ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سلفی جهرمی با GLX؛ کاربران اینستاگرام از یک گوشی ایرانی چه می‌خواهند؟

وزیر پرخبر ارتباطات این‌ بار به دلیل گرفتن سلفی‌ در آینه با یک موبایل GLX در راس خبرها قرار گرفته است. آذری جهرمی با پستی که در اینستاگرام خود منتشر کرده، می‌گوید گوشی سامسونگش را ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۲

وزیر پرخبر ارتباطات این‌ بار به دلیل گرفتن سلفی‌ در آینه با یک موبایل GLX در راس خبرها قرار گرفته است. آذری جهرمی با پستی که در اینستاگرام خود منتشر کرده، می‌گوید گوشی سامسونگش را کنار گذاشته و این روزها از موبایل ایرانی آریا، ساخته‌ی شرکت GLX استفاده می‌کند؛ موبایلی که به گفته جهرمی «انصافا خوب است» اما «جای کار خیلی دارد».

اما مسئله فراتر از یک حرکت تبلیغاتی برای یک سازنده ایرانی است. جهرمی از کاربران اینستاگرام درخواست کرده تا انتظارات خودشان را در رابطه با موبایلی که همه مردم بتوانند آن را بخرند و استفاده کنند، به اشتراک بگذارند. او همچنین پیشنهاد داده تا اگر کسی دوست دارد داوطلب استفاده و تست این گوشی‌ها باشد، بگوید تا برایش ارسال شود.

نکته جالب همینجاست. سلفی وزیر در آینه دفترش در عمارت کلاه‌فرهنگی وزارت ارتباطات با موهای شانه شده، اکنون پرکامنت‌ترین پست حساب کاربری اینستاگرام او شده است. تا لحظه‌ای که این گزارش منتشر می‌شود بیشتر از ۱۷ هزار و ۲۰۰ نظر روی همین پست ثبت شده است. از سوی دیگر اگرچه این سلفی، پرلایک‌ترین پست وزیر در اینستاگرام نیست، اما بیشتر از ۷۰ هزار لایک داشته است.

بر اساس تحلیل و آماری که سرویس پردازش متن هوشمند «واکاویک» به سفارش دیجیاتو انجام داده، میانگین لایک‌ برای پست‌های اینستاگرام وزیر ارتباطات ۳۹ هزار و ۲۷۵ لایک و میانگین نظرات فقط ۲ هزار و ۷۴۹ کامنت در کل پست‌های جهرمی در اینستاگرام است. اما همانطور که می‌بینید این پست جهرمی، استقبال عجیبی به همراه داشته است.

اما داده کلیدی و مهم‌تر اینجاست که ببینیم کاربران در پاسخ به سوال وزیر چه گفته‌اند. تعداد نظرات بررسی شده تا زمان انجام این تحلیل، ۱۵ هزار و ۳۴۷ کامنت بوده‌اند که توسط ۱۲ هزار و ۹۵۱ نفر ثبت شده‌اند. بر اساس یافته‌های واکاویک، گرایش احساسی کاربران نسبت به گوشی GLX، منفی بوده است. البته نکته بسیار جالب اینجاست که فقط ۳.۴۹ درصد از کامنت‌ها روی پست وزیر مربوط به گوشی GLX بوده‌اند و آمار مربوط به گرایش احساسی، از دل همین ۳.۴۹ درصد یعنی ۵۳۶ نظر استخراج شده است.

۵۱ درصد گرایش احساسی منفی داشته‌اند، ۲۰ درصد گرایش احساسی مثبت و ۲۷ درصد هم گرایش احساسی خنثی به این سازنده ایرانی داشته‌اند. از سوی دیگر در این کامنت‌ها، بیشترین نقد به پشتیبانی، موجودی بازار، اتهام به چینی بودن و تامین قطعات بوده است.

اما وقتی به کل نظرات کاربران نگاه کنیم، می‌بینیم که بخش عمده آنها مربوط به تقاضای ارسال و آزمایش این گوشی بوده‌اند. در واقع ۱۸.۰۶ درصد یا ۲۷۷۲ کامنت، درخواست داشته‌اند که گوشی GLX برای آنها ارسال شود.

در مرحله بعدی، ۸.۶۲ درصد از کاربران در ۱۳۲۳ کامنت در پاسخ به سوال وزیر کاربران گفته‌اند که «کیفیت ساخت» برای آنها در اولویت است. جامعه‌ای ۷.۳۷ درصدی در ۱۱۳۱ کامنت، «قیمت» را مهم‌ترین فاکتور دانسته‌اند. ۷.۳۶ درصد از کاربران در ۱۱۲۹ کامنت هم خواسته‌اند که این موبایل «قابل مقایسه با رقبای خارجی» باشد. موضوع مهم بعدی از نظر کاربران اینستاگرام، «دوربین» بوده است که ۷.۳۲ درصد از نظرات یا ۱۱۲۴ کامنت را به خود اختصاص داده. «سرعت»، ۴.۷۷ درصد از نظرات، «صفحه نمایش»، ۳.۸۶ درصد از نظرات و «پشتیبانی» هم ۳.۰۸ درصد از نظرات را به خود اختصاص داده‌اند.

نکته مهم اینجاست که «سیستم عامل» و «حریم خصوصی» به شکل عجیبی کمترین اهمیت را داشته‌اند. تنها ۲.۸۱ درصد از کاربران سیستم عامل را یک فاکتور مهم دانسته‌اند و در نهایت حریم خصوصی با سهمی ۲.۱۴ درصدی و ۳۲۸ کامنت، در پایین‌ترین درجه اهمیت برای کاربران ایرانی است. سایر موضوعات هم ۳۱.۱۲ درصد از کامنت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که مرتبط با گوشی ایرانی نبوده‌اند، اما حجم بالای کلمه «حاجی» در آنها بسیار پر رنگ است. فایل JSON نظرات بررسی شده از اینجا قابل دانلود است.

همه این‌ها در حالی است که کافه بازار در گزارش بهار ۹۸ خود اعلام کرده بود که تنها ۰.۲۵ درصد از چهل میلیون کاربر کافه بازار (حدود ۱۰۰ هزار نفر) از گوشی‌های GLX استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر شرکت GLX یکی از تنها سازندگان موبایل در ایران است. این شرکت در ماه‌های اخیر همکاری‌هایی با وزارت ارتباطات در خصوص توسعه اندروید ایرانی داشته است که در واقع نسخه‌ای از اندروید متن باز گوگل است. پیش از این «حمید سعیدی»، مدیرعامل GLX در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده بود که موبایل «آریا مینی» که سیستم عامل اندروید ایرانی روی آن نصب شده است، در شهریور ماه به بازار می‌آید. او همچنین گفته بود که تعدادی از این گوشی را برای وزارت ارتباطات ارسال کرده است که حالا به نظر می‌رسد جهرمی می‌خواهد به همین طریق، موبایل‌ها را به دست برخی افرادی که در درخواست آزمایش آن را داشته‌اند برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • علی
    علی | ۳ مرداد ۱۳۹۸

    ۳۱٪ نظرات غیر مرتبط!!!؟ یعنی تحلیل کامنت ها مشکل داشته.

  • علی
    علی | ۳ مرداد ۱۳۹۸

    مونتاژ ایران، نه ساخت ایران!
    از نظر مردم، حریم شخصی در مورد پیام رسان، اندروید و گوشی ساخت داخل معنا ندارد متاسفانه.

    • ikad cable
      ikad cable | ۹ مرداد ۱۳۹۸

      منم موافقم با این حرفت ولی یه جوری میگید مونتاژ که انگاری یه کمپانی مثه اپل خودش قطعات رو تولید میکنه! خب گوشی های اپل هم تو چین مونتاژ میشه با قطعات چینی و کره ای و .... ولی با کیفیت
      ایرانی از ایران حمایت نکنه دیگه چه توقعی از آمریکا دارید؟
      نمیگم دولت، ولی حداقل هوای هموطن خودتون رو داشته باشید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی