ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استیک مصنوعی با استفاده از سلول ماهیچه گاو و خرگوش تولید شد

بیشتر انواع گوشت مصنوعی که امروزه تولید می شوند، مانند محصولات شرکت «ایمپاسیبل برگر» گیاهی هستند. با این حال بعضی استارتاپ ها همچنان تولید «گوشت اخلاقی» را دنبال می کنند، یعنی گوشتی که با استفاده ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

بیشتر انواع گوشت مصنوعی که امروزه تولید می شوند، مانند محصولات شرکت «ایمپاسیبل برگر» گیاهی هستند. با این حال بعضی استارتاپ ها همچنان تولید «گوشت اخلاقی» را دنبال می کنند، یعنی گوشتی که با استفاده از سلول حیوانات تولید شده و مسائل اخلاقی نظیر کشتار بیرحمانه یا تغییرات اقلیمی را به همراه ندارد.

البته گوشت تولید شده به این روش به خاطر فقدان کلاژن بافت عضله حیوانات، کمی شل و وارفته به نظر می رسد و نمی توان از آن استیک درست کرد. حالا محققین دانشگاه هاروارد روشی برای شبیه سازی گوشت واقعی پیدا کرده اند. آنها با رشد همزمان سلول های عضله گاو و خرگوش روی شبکه ژلاتینی، گوشت مصنوعی مشابه نمونه واقعی ساخته اند.

در بدن حیوانات، سلول ها صرفاً روی هم انباشته نشده اند و تحت حمایت آب، پروتئین های کلاژن و مواد مغذی قرار دارند تا رشد کنند. «لوک مک کوئین» پژوهشگر دانشگاه هاروارد می گوید:

برای رشد دادن بافت عضله به شکل گوشت واقعی، باید ماده ای مشبک را بیابیم که خوراکی باشد و امکان اتصال سلول های عضله و تشکیل شبکه سه بعدی را فراهم سازد.

محققین برای ساخت این شبکه خوراکی از ژلاتین استفاده کردند. ژلاتین مورد بحث از کلاژن استخراج شده از پوست، استخوان و بافت های پیوندی حیوانات خانگی تشکیل شده است. این ماده نه تنها خوراکیست، بلکه شباهت زیادی به کلاژن واقعی داشته و بافت ویژه را در گوشت مصنوعی ایجاد می کند.

نتایج این پژوهش کاملاً امیدوارکننده است، اما احتمالاً به این زودی ها طعم استیک گوشت مصنوعی را نخواهید چشید. هنوز تا تولید این نوع گوشت در مقیاس تجاری و با قیمت معقول، زمان زیادی باقی مانده است. اولین همبرگر مصنوعی که تاکنون ساخته شده 325 هزار دلار قیمت دارد و شرکت سازنده امیدوار است تا سال 2021 بتواند این محصول را با قیمت 10 دلار روانه بازار کند. بنابراین فعلاً استیک را فراموش کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۸ آبان ۱۳۹۸

    باید بیان تولید همبرگر و سوسیس کالباس از آشغال گوشت رو از ایرانیا یاد بگیرن

مطالب پیشنهادی