ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باج افزار
تکنولوژی

انتشار ابزاری رایگان برای مقابله با باج افزار خطرناک Jigsaw 

باج افزار خطرناک Jigsaw بر اساس سناریوی فیلم اره طراحی شده و فایل های کاربر را یکی پس از دیگری حذف می کند. Jigsaw از سال ۲۰۱۶ در حال قربانی گرفتن است و شهرت خود را ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

باج افزار خطرناک Jigsaw بر اساس سناریوی فیلم اره طراحی شده و فایل های کاربر را یکی پس از دیگری حذف می کند.

Jigsaw از سال ۲۰۱۶ در حال قربانی گرفتن است و شهرت خود را مدیون تحت فشار قرار دادن کاربر برای پرداخت سریع باج است. ظاهرا توسعه دهندگان این بدافزار ایده وارد کردن فشار روانی به کاربر را از فیلم «اره» الهام گرفته اند که در آن کاراکترها باید معمایی را در زمان کوتاه حل می کردند وگرنه عواقب وحشتناکی در انتظارشان بود.

Jigsaw نه تنها فایل ها را رمزنگاری می کند بلکه با نمایش یک شمارنده معکوس آنها را به صورت منظم و بر اساس یک جدول زمانی حذف می کند. در صورتی که کاربر حاضر به پرداخت باج درخواستی نشود، یک ساعت پس از رمزنگاری اولین فایل حذف می شود و پس از آن راس هر ساعت تعداد بیشتری از فایل ها پاکسازی می شوند.

باج افزار Jigsaw

باج درخواستی در نسخه های مختلف بین ۲۰ تا ۲۰۰۰ دلار متغیر است و روش هایی مانند ریبوت هم تنها باعث حذف یکجای هزار فایل می شود. اگر کاربر کماکان تسلیم نشود تا ۷۲ ساعت بعد همه فایل ها از سیستم حذف شده و برخی اطلاعات وی به صورت عمومی در وب منتشر می شود.

حالا یک کمپانی امنیتی به نام Emsisoft ابزاری رایگان را منتشر کرده که قادر به رمزگشایی فایل های قفل شده توسط ۸۵ نسخه مختلف از باج افزار Jigsaw است. این کمپانی قصد به‌روزرسانی منظم نرم افزار خود را دارد تا قادر به عبور از سد مدل های بعدی Jigsaw هم باشد.

دلیل توسعه نسخه های مختلف از این بدافزار متن باز بودن آن است که دست هکرها را در تغییر کدها باز نگه داشته است. Jigsaw تا سال ۲۰۱۶ در TOR فروخته می شد اما پس از انتشار یک رمزگشا علیه آن، به صورت متن باز ارائه شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • علیرضا
    علیرضا | ۳۰ آبان ۱۳۹۸

    شما اینترنت ندارین اخبار از کجا میارین،بما هم یاد بدین

  • sarah
    sarah | ۳۰ آبان ۱۳۹۸

    بازم که وصل نشده
    دیگه امیدی ندارم به وصل شدنش
    از این طرف صدا سیما همش چرت میگه درباره نت
    ...
    مردن راحت ترین چیزه تو این سرزمین
    خداحافظ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی