ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مهم ترین اپلیکیشن ها
تکنولوژی

مهم ترین اپلیکیشن های یک دهه اخیر که زندگی بشر امروز را دگرگون کردند [قسمت اول]

در دهه‌ای که پشت سر گذاشتیم، اپلیکیشن‌ها (و به تبع آن‌ها، موبایل‌های هوشمند) به بخشی مهم از زندگی روزانه ما تبدیل شدند. از زمانی که اپ استور اپل و گوگل پلی در سال ۲۰۰۸ میلادی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

در دهه‌ای که پشت سر گذاشتیم، اپلیکیشن‌ها (و به تبع آن‌ها، موبایل‌های هوشمند) به بخشی مهم از زندگی روزانه ما تبدیل شدند. از زمانی که اپ استور اپل و گوگل پلی در سال ۲۰۰۸ میلادی شروع به کار کردند تا به امروز، میزبان میلیون‌ها اپلیکیشن بوده‌اند که به ما کمک می‌کنند با یکدیگر در ارتباط باقی بمانیم، با افراد جدید ملاقات کنیم، به موزیک گوش بسپاریم و یک‌سری خوک را به کمک پرندگان بکشیم. البته که هنوز هم برقراری تماس تلفنی یکی از مهم‌ترین کاربردهای موبایل‌های هوشمندمان است، اما اپلیکیشن‌ها حالا آنقدر محبوب شده‌اند که اپلیکیشن‌هایی خاص به ما می‌گویند چقدر وقت صرف اپلیکیشن‌هایمان می‌کنیم! با درنظرگیری اینکه کمتر از یک ماه تا پایان دهه اخیر میلادی باقی مانده، تصمیم گرفتیم مروری داشته باشیم بر برخی از تاثیرگذارترین و مهم ترین اپلیکیشن‌های ده سال اخیر. نتیجه نهایی نیز لیستی از اپلیکیشن‌ها بدون هیچ ترتیب خاص است.

باید در نظر داشت که برای بهینگی هرچه بیشتر مطلب، اپلیکیشن‌هایی که کارکردی یکسان داشته‌اند را به صورت جداگانه معرفی نکرده‌ایم و همه را در یک دسته‌بندی قرار داده‌ایم. ضمناً هیچ تردیدی نیست که تعداد اپلیکیشن‌های تاثیرگذار بر زندگی روزانه مردم، بیشتر از ۲۱ اپلیکیشنی است که در این مقاله دو قسمتی معرفی می‌کنیم. اگر اپلیکیشنی محبوبی دارید که به نظرتان از این لیست جا مانده، حتما آن را در بخش کامنت‌ها با ما و بقیه کاربران دیجیاتو به اشتراک بگذارید.

اینستاگرام

مهم ترین اپلیکیشن ها

چی هست؟ اینستاگرام به شما اجازه اشتراک‌گذاری تصویر و ویدیو را می‌دهد
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۰ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: اینستاگرام به طرق زیادی ذهنیت ما از تصاویر و همینطور عادات غذا خوردنمان را تغییر داده است. برای مدتی بسیار طولانی، بسیاری از ما پیش از اینکه بهترین عکس ممکن را از غذایمان نمی‌گرفتیم، قادر به لذت بردن از آن نبودیم.

اینستاگرام همینطور به ابزاری بسیار کارآمد برای تبلیغات تبدیل شده و روز به روز رشد می‌کند. این اپلیکیشن هم‌اکنون بالغ بر ۱ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. می‌توان حدس زد که اصلی‌ترین دلیل محبوب روزافزون اینستاگرام، تغییرات معناداری است که هر از چندگاهی در آن ایجاد می‌شود. افزودن چیزهایی مانند استوری‌ها و بومرنگ طی سال‌های اخیر باعث شده اپلیکیشن حس شادابی خودش را حفظ کند و قادر به جلب توجه کاربران جدید باشد.

اگرچه اینفلوئنسرهای سلبریتی هنوز تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا ما فکر کنیم زندگی‌هایی رویایی دارند و بسیاری از افراد هم به خاطر گرفتن یک عکس خوب اینستاگرامی رفتارهایی غیرمسئولانه از خود به نمایش می‌گذارند، اپلیکیشن مورد اشاره کماکان یکی از ساده‌ترین و سرگرم‌کننده پلتفرم‌های اجتماعی و البته مهم ترین اپلیکیشن های جهان است.

توییتر

مهم ترین اپلیکیشن ها

چی هست؟ شبکه‌ای اجتماعی که به شما اجازه اشتراک‌گذاری متن، تصویر و ویدیو می‌دهد
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۰ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: با گذشت سال‌های طولانی از زمانی که توییتر آغاز به کار کرد، هیچکس نمی‌تواند تحولی که توییتر در ارتباطات جهانی ایجاد کرد را زیر سوال ببرد. از بهار عربی که در جریان آن توییتر نه‌تنها امکان هماهنگ‌ شدن معترضین، بلکه رساندن صدای آن‌ها به جهان را مهیا کرد گرفته تا فراهم آوردن بستری برای تعامل میان مردم و رهبران جهان، مشخص است که توییتر ارتباطات را برای همیشه تغییر داد. این پلتفرم شبکه اجتماعی اگرچه در ساکت کردن افراد تنفر پراکن چندان موفق نبوده، اما کماکان یکی از بهترین و قابل اتکاترین شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید و میتوان آن را در زمره مهم ترین اپلیکیشن های دنیا قرار داد.

فیسبوک

مهم ترین اپلیکیشن ها

چی هست؟ یک شبکه اجتماعی و پلتفرمی برای شبکه‌سازی
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۰ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: درست مثل توییتر، فیسبوک در ابتدای دهه اخیر عرضه شد و طی این مدت توانست به جایگاه تثبیت شده در جهان شبکه‌های اجتماعی دست یافته و توجه بیش از ۲.۵ میلیارد کاربر را به خود جلب کند. فیسبوک به شما اجازه می‌دهد که با دوستان قدیمی و اعضای خانواده در اقصی نقاط جهان در ارتباط باشید و در این بین از مزایای دیگری مانند میم‌ها،‌ ویدیوهای گربه‌ها، امکان تجربه بازی‌هایی مانند ‌Farmvile و دسترسی به آخرین اخبار بهره‌مند خواهید بود.

بعد از محبوبیت کوتاه‌مدت MySpace، فیسبوک توانست شبکه‌های اجتماعی را میان مردم فراگیر کند. البته نباید فراموش کرد که بعد از رسوایی کمبریج آنالیتیکا و هجوم اخبار کذب در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، این پلتفرم دیگر اعتبار سابق خود را ندارد و زیر ذره‌بین کاربران است.

گوگل مپس/ اپل مپس

مهم ترین اپلیکیشن ها

چی هستند؟ دو اپلیکیشن نقشه و مسیریابی بسیار محبوب در جهان
کی عرضه شدند؟ گوگل مپس در سال ۲۰۰۷ و اپل مپس در سال ۲۰۱۲ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته‌اند: بیراهه نیست اگر بگوییم که اکثریت ما بدون یکی از اپلیکیشن‌ها به سفر نمی‌رویم. خیلی از ماها آنقدرها در جهت‌یابی خوب نیستیم یا خیلی ساده خیابان‌ها را به اسم نمی‌شناسیم. اما خوشبختانه این اپلیکیشن‌ها از راه رسیدند و حالا بدون اینکه اصلاً بدانید مقصد کجاست، قادر به سفر به هر نقطه از جهان هستی.

فقط کافیست مثل بازی GTA مسیری که مقابل چشمتان قرار گرفته را دنبال کنید و حتی می‌توانید پیش از اینکه راه بیفتید، با شمایل کلی مقصد آشنا شوید. ناگفته نماند که اکثریت کاربران گوگل مپس را ترجیح می‌دهند، اما اپل مپس هم طی چند سال اخیر با بهبودهای چشمگیر همراه بوده و هر دویشان در زمره مهم ترین اپلیکیشن های حال حاضر هستند.

اسپاتیفای

مهم ترین اپلیکیشن ها

چی هست؟ سرویسی برای استریم موسیقی
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۱ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: هنوز زمانی که اسپاتیفای در سال ۲۰۱۱ عرضه شد را به یاد داریم. به نظر می‌رسید این اپلیکیشن به ناگهان سر از ناکجا آباد درآورده و در حال ایجاد تغییری اساسی در صنعت موسیقی است. در ابتدا احساسی شبیه به نسخه قانونی اپلیکیشن Napster داشت، و مهم‌تر اینکه رایگان بود.همین رایگان بودن گاهی آنقدر دردسرساز شد که هنرمندانی مانند تیلور سوییفت تصمیم به حذف آثار خود از اسپاتیفای گرفتند (البته او در نهایت به این غول استریمینگ بازگشت).

درست از همان ابتدا اسپاتیفای آرشیوی شامل بیش از ۵۰ میلیون موسیقی داشت که به آن اجازه می‌داد به راحتی از رقبا پیشی بگیرد. اسپاتیفای در نهایت آنقدر موفق ظاهر شد که اپل هم تصمیم به راه‌اندازی سرویس استریم موسیقی خود در سال ۲۰۱۵ گرفت. اپل موزیک هم اکنون به بیش از ۵۰ میلیون موسیقی دسترسی دارد.

Slack

مهم ترین اپلیکیشن ها

‌‌چی هست؟ پلتفرمی برای پیام‌رسانی آنی
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۳ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: چه چیزی باعث می‌شود Slack از میلیون‌ها کلاینت پیام‌رسانی که طی ۲۵ سال اخیر عرضه شده‌اند متفاوت باشد؟ قابلیت ادغامش با دیگر اپلیکیشن‌ها که به مرور زمان شکلی معجزه‌آسا به هرکاری که در محیط کار انجام می‌دهید می‌بخشد. بسیاری از افراد نخستین کاری که در ابتدا روز انجام می‌دهند، باز کردن Slack یا ایمیل است.

اما کاربردهای این اپلیکیشن فقط برای محیط کار نیست. با پرمشغله‌تر شدن زندگی،‌ خانواده‌ها نیاز شروع به استفاده از اسلک برای برقراری ارتباط کرده‌اند. با ارائه مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و ابزارهای قابل توجه، اسلک صرفاً روز به روز بهتر و بهتر می‌شود.

اوبر/ لیفت

مهم ترین اپلیکیشن ها

چی هستند؟ اپلیکیشن‌هایی برای درخواست تاکسی با موبایل‌ هوشمند به مقصدی خاص و پرداخت هزینه از طریق کارت اعتباری
کی عرضه شدند؟ اوبر در سال ۲۰۱۱ و لیفت در سال ۲۰۱۲ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته‌اند: تا همین چند سال پیش، ایده درخواست تاکسی به صورت آنلاین و سوار ماشین غریبه‌ها شدن بسیار ترسناک به نظر می‌رسید، اما امروز خیلی از ما نمی‌توانیم زندگی را بدون سرویس‌های هم‌سفری آنلاین تصور کنیم. البته که آسان‌تر شدن زندگی‌مان بدون بها نیز نبوده است.

هم اوبر و هم لیفت که الگوی شکل گیری نمونه های وطنی از جمله اسنپ و تپسی بوده اند تا به امروز با پرونده‌های قضایی متعددی به خاطر تجاوز جنسی رانندگان مواجه شده‌اند و این اتفاق در شهرهای مختلفی از جهان به وقوع پیوسته. در موارد دیگر، یا رگولاتوری‌ها پاپیچ این اپلیکیشن‌ها شده‌اند یا رانندگان برای دریافت حقوقی بهتر با آن‌ها جنگیده‌اند. و درحالی که اتومبیل‌های متعلق به این سرویس‌ها به ترافیک در شهرهای شلوغ دامن زده‎اند،‌ اما نمی‌توانیم منکر تاثیر آن‌ها بر زندگی روزانه خود شویم.

انگری بردز

مهم ترین اپلیکیشن ها

چی هست؟ یک بازی موبایل که در آن با پرتاب کردن پرندگان به سمت بناهای چوبی و شیشه‌ای،‌ باید خوک‌ها را بکشید!
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۰۹ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: در نخستین روزهایش، انگری بردز آنقدر محبوب بود که خودمان را متقاعد می‌کردیم که ما هم باید عاشقش باشیم. شاید بسیاری از آن مردم از تجربه آن لذت خاصی نمی‌بردند، اما این اپلیکیشن، انتظارات از یک بازی موبایل عامه‌پسند را شدیدا بالا برد. بعد از عرضه بی‌شمار نسخه مختلف و دو فیلم، انگری بردز هنوز هم فرنچایزی محبوب است و به تکامل در گذر زمان ادامه می‌دهد. آخرین نمونه هم Angry Birds AR بود که پرندگان بی‌اعصاب را به محیط واقعیت افزوده می‌آورد.

پوکمون گو

مهم ترین اپلیکیشن ها

چی هست؟ اولین بازی واقعیت افزوده در دنیای پوکمون‌ها
کی عرضه شد؟‌ سال ۲۰۱۶ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: پوکمون گو وقتی در سال ۲۰۱۶ میلادی روانه اپ‌استورها شد، به معنای واقعی کلمه یک پدیده بود. این بازی مردم را به پیاده‌روی‌های طولانی در محله‌های شهر ترغیب می‌کرد و گاهی فیلم‌هایی می‌دیدیم از جمعیت‌های عظیمی که به صورت اتفاقی دور هم جمع می‌شدند تا فلان پوکمون را شکار کنند.

پوکمون گو در حال حاضر اکثر بازیکنان خود را از دست داده، اما کماکان شدیدا محبوب است و اتفاقا اوایل سال جاری میلادی به میزان دانلود ۱ میلیارد بار دست پیدا کرد. فرمول پوکمون گو برای موفقیت ساده بود: یک فرنچایز از پیش موفق را با یک تکنولوژی جدید ادغام کن. نتیجه هم داد.

‌Vine

مهم ترین اپلیکیشن ها

چی هست؟ پلتفرمی ویدیویی که به شما امکان ساخت ویدیوهایی تا سقف ۶ ثانیه و اشتراک‌گذاری‌شان را می‌دهد
کی عرضه شد؟ سال ۲۰۱۳ میلادی
چرا در این لیست قرار گرفته: بعد از شروعی هیجان‌انگیز در سال ۲۰۱۲ میلادی، با از راه رسیدن سال ۲۰۱۶ و بالا گرفتن رقابت از سوی اینستاگرام، توییتر که صاحب پلتفرم Vine بود تصمیم به متوقف کردن کار آن گرفت. اما در عمر ۳ ساله‌اش، Vine با سرعتی حیرت‌انگیز به محبوبیت رسید.

این اپلیکیشن به شما اجازه می‌داد ویدیوهایی ۶ ثانیه‌ای ساخته و فورا با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. مثل اکثر اپلیکیشن‌ها،‌ بعد از چند ماه استفاده از Vine دیگر تمایل چندانی به کار با آن نداشتید، اما Vine به موفقیت نسبی ادامه داد و ضمنا راه را برای ظهور اپلیکیشن TikTok نیز هموار کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hector_k2
    hector_k2 | ۱۵ آذر ۱۳۹۸

    به شخصه اسپتیفای و توییتر خیلی خیلی واسم مهمه یعنی من گوشی رو دستم میگیرم فقط برای این دوتا حالا درست یا غلط , فعلا با اینا سر میکنم راستی طاقچه هم هستش که خیلی راضیم ازش

مطالب پیشنهادی