ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

وقوع آخرین و خطرناک‌ترین خورشید گرفتگی سال ۲۰۱۹ در روز کریسمس

سال ۲۰۱۹ و همزمان با کریسمس، سومین و آخرین خورشید گرفتگی دهه به وقوع خواهد پیوست. ۲۶ دسامبر (سه روز دیگر) ساعت ۱۰:۴۳ به وقت منطقه زمانی شرقی (EST)، خورشید گرفتگی حلقه ای رخ خواهد ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

سال ۲۰۱۹ و همزمان با کریسمس، سومین و آخرین خورشید گرفتگی دهه به وقوع خواهد پیوست.

۲۶ دسامبر (سه روز دیگر) ساعت ۱۰:۴۳ به وقت منطقه زمانی شرقی (EST)، خورشید گرفتگی حلقه ای رخ خواهد داد. در این زمان، ماه نو کمی دورتر از حد معمول در آسمان قرار گرفته و قسمت مرکزی خورشید را می پوشاند. ناظران به مدت ۳ دقیقه و ۴۰ ثانیه حلقه ای را اطراف خورشید مشاهده خواهند کرد.

البته مشاهده این کسوف برای چشم ها مضر خواهد بود و برای رصد آن باید از عینک های مخصوص استفاده کرد؛ در غیر این صورت خطر از دست دادن بینایی وجود دارد. این خورشید گرفتگی، خطرناک ترین کسوف سال ۲۰۱۹ لقب می گیرد؛ چون خورشید گرفتگی ۲ ژوئیه ۲۰۱۹ با چشمان غیرمسلح قابل مشاهده بود.

«حلقه آتشین» این خورشیدگرفتگی از عربستان، قطر، امارات، عمان، جنوب هند، سریلانکا، اندونزی، سنگاپور، مالزی و جزیره گوام در اقیانوس آرام قابل مشاهده است.

خورشید گرفتگی ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹، پس از کسوف ۶ ژانویه ۲۰۱۹ و ۲ ژوئیه ۲۰۱۹، سومین خورشیدگرفتگی سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

از خورشید گرفتگی حلقه ای به عنوان «حلقه آتش» یا «حلقه نورانی» نیز یاد شده و هنگام طلوع خورشید از عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، عمان، جنوب هند، سریلانکا، اندونزی، سنگاپور و مالزی قابل مشاهده است. پس از این رویداد، خورشید به شکل «حلقه» در شرق جزیره گوام در اقیانوس آرام غروب خواهد کرد.

خورشید گرفتگی حلقه ای، نوع زیبایی از خورشید گرفتگی جزئی است. در این رویداد، ماه ۹۷ درصد خورشید را پوشش می دهد که در نگاه اول بسیار زیاد به نظر می رسد؛ ولی در عمل این میزان برای بلوکه کردن همه نور خورشید کافی نیست، به همین دلیل برای مشاهده آن باید از عینک های مخصوص استفاده کرد. امکان رصد «حلقه آتشین» این خورشید گرفتگی در منطقه ای به نام «هفوف» (Al-Hufuf) در شمال شرقی ریاض در عربستان وجود دارد.

در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰، خورشید گرفتگی حلقه ای دیگری رخ خواهد داد که به مراتب نادرتر است. در این رویداد، ماه ۹۹ درصد از نور خورشید را بلوکه خواهد کرد و از کشورهای کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان جنوبی، اتیوپی، اریتره، یمن، عمان، پاکستان، هند، تبت، چین، تایوان و گوام قابل مشاهده خواهد بود.

در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۲۴ خورشید گرفتگی کامل به وقوع خواهد پیوست که از ۱۲ ایالت آمریکا قابل رصد خواهد بود. البته پیش از این رویداد، دو خورشید گرفتگی حلقه ای اتفاق خواهد افتاد که یکی در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱ در کانادا و دیگری در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ در جنوب غربی ایالات متحده رخ خواهد داد.

کسوف ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱، از شمال انتاریو، کبک، گرینلند و سرزمین های شمال شرقی روسیه قابل مشاهده خواهد بود. البته برای دیدن آن احتمالاً باید به کمک هواپیما بر فراز ابرها رفت. کسوف ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ نیز هنگام ظهر از ایالت های اورگن، نوادا، یوتا، کلرادو و نیو مکزیکو قابل مشاهده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Reza Dark
    Reza Dark | ۳ دی ۱۳۹۸

    کاش آخر الزمان شه مثل بازیا??

  • Akswho
    Akswho | ۲ دی ۱۳۹۸

    پنج دی پس خورشید گرفتگیه خوبه تاریکه دید در شب باید بزنن ملت ? چه روزی ام بشه

مطالب پیشنهادی