ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اکانت های فیسبوک مرتبط با سرمایه دار روس در آفریقا مسدود شدند

فیسبوک اعلام کرده چندین حساب کاربری مرتبط با ایوگینی ریگوژین (تاجر روسی حامی ترول های روسی) را که فعالانه برای اثرگذاری بر سیاست داخلی چندین کشور آفریقایی تلاش می کردند، مسدود کرده است. این شرکت ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

فیسبوک اعلام کرده چندین حساب کاربری مرتبط با ایوگینی ریگوژین (تاجر روسی حامی ترول های روسی) را که فعالانه برای اثرگذاری بر سیاست داخلی چندین کشور آفریقایی تلاش می کردند، مسدود کرده است.

این شرکت روز گذشته خبر داد که سه شبکه متشکل از حساب های کاربری روسی غیر معتبر را به حالت تعلیق درآورده است. این صفحات ظاهرا کشورهایی در قاره آفریقا را هدف فعالیت های خود قرار داده بودند که از ماداگاسکار، جمهوری آفریقای مرکزی و موزامبیک گرفته تا جمهوری دمکراتیک کنگو، ساحل عاج، کامرون، سودان و لیبی را شامل می شد.

ترول های روسیه
ایوگینی ریگوژین

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم همه این حساب های کاربری به ریگوژین مرتبط بودند که از سرمایه داران روس نزدیک به پوتین است. آمریکا پیشتر ریگوژین را به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی متهم کرده بود. آقای ریگوژین متهم است که با راه اندازی نوعی امپراطوری رسانه ای در سطح جهان دست به انتشار اخبار کذب می زند و بودجه آژانس تحقیقات اینترنت را تامین می کند که در واقع کارخانه ترول مستقر در سنت پترزبورگ است و به نفع ترامپ محتواهایی را منتشر کرده است.

رئیس سیاست امنیت سایبری فیسبوک در این باره گفته است که روسیه تقریبا از ۲۰۰ اکانت ساختگی و تضعیف شده برای رسیدن به یک میلیون دنبال کننده در آفریقا استفاده کرده است. این شبکه های تحت مدیریت روسیه همکاری نزدیکی با بومیان آفریقا داشتند تا سایت های خود را به نوعی داخلی و غیر وابسته نشان دهند.

ترول های روسیه

در سال های اخیر کرملین تلاش های قابل توجهی را انجام داد تا از حمایت حکام آفریقایی برخوردار شود. هفته گذشته ولادیمیر پوتین برای نخستین بار میزبان انجمن روسیه-آفریقا در سوچی بود که با حضور بیش از ۴۰ نفر از سران کشورهای آفریقایی برگزار شد.

فیسبوک در گزارش خود خبر داده که یکی از شبکه های جعلی در سودان فعالیت داشته و شبکه دیگر که حاوی ۳۵ اکانت و ۵۳ صفحه بوده در ماداگاسکار و موزامبیک مدیریت می شده.

فیسبوک هدف از مسدود سازی این اکانت ها را جلوگیری از مداخله در آفریقا اعلام کرده که با انتشار خبرهای محلی و ژئوپلیتیکی و همچنین اشتراک گذاری محتوا از رسانه های دولتی روسیه از جمله اسپوتنیک و راشا تودی قصد انجام این کار را داشتند. گفته می شود برخی از این اکانت ها از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده اند.

محققان آزمایشگاه اینترنت دانشگاه استنفورد نیز در واکنش به انتشار این خبر اعلام کرده اند که این شبکه ها از تکنیک های مختلفی در سرتاسر آفریقا استفاده کرده اند.

برخی اکانت ها از احزاب سیاسی یا کاندیداهای خاصی حمایت می کردند و برخی دیگر از قراردادهای روسیه با کشورهای آفریقایی برای استخراج طلا، الماس و منابع طبیعی می گفتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی