ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آیا باک بنزین خودرو پس از وقوع حریق منفجر می شود؟

بسیار وحشتناک است که هنگام حرکت کردن ماشین با آتش گرفتن آن روبرو شویم و ببینیم که دود در حال بلند شدن از آن است. حادثه ی آتش گرفتن ماشین را در خبرهای روز زیاد ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

بسیار وحشتناک است که هنگام حرکت کردن ماشین با آتش گرفتن آن روبرو شویم و ببینیم که دود در حال بلند شدن از آن است. حادثه ی آتش گرفتن ماشین را در خبرهای روز زیاد می شنویم، معمولا در اتوبان ها نیز شاهد این قضیه هستیم.

سید جلال ملکی درباره امکان انفجار یک خودرو پس از وقوع آتش‌سوزی اظهار کرد: «انفجار باک بنزین دور از دسترس نیست، اگر خودرو، استاندارد و به روز باشد، معمولاً انفجار باک بنزین روی نمی‌دهد البته در صورتی که باک، شیلنگها، بست و اتصالات دستکاری نشده باشد.»

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران ادامه داد: «اگر هرگونه قطعات خودرو مانند سیستم برق یا سیستم گاز در خودروهای گازسوز به صورت خودسر دستکاری شود و تغییرات در آن صورت گیرد، بروز حادثه در خودرو محتمل می‌شود.»

معمولا آتش سوزی خودرو از قسمت موتور شروع می‌شود پس به هیچ وجه برای خاموش کردن موتور کاپوت را بالا نزنید چون اینکار باعث رسیدن هوا به آتش و تشدید آتش سوزی می شود.

وی تصریح کرد: «با تکان خوردن بنزین در باک خودرو گاز متصاعد می‌شود و باکهای خودرو معمولاً منافذی برای تخلیه گازهای بنزین دارند به همین خاطر به طور معمول اطراف باک خودرو، بوی بنزین استشمام می‌شود.»

باک بنزین

این کارشناس سازمان آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: «در صورت فرسودگی باک بنزین و عدم توانایی خروج گازهای متصاعد شده از آن، احتمال بروز حوادث خودرو بالا می‌رود.»

ملکی افزود: «البته اینگونه نیست که یک خودرو به سرعت از وقوع حریق دچار انفجار شود، اگر شعله به باک رسیده و از آن خارج شود، خطر انفجار وجود ندارد، خطر انفجار زمانی وجود دارد که راه‌های خروج گازها بسته شده، باک داغ و داغ‌تر و مایع بنزین به بخار تبدیل شود و راهی نیز برای خروج گاز وجود نداشته باشد.»

سخنگوی آتش‌نشانی تهران از شهروندان خواست همیشه جوانب احتیاط را رعایت کنند و در صورت بروز حریق خودرو، با حفظ فاصله ایمن نسبت به اطفای حریق با خاموش‌کننده‌های دستی تا زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی اقدام کنند.

همیشه در خودرو خود یک کپسول آتش نشانی داشته باشید. این کپسول علاوه بر اینکه ممکن است مورد استفاده خودتان قرار بگیرد، در هنگام مواجهه با یک خودروی آتش گرفته نیز می‌توانید وارد عمل شده و کمک کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی