ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

GLX می‌خواهد ۲۰ درصد بازار موبایل ایران را تصاحب کند؛ آیا می‌تواند؟

«حمید سعیدی»، مدیرعامل GLX اعلام کرده که این شرکت می‌خواهد تا سال ۱۴۰۰، سهم خود از بازار ایران را به ۲۰ درصد برساند. این در حالیست که بر اساس آماری که از سوی انجمن واردکنندگان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

«حمید سعیدی»، مدیرعامل GLX اعلام کرده که این شرکت می‌خواهد تا سال ۱۴۰۰، سهم خود از بازار ایران را به ۲۰ درصد برساند. این در حالیست که بر اساس آماری که از سوی انجمن واردکنندگان موبایل منتشر شده، سهم GLX در ۷ ماه ابتدای امسال ۱.۹۳ درصد از کل بازار موبایل بوده و در این بازه زمانی، ۱۳۴ هزار موبایل این شرکت روشن شده‌اند.  اما پرسش مهم اینجاست که آیا GLX می‌تواند در عرض ۲ سال، با رشدی منطقی سهم خود را به ۲۰ درصد برساند؟

مدیرعامل GLX در گفتگویی که با روابط عمومی وزارت ارتباطات داشته، اعلام کرده که یکی از معضل‌های فرهنگی استفاده از کالا و گوشی ایرانی، این است که مردم استفاده از این محصولات را کسر شان و شخصیت خود می‌دانند، حتی اگر کیفیت مناسبی داشته باشد. او همچنین در رابطه با این مسئله که چند درصد از این موبایل‌ها ایرانی هستند گفته است: «در برخی موارد تولید قطعه داخلی صرفه اقتصادی نداشته اما آن را تولید کردیم و هم اکنون نیز ۳۰ درصد گوشی‌های هوشمند جی ال ایکس از قطعات داخلی استفاده می شود.»

مدیرعامل GLX همچنین اعلام کرده است که «شاهین دو» ۲۶ آذر ماه، با قیمت ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان و در نمایشگاه تلکام رونمایی خواهد شد: «یک گوشی خارجی با برند معروف با همین ویژگی‌ها دو برابر قیمت این گوشی فروخته می‌شود.»

اما آیا همه این موارد باعث می‌شود تا یک رشد طبیعی ۱۰ برابری در عرض ۲ سال برای این شرکت رقم بخورد یا اتفاقات دیگری هم در جریان است؟

احتمال حمایت با افزایش تعرفه

چند روز پیش، «رضا قربانی»، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، رئیس کمیسیون تنظیم بازار در این انجمن و مدیرعامل شرکت «ایرانیان قائم همراه» که موبایل‌هایی ایرانی تحت برند «OROD» می‌سازد، در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده بود که قرار است بحث تولید موبایل‌های ایرانی «به جاهای خوبی» برسد. او همچنین خبر داده بود که وزارت ارتباطات و وزارت صنعت یک تعامل سازنده را با یکدیگر آغاز کرده‌اند تا موبایل‌های ایرانی به دست خریداران برسند.

به گفته او، این احتمال به شکل جدی وجود دارد که تعرفه واردات موبایل در سال ۹۹، با هدف حمایت از موبایل تولید ایران افزایش پیدا کند: «جلساتی در همین رابطه در حال برگزاری است که یا تصمیمی درباره تغییر تعرفه واردات تلفن همراه و یا تصمیمی برای پلکانی شدن تعرفه گرفته شود. برای مثال سقف خاصی در نظر گرفته شود و تعرفه آن بخش تغییر کند.»

رویای سهم ۲۰ درصدی

حالا مدیرعامل GLX پیش‌بینی کرده است که این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد از بازار موبایل ایران دست پیدا می‌کند. بر اساس آماری که انجمن واردکنندگان موبایل به تازگی منتشر کرده است، سهم مصرف برند GLX از سوی کاربر ایرانی، در ۷ ماه ابتدای امسال ۱.۹۳ درصد بوده و ۱۳۴ هزار موبایل GLX در این بازه زمانی روشن شده‌اند.

کافه بازار هم در گزارشی که از بهار ۹۸ منتشر کرد، اعلام کرده بود که سهم گوشی‌های GLX در میان ۴۰ میلیون موبایلی که از این پلتفرم استفاده کرده‌اند، حدود ۱۰۰ هزار موبایل بوده است.

با این شرایط چگونه ممکن است در عرض ۲ سال، یک شرکت از سهم کمتر از ۲ درصد به سهمی ۲۰ درصدی برسد؟ چند سناریو و احتمال مطرح است.

اولین سناریو، احتمالاً حمایت از طریق افزایش تعرفه واردات موبایل است. این مسئله البته برخلاف آنچه دولت‌مردان فکر می‌کنند، احتمالاً باعث نخواهد شد تا کاربران دست از برندهایی که به آن‌ها وفادار هستند، بکشند؛ حتی اگر مجبور شوند هزینه بیشتری برای آن‌ها پرداخت کنند.

دومین سناریو، بستن راه ورود موبایل‌های غیر هوشمند به ایران است. شرکت GLX پیش از این تجربه ساخت موبایل‌های ساده را داشته است. از طرف دیگر شنیده می‌شود که یکی از راه‌های حمایت از موبایل‌های تولید داخل، اجازه ندادن به ورود موبایل‌های ساده و غیرهوشمند است. این موبایل‌ها پیچیدگی خاص و حتی سیستم عاملی ندارند و ساخت آن‌ها نیز کار دشواری نیست.

سومین سناریو، بودجه‌ای ۲۰۰ میلیارد تومانی است که وزیر ارتباطات هم قبلاً درباره‌اش صحبت کرده است. اگرچه هنوز همه چیز در حد یک طرح است اما این احتمال وجود دارد که اپراتورهای موبایل این بودجه را دریافت کرده و گوشی‌های ایرانی را توسط باندل سیم‌کارت و موبایل، به کاربر به شکل اقساطی بفروشند. در شرایط اقتصادی فعلی (مخصوصاً اگر تعرفه واردات موبایل هم افزایش پیدا کند)، قطعاً خرید اقساطی برای بخشی از جامعه جذاب خواهد بود.

احتمالاً سناریویی که می‌تواند سهم GLX را به شدت افزایش دهد، جلوگیری از ورود موبایل‌های ساده و غیرهوشمند به بازار ایران است.

سلفی با GLX در آینه

شرکت GLX تنها تولیدکننده موبایل در ایران نیست اما مشخصاً معروف‌ترین آنهاست. در تابستان، وزیر ارتباطات با انتشار یک سلفی از خود در آینه، از کاربران درخواست کرد تا انتظارات خود از گوشی باکیفیت ایرانی را برایش بنویسند. همان پست در عرض چند روز به بیشتر از ۱۵ هزار کامنت رسید.

دیجیاتو در همان زمان با همکاری واکاویک که یک سرویس پردازش متن است، نظرات کاربران را تحلیل کرد. گرایش احساسی کاربران نسبت به گوشی GLX، تنها ۲۰ درصد مثبت بود و از طرفی ۵۱ درصد افراد نیز گرایش احساسی منفی به این موبایل داشتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • محمد موسوی
    محمد موسوی | ۶ آذر ۱۴۰۰

    امروز که من این کامنت رو میزارم سال ۱۴٠٠ هست و تولید با کیفیت ایرانی موفق نشد. تبریک به همه ی اونهای که علیه تولید ملی ایران کامنت منفی حتی به دروغ گذاشتن! من دارم با گوشی ماد پلاس که حدود ۵ ساله از جی ال ایکس خریدم کامنت میزارم و مشکلی نداره. گوشی دیگه ام سپهره که اونم مشکلی نداره حدود ۳ ساله اونو خریدم. گوشی آجیم شاهین ۲ هست که حدود یه سال میشه دارش اون که گوشیش هنوز حتی همتایی هم براش ندیده تو قیمت خودش. گوشی قبلیم A7 2017 بود که همون سال خریده بودم. حالا از اینکه جی ال ایکس سپهر رو به جاش خریدم و اونو دادم به یه نفر، پشیمون نیستم ـ ۱چون به عنوان یه ایرانی روی تولید کشور خودم غیرت دارم. ۲ چون باکیفیته. کسایی که جی ال ایکس رو با خودرو ساز های داخلی مقایسه میکنن، بهتره یه نگاه به تغییر جی ال ایکس فقط تو بازه های دو ساله بندازن! هیچ وقت جی ال ایکس مثل خودرو ساز ها به تولید یه محصول قدیمی ادامه نداد) خوبه که وقتی نظر مینویسیم، قبلش کمی بدونیم- فقط از کامنت ها متاسف شدم و اروزی موفقیت این برند در اینده رو دارم.

  • ℳԊT
    ℳԊT | ۵ تیر ۱۳۹۹

    گوشی های glx عالین

  • hamidic
    hamidic | ۲۳ آذر ۱۳۹۸

    اگه شما تونستی یک گوشی خوب بسازی بعد بیا از این حرفها بزن
    منم خیلی چیزها می خواهم ولی نمیشه

  • ehsan hasanimanesh
    ehsan hasanimanesh | ۲۰ آذر ۱۳۹۸

    باز چه خوابی برای مردم دیدین.بخدا بسه ملت دلشون به همین گوشی دستشون خوشه و غیر اون دلخوشی ندارن همون رو هم ازشون میخواین بگیرین.۲۰ درصد سهم بازار رو میخواین تصاحب کنین حتما با گرون کردن وحشتناک گوشیهای خارجی.خدا لعنتتون کنه برین به درک.گوساله ها بنظرم شما خط تولید انبر نسارا راه بندازین البته همون رو هم شک دارم بتونین مدیریت کنین

    • intel100
      intel100 | ۲۰ آذر ۱۳۹۸

      داداش کلا هدف اینه خوش نباشن، هنوز نفهمیدین ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی