ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کدام کشورها زیردریایی هسته ای دارند؟

تعداد کشورهایی که زیردریایی هسته ای دارند با 30 سال قبل و پایان جنگ سرد تفاوتی نکرده است، اما به نظر می رسد این وضعیت با ظهور قدرت های هسته ای جدید، تغییر کند. 64 ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

تعداد کشورهایی که زیردریایی هسته ای دارند با 30 سال قبل و پایان جنگ سرد تفاوتی نکرده است، اما به نظر می رسد این وضعیت با ظهور قدرت های هسته ای جدید، تغییر کند.

64 سال قبل یعنی 17 ژانویه 1955 برابر با 27 دی ماه 1333، کاپیتان «یو اس اس ناتیلوس» با اعلام عبارت «با نیروی هسته ای در راه هستیم» عصر نوینی را در دنیای نبرد هسته ای آغاز کرد. اولین زیردریایی هسته ای ایالات متحده، توانست نبرد دریایی را به کل تغییر دهد. زیردریایی هسته ای سریع تر از نمونه های دیگر است، برای انجام مأموریت نیازی به روی سطح آمدن ندارد، و تا زمانی که آذوقه خدمه تمام نشود، به فعالیت خود ادامه می دهد.

زیردریایی هسته ای یو اس اس ناتیلوس

اگرچه زیردریایی هسته ای قواعد بازی را تغییر داد، ولی معدود کشورهایی توانستند وارد این حوزه شوند. روسیه، انگلیس، فرانسه و چین، خودشان موفق به ساخت زیردریایی شدند و هند هم اواخر دهه 1980 میلادی با خرید زیردریایی از روسیه به این جمع انگشت شمار پیوست.

امروزه همین 6 کشور تنها دارندگان زیردریایی هسته ای به شمار می روند. آمریکا 70 فروند و روسیه 41 فروند زیردریایی دارند. زیردریایی لوشاریک روسیه چند ماه قبل آتش گرفت و 14 نفر از خدمه را به کام مرگ کشاند. چین، انگلستان، فرانسه و هند به ترتیب با 19، 10، 9 و 3 زیردریایی در رده های بعدی هستند.

در دوران جنگ سرد، تلاش کشورها برای پیوستن به شش کشور فوق به نتیجه نرسید. سوئد و ایتالیا در دهه 1960 میلادی چنین برنامه ای را در سر داشتند ولی موفق نشدند. حالا شاهد ظهور قدرت های جدیدی در این حوزه هستیم.

زیردریایی کلاس اسکورپین برزیل

برزیل و کره جنوبی محتمل ترین گزینه ها هستند. برنامه زیردریایی هسته ای برزیل به کمک فرانسه و با طراحی داخلی راکتور پیش می رود. پروژه زیردریایی Alvaro Alberto در سال 2018 آغاز شده و احتمالاً تا سال 2029 شاهد محصول نهایی خواهیم بود. کره جنوبی هم به تازگی اعلام کرده که تصمیم به ساخت زیردریایی هسته ای گرفته است. تبحر این کشور در ساخت زیردریایی بسیار بالاست و از فناوری های آلمانی بهره می گیرد. کره ای ها اولین زیردریایی بزرگ و پیشرفته خود به نام Dosan Ahn Changho را اواخر سال 2018 رونمایی کردند. این زیردریایی، اولین نمونه غیر هسته ای با ستون های پرتاب عمودی برای موشک های کروز به شمار می رود.

استرالیا کشور دیگریست که هنوز برنامه هایش را به شکل رسمی اعلام نکرده اما گزینه محتملی به شمار می رود. می توان گفت زیردریایی هسته ای این کشور باید مسافت های بسیار طولانی را پوش دهد و آماده مواجهه به ناوگان عظیم چینی ها باشد. به همین دلیل انتظار می رود استرالیا مانند برزیل، به سراغ فرانسه برود. فرانسه راکتور هسته ای مخصوصی را توسعه داده که به خوبی با نسل آینده زیردریایی های هجومی استرالیا سازگار است.

ایران هم سال گذشته میلادی برنامه ساخت زیردریایی هسته ای را به سازمان ملل اعلام کرد. صنعت ساخت زیردریایی در کشورمان پیشرفت خوبی داشته و هر سال شاهد رونمایی از نمونه های بزرگ تر و پیشرفته تر هستیم، اما نمی توان به طور دقیق تخمین زد چه زمانی به این مهم دست خواهیم یافت. فناوری پیشران هسته ای، عمری 70 ساله دارد و دستیابی دیگر کشورها به زیردریایی هسته ای چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • naser gh
    naser gh | ۱۳ آبان ۱۳۹۸

    زیر دریایی هسته ای میخواییم چیکار ما که هرچی دریا و اب داشتیم فروختیم مگر اینکه توی جوب بندازیم

    • AK.۰۱۱۱
      AK.۰۱۱۱ | ۱۴ آبان ۱۳۹۸

      کسی نگفت میخوان برای تو بسازن که میگی میخوایم چیکار!! ?

    • AK.۰۱۱۱
      AK.۰۱۱۱ | ۱۴ آبان ۱۳۹۸

      انگار داری تو برنامه کودک زندگی میکنی که میگی هرچی دریا بوده فروختن!!!!

مطالب پیشنهادی