ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

روی خاک مریخ می توان تره فرنگی و گوجه پرورش داد

اگر یادتان باشد در فیلم مریخی (The Martian) فضانوردی به نام «مارک واتنی» (با بازی مت دیمون) پس از گرفتار شدن در طوفان از هوش رفت و پس از بیدار شدن برای تامین غذای خود ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

اگر یادتان باشد در فیلم مریخی (The Martian) فضانوردی به نام «مارک واتنی» (با بازی مت دیمون) پس از گرفتار شدن در طوفان از هوش رفت و پس از بیدار شدن برای تامین غذای خود به فکر پرورش سیب زمینی در خاک مریخ افتاد. حال دانشمندان با نشان دادن امکان پرورش گیاه در مریخ و ماه، رویای بشر برای ایجاد کلونی در سیارات دیگر را به واقعیت نزدیک تر کردند.

به تازگی تیمی از محققین مقاله ای منتشر کرده و نشان داده اند که می توان روی خاک مریخ و ماه گیاهان خوراکی را پرورش داد. دکتر «ویگر واملینک» (Wieger Wamelink)، نویسنده اصلی مقاله ضمن اشاره به این که ایجاد یک کلونی انسانی روی مریخ و ماه به واقعیت نزدیک تر شده می گوید:

«چندین کشور و شرکت های خصوصی خود را برای این سفر [مریخ و ماه] آماده می کنند. یکی از بزرگ ترین چالش های چنین سفری اطمینان از غذای کافی و سالم بودن آن است. کنسروهای غذا حتما به همراه آورده خواهد شد ولی برای سکونت طولانی مدت، پرورش محصولات کشاورزی روی سطح ماه یا مریخ برای انبار کردن و یا حتی برای پاسخگویی به نیاز ساکنین ضروری است.»

برای پرورش محصولات کشاورزی روی سیارات دیگر باید دید این محصولات توانایی رشد در سنگ پوشه یا رِگولیت (Regolith) که روی سطح ماه یا مریخ یافت می شود را دارند یا نه. خاک ماه بسیار کمیاب است و هیچ نمونه ای هم از خاک مریخ وجود ندارد.

پرورش گیاه در مریخ در جدیدترین یافته های محققان به واقعیت نزدیک شد

به دلیل فوق، دانشمندان از خاک های شبیه سازی شده ناسا که خصوصیاتی شبیه سنگ پوشه های ماه و مریخ دارند استفاده کردند و سپس نحوه رشد محصولات کشاورزی در خاک معمولی و سنگ پوشه را مقایسه کردند.

محققان برای آگاهی از اینکه کدام محصولات رشد بهتری دارند چندین گیاه از جمله: سبزی شاهی، گیاه آراگولا، گوجه فرنگی، تربچه، گندم سیاه، کینوآ، اسفناج، پیازچه، نخود فرنگی و تره فرنگی را پرورش دادند.

پژوهشگران برای انتخاب محصولات به مفید بودن آنها و همچنین طعم توجه کردند؛ به همین دلیل تره فرنگی، پیازچه، تربچه و گیاه آراگولا که طعمی تند دارند انتخاب شدند چرا که به عقیده پژوهشگران سرنشینان ایستگاه فضایی بین المللی معمولاً از طعم غذای خود ناراضی هستند؛ بنابراین اضافه کردن محصولات کشاورزی تند به غذاها می تواند رضایتمندی فضانوردان را به دنبال داشته باشد.

به غیر از اسفناج که به خوبی رشد نکرد، تمامی 9 محصول دیگر در سنگ پوشه که مواد مغذی کمی دارد رشد کردند. علاوه بر این محققان توانستند دانه های تربچه، شاهی و گندم سیاه را برداشت کنند؛ چرا که جوانه زدن یکی از مهم ترین فاکتورها در پرورش طولانی مدت محصولات کشاورزی است. این مسئله بدین معنی است که احتمال رشد گیاهان خوراکی در سیارات وجود داشته و انسان یک قدم دیگر به ایجاد کلونی در سیارات دیگر نزدیک شده است.

«واملینک» در بیانیه‌ای ضمن اشاره به اینکه او و تیمش از پرورش گوجه فرنگی در خاک شبیه مریخ هیجان زده شده اند، می گوید:

«این مسئله به این معنی است که گام بعدی را برای ایجاد یک اکوسیستم کشاورزی بسته قابل نگهداری برداشته ایم.»

یافته های تحقیق مذکور در ژورنال Open Agriculture منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Haa Med
    Haa Med | ۲۹ مهر ۱۳۹۸

    اون وقت ما مسلمان ها هنوز تو کف اینیم که وقتی میریم دستشویی کدام پا رو اول بذاریم. ?

    • molavy
      molavy | ۱ آبان ۱۳۹۸

      تو اگر مسلمان بودی دینت رو مسخره نمیکردی. یک سنتی مزدور

مطالب پیشنهادی