ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آینده ای برخلاف تصور؛ رشد فروش شاسی بلند ها قاتل مزیت خودروهای برقی می شود

آژانس بین المللی انرژی (IEA) که به طور سالیانه گزارشی درباره وضعیت مصرف انرژی و مسائل زیست محیطی منتشر می کند در آخرین گزارش سالیانه خود عنوان کرده است که تمامی دست آوردهای زیست محیطی ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

آژانس بین المللی انرژی (IEA) که به طور سالیانه گزارشی درباره وضعیت مصرف انرژی و مسائل زیست محیطی منتشر می کند در آخرین گزارش سالیانه خود عنوان کرده است که تمامی دست آوردهای زیست محیطی تولید و مصرف وسایل نقلیه برقی در حال از بین رفتن است. علت این ادعا به افزایش شدید فروش شاسی بلند ها و کراس اورها (بنزینی و دیزلی) برمیگردد.

مدیر این آژانس در این باره می گوید:

در حال حاضر خبرهای خوبی در زمینه میزان تولید گازهای سمی و تغییرات اقلیمی شنیده می شود اما گزارش های ما نشان می دهد که صنعت خودروسازی به جای تمایل نشان دادن به وسایل نقلیه برقی در حال حرکت به سوی گسترده و افزایش فروش شاسی بلند ها و کراس اور هاست.

طبق گزارش این آژانس تا سال 2040 بیش از 330 میلیون وسیله نقلیه برقی بر روی جاده ها حرکت خواهند کرد که باعث تغییر در میزان مصرف نفت در حدود 4 میلیون بشکه در روز می شوند.

پیش بینی این آژانس محافظه کارانه تر از گزارش تهیه شده توسط نشریه بلومبرگ است که ادعا می کند تا سال 2040 در حدود 500 میلیون نفر از وسایل نقلیه برقی استفاده کرده و 40 میلیون خودروی تجاری برقی نیز در جاده ها حرکت خواهند کرد.

با این وجود مصرف نفت تا 5 سال آینده رشد خواهد داشت به گونه ای که شاهد افزایش مصرف تا 1 میلیون بشکه در هر روز تا سال 2025 خواهیم بود.

2020-mercedes-benz-gls-class-vs-bmw-x7-big-luxury-suv-photo-comparison-134140_1

با وجود این که جهان در حال حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر است اما سرعت تغییرات و تحولات اقتصادی و جمعیتی به قدری است که این بخش نوپا توانایی حرکت پا به پا را ندارد.

گزارش مذکور پیش بینی می کند رشد تقاضای جهانی نفت تا سال 2030 به حداکثر مقدار خود خواهد رسید و همچنین قیمت هر بشکه نفت از 60 دلار امروزی به 90 دلار در سال 2030 به ازای هر بشکه خواهد رسید و تا سال 2040 قیمت نفت به 103 دلار خواهد رسید.

اما در این گزارش جالب ترین مسئله به افزایش روزافزون فروش شاسی بلند ها و کراس اورها تعلق می گیرد. در حال حاضر فروش این دست از خودروها در بازار ایالات متحده آمریکا، چین، هند، اروپا و حتی آفریقا با رشد بسیار زیادی همراه بوده است.

در سال گذشته از میان2,31 میلیون خودروی فروخته شده با نشان مرسدس بنز، بیش از 820 هزار دستگاه به خانواده شاسی بلندها تعلق داشته اند

طبق اطلاعات منتشر شده توسط این آژانس، شاسی بلندها دومین دلیل بزرگ تولید گازهای گلخانه ای در 10 سال گذشته در جهان بوده اند.

اولین دلیل بزرگ تولید گازهای گلخانه ای نیروگاه های سوخت فسیلی تولید برق بوده اند. میزان تولید گازهای گلخانه ای شاسی بلند ها از مجموع دیگر بخش های صنعت بسیار بالاتر بوده است. گازهای گلخانه ای تولیدی این وسایل نقلیه حتی از گازهای گلخانه ای صنعت هوانوردی نیز بیشتر است.

در سال 2010 تنها 18 درصد خودروهای فروخته شده در جهان شاسی بلند و کراس اور بوده اند. سال گذشته این رقم به 42 درصد رسیده است. در همین راستا این موسسه می گوید:

اگر مصرف سوخت وسایل نقلیه احتراق داخلی را کاهش دهیم شاهد تاثیر بسیار بیشتری (9 میلیون بشکه در روز) به نسب رشد وسایل نقلیه برقی (4 میلیون بشکه در روز) خواهیم بود.

98e3789b-citroen-c5-aircross-suv-hybrid-concept-14

با وجود پیشرفت های همگانی در بخش صنعت و وسایل نقلیه برقی انتشار گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن در سرتاسر جهان پس از سال های 2040 همچنان افزایش خواهد یافت. یکی از دلایل این مسئله کشورهایی است که همچنان با اتکا به ذغال سنگ دست به تولید برق می زنند.

به همین دلیل یکی از نویسندگان این گزارش در گزاره ای عنوان کرده است:

آینده مانند گذشته به نظر نمی رسد و در دستان کشورهای پیشرفته نیست.

فروش شاسی بلند

با وجود این که در 20 سال گذشته تقاضا برای نفت از برق جلو زده است اما این روند به زودی تغییر خواهد کرد. یکی از معدود مواردی که می توان با اطمینان از آن صحبت کرد افزایش تقاضای انرژی در طی دو دهه آینده است. تقاضا برای برق به نسبت سایر منابع انرژی از سرعت بیشتری برخوردار خواهد بود.

در واقع موتور رشد تقاضای تمامی منابع در آینده روشن خواهد ماند. حمل و نقل نیز به واسطه بهبود کارایی سوخت ها و موتورهای احتراق داخلی در کنار استفاده گسترده تر از وسایل نقلیه برقی با تغییرات بزرگی همراه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی