ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استخراج ژنوم کامل انسان از صمغ ۵۷۰۰ ساله

محققان موفق شدند ژنوم کامل انسان را از صمغ درختی 5700 ساله که به عنوان «آدامس» جویده می شده، استخراج کنند. محققان با تحلیل این DNA جنسیت آن را مونث تشخیص داده و با بررسی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ آذر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

محققان موفق شدند ژنوم کامل انسان را از صمغ درختی 5700 ساله که به عنوان «آدامس» جویده می شده، استخراج کنند. محققان با تحلیل این DNA جنسیت آن را مونث تشخیص داده و با بررسی های بیشتر نوع رژیم غذایی و باکتری های دهان او را تشخیص دادند.

محققان صمغ مذکور را در خلال حفاری های خود در منطقه ای به نام Syltholm در جنوب دانمارک کشف کرده اند که به گفته یکی از باستان شناسان دانمارکی، بزرگ ترین منطقه عصر حجر در دانمارک محسوب می شود.

محققان به کمک DNA استخراج شده از صمغ و کامپیوتر، تصویر «لولا» را شبیه سازی کردند.

محققان موفق شدند علاوه بر ژنوم کامل انسان، قسمت هایی از DNA گیاه را از آن استخراج کنند. ژنوم، ست کامل DNA بوده و شامل تمام ژن های فرد است. می توان به کمک فناوری های پیشرفته خصوصیات صاحب آن را شبیه سازی کرد.

به گفته باستان شناسان، این اولین باری است که ژنوم کامل انسان از جسمی به غیر از استخوان استخراج می شود. دانشمندان پس از تحلیل ژنوم، جنسیت آن را مونث تشخیص داده و نام «لولا» (Lola) را روی آن گذاشته اند. دانشمندان می گویند «لولا» چشمانی آبی و موها و پوستی تیره داشته و احتمالا به جامعه شکارچی-گردآورنده‌هایی که در اروپا زندگی می کرده اند، تعلق داشته و از ساکنین بومی دانمارک نبوده است.

محققان در این صمغ عوامل بیماری زا، باکتری و DNA ویروس اپشتین-بار (Epstein–Barr virus) را نیز کشف کرده اند که عامل عفونت و تب غده ای است. در این صمغ DNA مرغابی و فندق نیز پیدا شده که دانشمندان آنها را به رژیم غذایی لولا مرتبط دانسته اند.

محققان تاکنون چندین نمونه از صمغ دخت توس را با آثار دندان پیدا کرده اند که نشان می دهد انسان های باستانی آنها را می جویدند. صمغ درخت توس هنگام سرد شدن سفت می شود و جویدن یکی از روش های نرم کردن آن است. انسان های باستانی از این ماده به عنوان چسب استفاده می کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی