ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرویس الوپست چگونه تبدیل به بزرگ‌ترین همکاری دولت با استارتاپ‌های ایرانی شد

در روز جهانی پست تحول بزرگی در سرویس پست کشور آغاز به کار کرده که بالاخره می‌تواند رویای واقعی پست رنگ واقعیت ببخشد. بعد از اینکه شرکت ملی پست بارها و از طریق اپلیکیشن‌های مختلف ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

در روز جهانی پست تحول بزرگی در سرویس پست کشور آغاز به کار کرده که بالاخره می‌تواند رویای واقعی پست رنگ واقعیت ببخشد. بعد از اینکه شرکت ملی پست بارها و از طریق اپلیکیشن‌های مختلف سعی کرد تا بتواند همپای برخی رقبای بخش خصوصی، سرویس پست درب به درب را راه اندازی کند، این اتفاق بالاخره با کمک ناوگان سفیران الوپیک رخ داده و در آخرین نسخه الوپیک می‌توان به این قابلیت دست پیدا کرد.

با انتخاب گزینه الوپست وارد پروسه جدیدی خواهید شد که در آن می‌توانید درخواست خود را به صورت آنی یا رزرو به برنامه بدهید. بعد از این مرحله باید اطلاعات دقیقی از آدرس گیرنده و مواردی نظیر اندازه، وزن، ارزش و حجم بسته پستی را انتخاب کنید تا با محاسبه قیمتی دقیقا برابر با نرخ رسمی پست کشور به علاوه هزینه پیک، بسته خود را بدون اتلاف وقت به دست پست برسانید.

هزینه پیکی که در این سرویس کاربر می‌پردازد معمولا رقمی کمتر از شش یا هفت هزار تومان خواهد بود که با احتساب میانگین زمان نیم ساعته درگیر شدن در دفاتر پستی برای هر کاربر، در واقع یک نوع زمان خریدن به شمار می‌رود. سفیران الوپیک نیز با رفتن به نزدیک‌ترین دفتر پستی و بدون درگیر شدن در صف باجه‌ها، بدون درنگ با دادن کد سفر به مامور پست، بسته را به چرخه پستی هدایت می‌کنند. کاربر نیز می‌تواند بسته خود را به صورت آنلاین رصد کند و مطمئن باشد که بسته به دست گیرنده می‌رسد.

نکته جالب اینجاست که سرویس الوپست بصورت بیست و چهارساعته است و کاربر الزامی ندارد سر زدن به پست را فقط به ساعات اداری موکول کند.


(زیرنویس عکس) شاید در نگاه اول کاربری که عادت کرده خیلی زود با اپلیکیشن‌های حمل و نقل هوشمند کار کند، وارد کردن این اطلاعات وقت‌گیر به نظر برسد اما باید خاطرتان باشد که ورود این اطلاعات به نفع‌ بهتر و زودتر رسیدن بسته پستی خواهد بود.

اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید دارد که دولت باید چابک‌تر باشد و حالا با وجود تحریم‌ها و سایه سنگین آنها روی اکوسیستم استارتاپی، همکاری یک شرکت  صدساله و سنتی با استارتاپی مدرن چند ساله از آن دسته همکاری‌هایی است که به ندرت در اقتصاد ایران دیده می‌شود. خود شرکت پست نیز از این سرویس جدید استقبال کرده و برای هرچه بهتر شدن آن تلاش می‌کند و باجه‌ای به اسم الوپست در دفاتر پستی پایتخت تعبیه شده است. تمامی سفیران و ماموران پستی نیز آموزش‌های لازم را دیده‌اند و این چرخه حالا با سرعت بهتر و بیشتری می‌چرخد.

این همکاری مابین دولتی و استارتاپی یک تزریق سرمایه‌ از سمت دولت نبوده و در واقع برای ساخت فردایی آسان‌تر برای سبک زندگی ایرانیان در دنیای شلوغ امروز است. آنطور که مدیران شرکت پست می‌گویند، این شرکت چندان سودده نیست و کمترین افزایش قیمت را در سال‌های اخیر تجربه کرده ولی حالا با فراهم کردن این بسترهای جدید می‌توان به درآمد بیشتری برای این شرکت ملی امید پیدا کرد.

در ابعاد جهانی نیز باید به چند سال پیش اشاره کرد که استارتاپ «Stuart» در فرانسه توانست به یک تفاهم با پست ملی فرانسه برسد که بعد از همکاری دوجانبه، رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و در نهایت خود شرکت پست فرانسه آن را خریداری کرد.

آمارهای سرویس الوپست که به تازگی از مرحله آزمایشی خود خارج شده حکایت از آن دارد که این سرویس در هفته‌های اخیر، هر هفته رشد پنجاه درصدی به همراه داشته و بیشتر از همه نامه‌های اداری و B2B توسط سرویس الوپست جابجا شده و پس از آن کالاها و گجت‌های الکترونیک در رتبه دوم قرار دارد. در جایگاه سوم نیز مردم بیشتر پوشاک را برای هم پست می‌کنند. جالب اینجاست که کاربران به این سرویس و پست اعتماد می‌کنند و ۹ درصد از سفارشات نیز شامل کالای گران قیمتی چون طلا می‌شود.

الوپست

«مهدی نایبی» مدیرعامل الوپیک اذعان دارد که این همکاری با نشست‌های طولانی مدت به ثمر نشسته و در گفتگو با دیجیاتو تایید می‌کند که مذاکرات اولیه با پست به چند سال پیش برمی‌گردد: «اوایل می‌خواستند برنامه خودشان را داشته باشند ولی با وجود نیروهای جدید و حالا با تغییر و تحولاتی که در این شرکت ملی به وجود آمده، در کنار نگاه جدید مدیریت، مذاکرات بالاخره به نتیجه رسیده‌اند.»

نایبی باور دارد که شرکت ملی پست به این باور رسیده که باید با تیم‌های جدید کار کند و همکاری ایجاد شده حاصل تنها یک ماه مذاکره و چند ماه سپری شدن مسائل اداری است. او این همکاری را دروازه‌ای برای همکاری‌های بزرگ شرکت‌های دولتی و استارتاپی می‌داند و می‌گوید:

«چندین ماه برای فراهم کردن زیرساخت‌های این مساله هر دو تیم زحمت کشیدند و توانستیم آن را به بهترین شکل ممکن پیاده کنیم. با اینکه این قرارداد انحصاری نیست و هم‌اکنون دیگر بازیگران حوزه هم می‌توانند بروند با پست برای همکاری‌های مشابه صحبت کنند اما بحث اینجاست که چه ارزش افزوده‌ای به سیستم فعلی که ما برای آن زحمت کشیدیم اضافه می‌شود؟ ما این سرویس را با بازخوردهای مردم روز به روز به مراحل عالی می‌رسانیم و در تلاش هستیم که این سرویس به زودی در شهرهایی نظیر کرج، مشهد و شیراز نیز راه‌اندازی شود.»

الوپست

نایبی باور دارد که سرویس الوپست در واقع گزینه «ارسال برای کل ایران» را برای همه فروشگاه‌های اینترنتی، حتی کوچکترین آنها که در یک صفحه اینستاگرامی فعالیت دارند، را فعال کرده است. او با نگاهی آینده‌نگرانه‌تر نیز باور دارد که سرویس الوپیک در کل می‌تواند صفر تا صد لجستیک و پرداخت یک کسب‌وکار اینترنتی از حمل و نقل تا نحوه دریافت وجه را بر عهده بگیرد: «درواقع الوپیک می‌تواند تبدیل به یک Marketplace شود.»

پست یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های دولتی است که از اعتماد خوبی بین مردم برخوردار است و حالا با سرویس الوپست برای آن سفارش بیشتری ثبت می‌شود. در نتیجه نه تنها کارمندانی از دفاتر پستی حذف نخواهند شد، بلکه شغل‌های جدیدی نیز در این رابطه در شرکت ملی پست تعریف شده است. سفیران پیک الوپیک نیز با احتساب اضافه شدن سرویس‌های جدید، در طول روز بیشتر به کار می‌پردازند و هزینه بیشتری دریافت می‌کنند و نمودار سینوسی کارشان تبدیل به یک نمودار ثابت خواهد شد. این بازی برد برد را «محمد کریمی» مدیر پروژه الوپست و مدیر توسعه کسب و کار الوپیک اینگونه تعریف می‌کند:

«سفیران در زمان زمزمه‌های خبر هم پیگیر این بودند که چه زمان این سرویس به طور رسمی فعال می‌شود. افزوده شدن هر سرویسی به کارهای این ناوگان باعث بهبود درآمد آنها خواهد شد.»

الوپست

او همچنین مزایای الوپست را نسبت به سایر اپراتورهای خصوصی در بازار نیز چنین تعریف می‌کند: «هیچ‌یک از این اپراتورهای پستی اپلیکیشن و سایتی که با زیرساخت فنی قوی ما همراه باشد را در اختیار ندارند. در واقع قوی‌ترین ناوگان ارسال بسته در تهران و پرتراکم‌ترین مناطق پستی نیز در دست شرکت ملی پست است که این ترکیب باعث شده که الوپست بی‌رقیب باشد.»

آنطور که شنیده‌های دیجیاتو می‌گوید وزیر ارتباطات روی راه‌اندازی این پروژه بسیار حساس بوده و سعی زیادی کرده که این سرویس به‌زودی راه‌اندازی شود. الوپیک جدا از پست تلاش‌هایی هم کرد که با سازمان تامین اجتماعی به همکاری دست پیدا کند که هنوز نتوانسته این موضوع را به تحقق برساند و به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌هایش بیشتر توانسته‌اند در تعامل با استارتاپ‌ها به نتیجه نهایی برسند.

الوپیک با تبدیل شدن به یک سوپراپ قصد دارد تا از ناوگان بزرگ سفیران خود بهترین بهره را ببرد و سرویس‌هایی نظیر الومارکت و الوفود را در آینده‌ای نزدیک برای این سوپراپ پیش‌بینی کرده است. در واقع در این سرویس شاهد ارتشی از موتورسواران هستیم که با ماموریت‌های بیشتری روبرو هستند و درآمد مازادی کسب می‌کنند و البته سبک زندگی مردم را عوض کرده و به آن سهولت و سرعت می‌بخشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی