاه های مختلف از جمله دسکتاپ، هدست، تبلت و حتی کنسول های بازی اجرا شود. CShell چند پارچگی فعلی ویندوز در پلتفرم های مختلف را از بین برده و تجربه ای یکسان را برای کاربران ویندوز فراهم می سازد.

مایکروسافت تمام سیستم ها را احتمالا به WCOS مجهز می‌کند

چنین سیستمی در دستگاه های تاشو رابط را با حالت نمایشگرها سازگار می کند، اپ ها را با موقعیت صفحه سازگار کرده و امکان باز کردن همزمان دو برنامه در هر طرف پنل را به شما می دهد؛ دقیقا همان کاری که ویندوز 10X در سرفیس نئو انجام می داد.

در همین راستا شنیده‌ها حکایت از این دارد که هدست واقعیت مجازی هولو لنز ۲ با پوسته Oasis بر مبنای WCOS از راه می رسد که اجازه پین کردن اپ ها و اشیاء را فراهم می سازد. وایت برد غول پیکر سرفیس هاب ۲ نیز پس از معرفی نسخه بعدی به Aruba آپدیت می شود که آن هم مبنای ویندوز Core OS توسعه پیدا کرده. در دموی زیر می بینید که ویندوز در سرفیس هاب ۲ تا چه حد با نمایشگر چرخان بهینه شده و به شکلی فوق العاده روان، خود را با موقعیت آن سازگار می کند.

انتظار می رود که WCOS با پوسته «پلاریس» به لپ تاپ ها و کامپیوترهای معمولی و با پوسته «گیم کور» به ایکس باکس اسکارلت بیاید. با این حال برخی بر این باورند که ردموندی ها پرونده پلاریس را مختومه کرده و قصد استفاده از ویندوز ۱۰ معمولی را پی‌سی ها دارند.

ویندوز 10X اما به خاطر زرق و برق و تازگی از این همه این موارد هیجان انگیزتر است. ما قبلا تجربه استفاده از هولولنز، ایکس باکس و حتی سرفیس هاب را داشته ایم و شاید برای برخی مایکروسافت تنها با انجام برخی تغییرات در رابط کاربری، سیستم عامل خود را روی این سخت افزارها پورت کرده اما داستان در مورد ویندوز 10X متفاوت است. این نسخه نه تنها با یک تبلت تاشو از راه رسیده بلکه ترفندهای بی سابقه ای مثل WonderBar را به ارمغان آورده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۴ مهر ۱۳۹۸

    حیف پول که به محصولات مایکروسافت بدی
    خودش رو کشت شبیه لینوکس بتونه ویندوز رو ماژولار کنه و هسته رو از پوسته جدا کنه ده ساله هیچ کار نکرده

مطالب پیشنهادی