ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هولوگرام قابل لمس
تکنولوژی

محققان انگلیسی هولوگرام قابل لمس ساختند

محققان دانشگاه ساسکس اعلام کردند موفق به ساخت هولوگرام قابل لمس سه بعدی شده اند که از هر زاویه ای قابل دیدن است. این محققان از روشی استفاده کرده اند که بسیار شبیه به تکنیک ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

محققان دانشگاه ساسکس اعلام کردند موفق به ساخت هولوگرام قابل لمس سه بعدی شده اند که از هر زاویه ای قابل دیدن است.

این محققان از روشی استفاده کرده اند که بسیار شبیه به تکنیک مورد استفاده توسط پژوهشگران دانشگاه Brigham Young در یوتاست؛ آنها برای ساخت هولوگرام قابل لمس از لیزرهای نامرئی کمک گرفتند تا ذره ای کوچک را در هوا شناور کرده و آن را تغییر وضعیت دهند. این ذره همزمان با حرکت در فضا برای ایجاد اثر یک تصویر سه بعدی، از طریق تعدادی لامپ نورپردازی می شد. اما تفاوت هولوگرام ساخته شده توسط محققان دانشگاه ساسکس این است که به جای لیزر از دو مبدل فراصوت برای ایجاد موج های صوتی کمک می گیرد و این موج ها در ادامه دانه های پلی استایرن با ابعاد کمتر از چند میلی متر را در هوا شناور می کنند.

در تلویزیون های CRT قدیمی نور به صورت جداگانه و بسیار سریع به تک تک پیکسل ها تابیده می شد تا تصویر ایجاد گردد و این سرعت به قدری بالا بود که چشم انسان فریب می خورد و متوجه نمی شد که پیکسل ها به صورت همزمان روشن نشده اند. حالا درست مانند این تلویزیون ها، امواج صوتی ناشی از مبدل های فراصوت نیز به گونه ای دستکاری می شوند که دانه های پلی استایرن را به سرعت بالغ بر ۳۲ کیلومتر بر ساعت حرکت دهند. در نتیجه این حرکت نیز شکلی با مساحت ۱۰ سانتی متر در کمتر از یک دهم ثانیه ایجاد می شود.

این رقم نیز سریع تر از چیزی است که چشم انسان توانایی تشخیصش را داشته باشد؛ به بیان دیگر بیننده صرفا یک شکل سه بعدی کامل را مشاهده می کند. و از آنجایی که این تصاویر در فضای سه بعدی ساخته می شوند و تصاویر صرفا دو بعدی نیستند که با فریب دادن مغز از طریق نورپردازی به نظر سه بعدی بیایند، میتوان آنها را از هر زاویه ای دید بی آنکه تغییری در آنها ایجاد گردد.

جالب است بدانید که این تکنولوژی صرفا برای ایجاد نماهای بصری مورد استفاده قرار نمی گیرد و دانشمندان میتوانند با کمک مبدل ها کاری کنند که تصویر ایجاد شده با فرکانس های مختلف شروع به لرزش کند و امواج صوتی قابل دریافت توسط گوش انسان را تولید کنند.

بنابراین این تکنولوژی علاوه بر اینکه میتواند چهره افراد را در حالت صحبت کردن ایجاد کند بلکه قابلیت بازآفرینی صدای آنها را هم دارد. اما این همه ماجرا نیست و دانشمندان باور دارند که می توانند به لطف این فناوری امواج فراصوتی با فرکانس هایی بسازند که از طریق حس لامسه قابل درک باشند. برای مثال اگر فردی دست خود را نزدیک این هولوگرام ها ببرد می تواند حرکت یک پروانه را در حال پر زدن حس کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی