ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همکاران سیستم و برگزاری رویداد «باهم ۹۸»؛ موج جدید رایانش ابری در راه است

همکاران سیستم اعلام کرده است که ۱۷ دی ماه، رویدادی را تحت عنوان «باهم ۹۸» به شکل تخصصی در حوزه رایانش ابری در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌کند. غول نرم‌افزاری کشور قرار است در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

همکاران سیستم اعلام کرده است که ۱۷ دی ماه، رویدادی را تحت عنوان «باهم ۹۸» به شکل تخصصی در حوزه رایانش ابری در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌کند. غول نرم‌افزاری کشور قرار است در این رویداد، آخرین محصولات حوزه رایانش ابری خود را در کنار تازه‌های «راهکاران ابری» را معرفی کند.

رویدادی برای همه

«محمد عزیزاللهی»، معاون توسعه بازار همکاران سیستم، در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که همه افرادی که به حوزه رایانش ابری علاقه‌مند هستند، مخاطب رویداد پیش روی همکاران سیستم به حساب می‌آیند. او می‌گوید رویداد باهم ۹۸، شامل ۴ ارائه کلیدی خواهد بود که تمرکز آن‌ها بر معرفی تکنولوژی ابری، توانمندی‌ها، محصولات همکاران سیستم و خدماتی است که همکاران سیستم می‌خواهد به راهکاران ابری اضافه کند. عزیزاللهی در همین رابطه می‌گوید:

«در سخنرانی‌ها و ارائه‌های کلیدی، فرض بر این است که همه طیف‌های مشتریان، بازار جدید و متخصصان و علاقه‌مندان فناوری اطلاعات خواهند توانست برداشت‌های خود را از تازه‌های رایانش ابری داشته باشند، تا بتوانیم پیام خود را از زاویه حرکتی که در این بازار آغاز کرده‌ایم، و اینکه این تکنولوژی چه خدمات جدیدی ارائه می‌دهد را پاسخ دهیم.»

معاون توسعه بازار همکاران سیستم توضیح می‌دهد که جدا از ارائه‌های کلیدی، این شرکت ۳ کارگاه نیز در رویداد خود برگزار می‌کند تا شرکت‌کنندگان با مفاهیم ارائه شده در سخنرانی‌ها، به شکلی عمیق‌تر آشنا شوند. از سوی دیگر همکاران سیستم در رویداد باهم ۹۸، پنج غرفه نمایشگاهی هم خواهد داشت که آنجا، مشتریان می‌توانند از نزدیک راهکارهای جدید حوزه رایانش ابری همکاران سیستم را ببینند.

عزیزاللهی می‌گوید که این رویداد صرفاً رویکردی برای معرفی محصولات جدید یا اطلاع رسانی بازاری نیست، بلکه می‌خواهد بخشی از اطلاعات حاضرین را هم درباره تکنولوژی رایانش ابری و فناوری‌های وابسته‌ به آن را افزایش دهد: «دعوت می‌کنیم تا علاقمندان از هر طیفی، در این رویداد، از اطلاعات ارائه شده استفاده کنند.»

او در پاسخ به این سوال که همکاران سیستم با برگزاری این رویداد به دنبال دادن چه پیامی به بیرون است، می‌گوید:‌

«همکاران سیستم به عنوان رهبر بازار علاقه دارد تا مشتریان را از مزیت‌هایی که تولید کرده، مطلع کند تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌هایی وجود دارد تا در هر دوره‌ای، با مدلی از اطلاع‌رسانی‌ها، این‌کار را انجام دهد؛ گاهی نمایشگاه است و گاهی ایونت سراسری. در رویداد «باهم ۹۸»، هم قرار است آخرین دستاوردهای حوزه رایانش ابری و «همکاران ابری» را ارائه دهیم.»

گسترش مشتریان و تغییرات بزرگ

«فرید فولادی»، مدیرعامل جدید همکاران سیستم، در اولین نشست خبری خود که در خرداد ماه برگزار شد، صریحاً اعلام کرد که حالا استراتژی این شرکت «Cloud First» و حرکت به سوی رایانش ابری است.

مدیرعامل همکاران سیستم، خرداد ماه و در جریان نشست خبری‌اش اعلام کرد که «رایانش ابری» به اولویت اصلی این شرکت تبدیل شده و قرار است مشتریان ابری در سال ۹۸، دو برابر شوند.

اکنون و پس از گذشت چند ماه از اعلام این استراتژی، عزیزاللهی در پاسخ به این سوال که مشتریان خدمات ابری جدید چه کسانی خواهند بود، می‌گوید:

«اگر به چشم‌انداز آینده نگاه کنیم، تمام شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در بازار می‌توانند از راهکارهای ابری استفاده کنند. رسیدن به این چشم‌انداز چندین گام دارد. هدف‌گذاری اولیه ما این بود که شرکت‌های متوسط از «راهکاران ابری» بهره گیرند. حالا با راهکارهای جدیدی که ارائه می‌دهیم، فضا را بازتر می‌کنیم تا شرکت‌های بزرگ هم بتوانند از راهکارهای ما استفاده کنند. شرکت‌های خیلی بزرگ هم در ادامه و با قدم‌های بعدی، در چشم‌انداز ما هستند.»

به گفته او حتی مشتریان دولتی هم می توانند با مدل های مختلف از خدمات رایانش ابری همکاران سیستم استفاده کنند.

در گوشه و کنار ساختمان همکاران سیستم می‌توان نشانه‌هایی از حرکت جدی این شرکت به سوی رایانش ابری را دید. بخش وضعیت موجود البته گویای آمارهای سال ۹۷ است. عزیزاللهی می‌گوید همکاران سیستم در حال حاضر بیشتر از ۵۵۰ مشتری دارد که از خدمات ابری‌ این شرکت استفاده می‌کنند.

معاون توسعه بازار همکاران سیستم اعلام می‌کند که در گذشته شرکت‌های متوسط به دلیل هزینه‌های زیرساختی بالای ERP حرفه‌ای به سختی می‌توانستند به سراغ این‌ راهکار بیایند و شرکت‌های بزرگ مشتریان اصلی آن بودند. اما با تغییر رویکرد و ارائه راهکارهای ابری، مشتری از داشتن سخت‌افزار بی‌نیاز شد و هزینه‌های اولیه راه‌اندازی نیز به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

به همین دلیل اکنون راهکاران ابری برای کسب‌وکارهای متوسط هم در دسترس است. با این حال در رویداد پیش رو، راهکارهای جدید ابری معرفی خواهد شد که طیف گسترده‌تری از کسب‌وکارها را پوشش می‌دهد.

او همچنین اشاره می‌کند که افزایش طیف مشتریان همین حالا هم آغاز شده و رشد سال ۹۸ -تا اینجا- در مقایسه با سال ۹۷، قابل توجه بوده است: «فکر می‌کنیم که بعد از رویداد «باهم ۹۸»، به دلیل اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای که انجام می‌دهیم و راهکارهای خاصی که آنجا ارائه می‌دهیم و البته پاسخ‌هایی که به سوالات ذهنی و تکنیکی افراد می‌دهیم، میزان استقبال، رشد بیشتری خواهد داشت.»

کسب‌وکار ایرانی و استقبال از رایانش ابری

واقعیت این است که اگرچه رایانش ابری و خدمات پیرامون آن برای همه جذاب‌ هستند و شرکت‌های جهانی سال‌ها پیش به سراغ آن رفته‌اند، اما در ایران کسب‌وکارها و البته سازمان‌ها بیشتر علاقمند بوده‌اند تا داده‌هایشان را خودشان نگه‌داری کنند؛ که البته همین موضوع دردسرهای مختلف و افزایش شدید هزینه‌ها را هم برایشان به ارمغان آورده است.

با نگاهی به همین حقیقت، این پرسش مهم مطرح است که راهکارهای مبتنی بر فضای ابری چقدر می‌توانند مورد استقبال کسب‌وکارهای ایرانی قرار گیرند؟ معاون توسعه بازار همکاران سیستم، وجود این وضعیت را قبول دارد، اما اشاره می‌کند که در گذشته هم همیشه نگه‌داری دفاتر کاری و سپس داده‌ها برای کسب‌وکارها مهم بوده یا حتی زمانی که بانکداری الکترونیکی وارد ایران شد، فضای مبهمی درباره آن وجود داشت. اما او عقیده دارد که تکنولوژی همیشه به آرامی فراگیر می‌شود و راه خودش را پیدا می‌کند:

«زمانی که تکنولوژی به آرامی فراگیر شود، مردم و بازار هم به آن عادت می‌کنند و تکنولوژی جدید، برای آن‌ها تبدیل به موضوعی می‌شود که به آن عادت می‌کنند. اکنون اکوسیستم ابری هم در چنین شرایطی است؛ این یک تکنولوژی جدید است که ما در کارهای شخصی از آن استفاده زیادی می‌کنیم، اما در بحث‌های سازمانی نگرانی‌هایی وجود دارد. نگرانی‌ها در این مسیر با چند محرک باز می‌شود. بخش عمده آن، فرهنگ‌سازی است و باید درباره قابلیت‌ها، امنیت، در دسترس بودن، بیشتر صحبت کرد تا مشتری هم خیال راحت‌تری داشته باشد.»

البته در این میان البته نباید نقش دستگاه‌های رگولاتوری درباره قانون‌گذاری دقیق برای این فناوری را از یاد برد. عزیزاللهی با اشاره به همین موضوع می‌گوید:

«دستگاه‌های رگولاتوری باید جایگاه دقیق‌شان را در این جریان مشخص کنند. چون قاعدتاً نمی‌شود این مسیر به پیش برود و سازمان‌های مرتبط از آن پشتیبانی نکنند. خوشبختانه امروز اتفاقات مثبتی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات در حال رخ دادن است هرچند سرعت حرکت باید بیشتر شود.»

جاده‌ ۱۰۰ سالگی

مدیران همکاران سیستم در مقاطع مختلف تاکید کرده‌اند که همکاران سیستم به دنبال تبدیل شدن به یک شرکت قوی و ۱۰۰ ساله است. یکی از دلایل تغییر مکرر مدیرعامل‌های این شرکت در بازه‌های چند ساله، همین مسئله است.

«مهدی امیری»، مدیرعامل سابق همکاران سیستم در آخرین نشست خبری این شرکت اعلام کرده بود که همکاران سیستم می‌خواهد یک شرکت ۱۰۰ ساله شود و برای این کار، به یک مدل خاص مدیریتی نیاز است: «یک هیات مدیره که استراتژی‌ها را مشخص کند و تیم اجرایی که با اشتیاق کارها را پیش ببرد.»

در حال حاضر اما به نظر می‌رسد استراتژی فعلی هیات مدیره، ورود قاطع به مرحله بعدی و تمرکزی ویژه بر رایانش ابری است. عزیزاللهی هم با این مسئله موافق است و می‌گوید یکی از دلایلی که همکاران سیستم همیشه توانسته موفق باشد و در لایه‌های مختلف حضور داشته باشد، بهره‌برداری موثر از زیرساخت‌های تکنولوژیک مختلف و محور قراردادن مشتری و تمرکز بر رضایت او بوده است:

«همیشه تلاش کرده‌ایم بر اساس تغییرات تکنولوژی و محصولات، مشتری را منتفع کرده و در مسیر توسعه همراه او باشیم. همکاران سیستم هیچ وقت اجازه نداده تا فضایی از دست برود. از DOS و ویندوز گرفته تا وب و ERP. حالا رایانش ابری هم جریانی در همین مسیر است. اکنون تکنولوژی قابلیت تازه‌ای را به ما داده تا چنین فضایی را ایجاد کنیم. شاید فرداها فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیاء، درهای تازه‌تری را به روی ما باز کند.»

او تاکید می‌کند که در همکاران سیستم، برای رسیدن به چشم‌انداز ۱۰۰ سالگی، حرکت کردن بر مسیر تکنولوژی و استفاده از آن در جهت منافع مشتری بسیار مهم است: «همین رویکرد به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به چشم‌انداز ۱۰۰ ساله خود جامه عمل بپوشانیم. از طرفی با این رویکرد، هم خودمان همیشه به روز هستیم و هم بازار را به روز نگه می‌داریم.»

معاون توسعه بازار همکاران سیستم، می‌گوید شاید در ابتدای جاده رایانش ابری، دغدغه‌های زیادی وجود داشت اما امروز بیشتر از ۵۵۰ مشتری از راهکاران ابری همکاران سیستم استفاده می‌کنند: «اکنون مشتریان راهکاران ابری، از مشتریان راضی همکاران سیستم هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی