ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گیاهان در زمان استرس از خود صدا تولید می کنند

محققان برای اولین بار موفق شدند صداهایی که گیاهان هنگام استرس از خود تولید می کنند را از فاصله نزدیک ضبط کنند. تیمی از پژوهشگران فرکانس های تولید شده توسط گیاه گوجه فرنگی و تنباکو ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

محققان برای اولین بار موفق شدند صداهایی که گیاهان هنگام استرس از خود تولید می کنند را از فاصله نزدیک ضبط کنند.

تیمی از پژوهشگران فرکانس های تولید شده توسط گیاه گوجه فرنگی و تنباکو را در مواقع استرس زا مثل بریده شدن ساقه یا نبود آب، ذخیره کردند. آنها با قرار دادن میکروفون هایی در فاصله 10 سانتی متری گیاهان صداها را ضبط نمودند.

انسان نمی تواند صداهای تولید شده توسط گیاهان را بشنود، ولی به گفته پژوهشگران برخی از پستانداران و حشرات مثل موش و پروانه می توانند آنها را از فواصل نزدیک بشنوند.

لیکوپن

مطالعات قبلی نشان می دهند گیاهان با نشانه های دیداری، شیمیایی و لمسی به استرس واکنش نشان می دهند. به عنوان مثال، برخی گیاهان در مواقع تنش زا تغییر رنگ می دهند و برخی دیگر حین خشکسالی و خورده شدن موادی موسوم به «ترکیبات آلی فرار» (VOCs) آزاد می کنند.

گیاهان در مواقع خشکسالی فرآیندی به نام حباب زایی (Cavitation) را تجربه می کنند. در این حالت درون بافت هایی که آب را منتقل می کنند حباب های هوا شکل گرفته و می ترکند. ترکیدن حباب های هوا سبب تولید صدا می شود که تا پیش از این تحقیق، فقط با متصل کردن میکروفون به گیاه قابل ذخیره سازی بودند.

در این تحقیق اما برای اولین بار محققان توانستند صداهای تولید شده توسط گیاه را از فاصله نزدیک تشخیص دهند. به گفته پژوهشگران احتمالاً حباب زایی عامل تولید صدا در این گیاهان بوده است.

گیاه گوجه فرنگی و تنباکو به ترتیب 35 و 11 مرتبه صدا در شرایط خشکسالی تولید کردند. بریدن ساقه این گیاهان نیز سبب شد تا گوجه در هر ساعت 25 مرتبه و تنباکو 15 مرتبه صدا ایجاد کند. برای مقایسه، گیاهانی که استرس نداشتند در هر ساعت به طور میانگین کمتر از یک مرتبه صدا تولید کردند.

محققان با اشاره به اینکه یافته های این تحقیق می تواند به کشاورزی کمک کند، می گویند:

«با تولید صدا توسط گیاه می توان از وضعیت آب آن باخبر شد و با آبیاری دقیق تر، 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرده و تولید محصول را بالا ببریم که تاثیر چشمگیری در اقتصاد خواهد گذاشت.»

«ادوارد فارمر»، از دانشگاه لوزان سوییس می گوید با اینکه به احتمال فراوان پروسه حباب زایی عامل تولید صدا در این گیاهان بوده، ولی با این وجود برای اطمینان از این مساله باید تحقیقات بیشتری انجام شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfan
    Erfan | ۲۲ آذر ۱۳۹۸

    ???????

مطالب پیشنهادی