ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

عدم واردات لوازم یدکی خودروهای چینی؛ معضلی تازه در بازاری آشفته

به دنبال نوسانات قیمت ارز به خصوص دلار که کاهش ارزش پول ملی را به همراه داشت بسیاری از بازارها به دلایل متعدد مانند عدم دسترسی آسان به مواد اولیه و شرایط سخت خرید، واردات ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰

به دنبال نوسانات قیمت ارز به خصوص دلار که کاهش ارزش پول ملی را به همراه داشت بسیاری از بازارها به دلایل متعدد مانند عدم دسترسی آسان به مواد اولیه و شرایط سخت خرید، واردات و ترخیص کالا از گمرکات با کمبود کالا رو به رو شدند که در این بین بعضی افراد سودجو دست به احتکار کالا هم زده‌اند. بازار لوازم یدکی نیز از این مورد استثنا نیست. البته در طی چندماه گذشته تلاش های فراوانی صورت گرفته تا بازار لوازم یدکی سروسامان گرفته و مدیریت شود.

فارغ از مساله گرانی و افزایش تأمل برانگیز قیمت لوازم یدکی خودرو، کمیاب شدن بعضی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و به واقع مشتریان برای یافتن و خریداری بعضی قطعات با چالش‌ها و مشکلات گوناگونی رو به رو هستند

علیرضا نیک‌آئین در رابطه با وضعیت تامین قطعات یدکی و تعمیر خودرو، اظهار کرد: «در شرایط فعلی مشکل خاصی در تامین قطعات یدکی خودروهای تولید داخل نیست و تنها در برخی مواقع بازار با کمبود قطعات الکترونیکی مواجه می‌شود و جای سوال دارد که چرا در همین حین برخی توزیع کنندگان نوسان قیمت در بازار ایجاد می‌کنند.»

قیمت لوازم یدکی

رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران ادامه داد: «در زمینه خودروهای چینی باید اعلام شود که متاسفانه شرکتهای واردکننده و عرضه‌کننده خودرو آنچنان موفق عمل نکرده و بازار و برخی صاحبان خودرو در تامین قطعات یدکی با مشکلات بسیاری روبرو هستند.»

نیک‌آئین تاکید کرد: «قیمت لوازم یدکی خودرو رشد قابل توجهی را تجربه کرده و این موضوع منجر به کاهش مراجعه به واحدهای تعمیرگاهی شده است. هزینه تعمیرات اساسی خودروهای مدل پایین رشد قابل توجهی داشته و باید به میزان ارزش خود خودرو برای تعمیر و به‌روزرسانی این دست وسایل هزینه کرد.»

دیجیاتو: بخشی از مشکل در رابطه با خودروهای چینی، به عدم عرضه این خودروها در بازار کشورهای همسایه مربوط می شود. در واقع برای خودروهایی ژاپنی، اروپایی و کره ای، امکان تامین قطعات یدکی از سایر کشورهای همسایه وجود دارد، اما با توجه به عدم عرضه بسیاری از برند های چینی در بازار های ترکیه، عراق، امارات و ... طبیعتا قطعات یدکی این خودروها نیز در منطقه موجود نیست و همین عامل باعث شده تا خریداران خودروهای چینی، با معضلی عجیب مواجه شوند که رفع آن نیز چندان ساده به نظر نمی رسد.

امید است که شرکت های وارد کننده این خودروها، خود دست به کار شده و نسبت به تامین قطعات یدکی (که شامل تحریم های خودروسازی نمی شود) اقدام نمایند، در غیر این صورت، ممکن است ده ها هزار دستگاه خودرو چینی در بلند مدت به دلیل نبود قطعات یدکی زمین گیر شده و مالکینشان ضرر و زیان هنگفتی را محتمل شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی