ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نابودی زمین
علمی

پروفسور دانشگاه هاروارد: بشر به دست خودش نابود می شود

مدیر گروه اخترشناسی دانشگاه هاروارد روز گذشته مدعی شد که تمدن بشری احتمالا مدت ها قبل از بلعیده شدن زمین توسط خورشید باعث نابودی و انقراض خود می شود. ماجرا از این قرار است که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

مدیر گروه اخترشناسی دانشگاه هاروارد روز گذشته مدعی شد که تمدن بشری احتمالا مدت ها قبل از بلعیده شدن زمین توسط خورشید باعث نابودی و انقراض خود می شود.

ماجرا از این قرار است که روزنامه نگاری از آوی لئوب، پروفسور اخترشناسی هاروارد سوال کرد که بشر چطور می تواند از خود در برابر خطرات دراز مدتی که پیش روی زمین قرار دارد از جمله تبخیر شدن اقیانوس های آن به واسطه نابودی خورشید (که احتمالا یک میلیارد سال دیگر رخ می دهد) حفاظت کند.

در ادامه لئوب با انتشار مقاله ای به این پرسش پاسخ داد و اظهار داشت که گزینه های مختلفی برای حفاظت از بشریت در برابر تهدیدات اولیه نابودی خورشید وجود دارد از جمله محدودسازی اثرات گرمایش زمین. در واقع به باور وی پیش از آنکه زمین توسط خورشید بلیعده شود عوامل دیگری از جمله گرمایش زمین باعث نابودی زمین می شوند. وی خاطر نشان کرد که بشر نیازمند ایجاد «ساختاری عظیم الجثه» است تا در فاصله مناسب و بهینه از خورشید روی مدار قرار بگیرد.

او در ادامه اینطور آورده است:

از آنجا که بشر مدرن تقریبا ۱۰۰ هزار سال زمان صرف کرد تا از جنگل های آفریقا به آپارتمان های کوچک نقل مکان کند و با این شیوه زندگی خود را وفق دهد، میتوان انتظار داشت که ظرف ده هزار سال از حالا، به زمان نیاز دارد تا به فضا نقل مکان کند.

در نهایت خورشید بالاخره روزی می میرد و در طول این فرایند زمین نیز به ورطه نابودی کشیده می شود. لئوب با در نظر داشتن چنین آینده ای برای نجات بشر پیشنهاد می دهد که انسان به دنبال سیارات قابل سکونت در جای دیگری از این هستی بگردد. او ادامه می دهد که انسان باید نسخه های ژنتیکی مشابهی از حیوانات و گیاهان ضروری بسازد و آنها را در دیگر منظومه ها پراکنده کند. به این ترتیب خطر انقراض موجودات زنده صرفا به واسطه یک فاجعه مردود خواهد شد. به گفته او بشر می تواند با ارسال ابزارهای مورد نیاز به سیارات مختلف تمدن هایی تازه را تاسیس کند تا دیگر نیازی هم به سفر کردن بشر به سیارات دور دست نباشد و همزمان نسل بشر نیز حفظ شود.

هر پدر و مادری بر اساس ذات و غریزه خود دوست دارد که از فرزندش محافظت کند و نسل خود را ادامه دهد. به این ترتیب طبیعت امکانی را در اختیار انسان می گذارد که چرخه زندگی خود را به ورای مدت محدود همیشگی و عادی اش برساند.

نابودی بشر

لئوب در توضیحاتش ادامه می دهد:

به لطف علوم مدرن بشر می تواند پرینترهایی بسازد و به واسطه آنها نسخه هایی از خودش را به صورت انبوه در سیارات دیگر تولید کند. برای این کار صرفا به اثر انگشت ژنتیکی انسان لازم است بی آنکه نیازی باشد خود فرد راسا به سیارات دیگر سفر کند و وقتی انسان مطمئن باشد که نسخه ای از خودش در جای دیگری از این عالم هستی زندگی می کند شاید دیگر چرخه طبیعی زاد و ولد نیز برای همیشه متوقف شود.

لئوب یکی از دانشمندانی است که در سال های اخیر با کشف جرم بین ستاره ای Oumuamua خبر ساز شد: یکی از ایده های جنجالی تیم تحت مدیریت او این بود که Oumuamua یک فضاپیمای بیگانه است که توسط تمدنی پیشرفته در جای دیگری از این عالم به سمت منظومه خورشیدی فرستاده شده است که البته بعد از اندک زمانی این ایده مردود اعلام شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • mohamadamak
    mohamadamak | ۸ آذر ۱۳۹۸

    مریم میرزا خانی چرا انتخاب شده برای متن

  • mldkh
    mldkh | ۸ آذر ۱۳۹۸

    "وی" عاشق شهرت و پول است و بس!

    آقای آوی لئوب، منظور شما از "بشر" همان قدرت پشت‌پرده‌ی غرب (یهودیان افراطی) و اعراب ثروتمند است، صحیح؟ نظام و دولت ناپاک شما که به داروهای هم‌میهنان بیمار ما رحم نکردند، چه برسد به آنکه روزی به دنبال حفظ هم‌میهنان سالم ما باشند!
    لطف‌ای کنید و نگران "ایرانیان" نباشید -- در کل، درباره‌ی ما حتی فکر نکنید!

    به اُمید آنکه روزی مقامات بی‌عرضه‌ی ایران از مسئولیت‌شان برکنار شوند و جوانان ایرانگرا وارد کار شوند و آنان باشند که تصمیم‌گیرنده باشند.

    کسی مخالف است؟ سر+دیوار+ضربه!

    پاینده امپراطوری ایران بزرگ.

  • همان
    همان | ۷ آذر ۱۳۹۸

    100هزار زمان واحد جدیده؟

  • Ahmad
    Ahmad | ۷ آذر ۱۳۹۸

    اگه آمریکا و انگلیس و فرانسه و اسرائیل بمب‌های اتمی خودشون رو نابود کنن هیچ اتفاقی نمیفته، وحشی ترین حکومت جهان آمریکا بود که با بمب اتم صدها هزار انسان بیگناه رو باخاک یکسان کرد

    • mldkh
      mldkh | ۸ آذر ۱۳۹۸

      آن کشورها که نام بردید، همگان یکی هستند: صهیونیسم ()Zionism).

      پاینده امپراطوری ایران بزرگ.

  • patrik
    patrik | ۷ آذر ۱۳۹۸

    چرا عکس مریم میرزاخانی رو برای مطلب انتخاب کردین؟

مطالب پیشنهادی