ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تشخیص چهره
تکنولوژی

فریب خوردن سیستم های تشخیص چهره فرودگاهی و مرزی تنها با یک ماسک

تکنولوژی تشخیص چهره در حال تبدیل شدن به یک ابزار امنیتی فراگیر و پرکاربرد است؛ از نیروهای مجری قانون گرفته تا سازمان و شرکت های مختلف همگی مدتی است که به این فناوری روی آورده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

تکنولوژی تشخیص چهره در حال تبدیل شدن به یک ابزار امنیتی فراگیر و پرکاربرد است؛ از نیروهای مجری قانون گرفته تا سازمان و شرکت های مختلف همگی مدتی است که به این فناوری روی آورده اند. فرودگاه ها، فروشگاه ها و مهم تر از آن تلفن های هوشمند تنها بخشی از حوزه هایی هستند که از مزایای تکنولوژی تشخیص چهره برای تامین امنیت بهره می گیرند.

اما آنطور که به نظر می رسد تکنولوژی مورد بحث جایز الخطا هم هست چراکه ظاهرا محققان هوش مصنوعی شرکتی به نام Kneron موفق شده اند با استفاده از نوعی ماسک پرینت شده که چهره فرد دیگری را نشان می داده به داخل سیستم های امنیتی مبتنی بر تشخیص چهره نفوذ کنند.

این محققان که سیستم های امنیتی مورد استفاده در قاره های مختلف را مورد بررسی قرار داده اند در انتها اعلام کردند که موفق به فریب دادن تبلت های پرداخت پول مورد استفاده توسط شرکت های چینی علی پی و وی چت شده اند و سیستم های شناسایی مرزبانی چین را نیز با همین شیوه فریب داده اند. در آمستردام نیز آنها با استفاده از همین ماسک ها توانستند به سیستم تشخیص چهره ای که در گیت کنترل پاسپورت فرودگاه Schiphol تعبیه شده بود نفوذ کنند.

تشخیص چهره

این محققان خاطرنشان کرده اند که یافته هایشان حکایت از ضعفی بزرگ در سیستم های تشخیص چهره دارد و هر کسی که ماسکی شبیه به چهره فرد مورد نظرش بسازد می تواند بررسی های امنیتی  مبتنی بر چهره را فریب داده و به جای آن فرد سوار هواپیما شود یا از اطلاعات هویتی او برای خرید استفاده نماید.

آلبرت لیو مدیرعامل شرکت Kneron در همین رابطه گفت:

ارائه دهندگان تکنولوژی اگر امنیت کاربرانشان را مطابق با بالاترین استانداردها تامین نمی کنند باید مسئولیت این کار را بر عهده بگیرند. شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت دارند و این امر نشان دهنده مساله ای به وسعت کل صنعت در تکنولوژی تشخیص چهره است که استانداردهای لازم را ندارد.

البته باید اشاره کنیم که در تست های انجام شده توسط این محققان برخی سیستم های تشخیص چهره غیرقابل نفوذ بودند. برای نمونه تکنولوژی فیس آی دی اپل و سیستم هواوی که از تکنولوژی پیچیده تری تحت عنوان تصویربرداری نوری ساختارمند بهره می گیرند غیرقابل نفوذ بودند. نرم افزار تشخیص چهره خود شرکت Kneron هم ظاهرا ایمن بوده است.

محققان خاطرنشان کرده اند که تست های انجام شده در چک پوینت های امنیتی با اجازه نگهبانان و نظارت مستقیم آنها انجام شده و این نشان می دهد تا زمانی که ناظرهای انسانی در موقعیت حضور داشته باشند خطرات سیستم های تشخیص چهره چندان هم زیاد نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی