ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

راهکار ساده برای بهبود فرهنگ شرکت: احساس ارزشمند بودن را در کارمندان تقویت کنید

متعهد کردن کارمندان، یکی از عوامل مهم در موفقیت شرکت هاست. کارمندان متعهد، بیشتر کار کرده و حلال مشکلات هستند و احتمال وفادار ماندن طولانی مدت آنها بالا می رود. اما چطور می توان کارمندان ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

متعهد کردن کارمندان، یکی از عوامل مهم در موفقیت شرکت هاست. کارمندان متعهد، بیشتر کار کرده و حلال مشکلات هستند و احتمال وفادار ماندن طولانی مدت آنها بالا می رود. اما چطور می توان کارمندان را به شرکت متعهد کرد؟

تحقیق جدیدی که در ژورنال Journal of Positive Psychology منتشر شده، نشان می دهد «حس ارزشمند بودن» یا همن حس ایجاد تغییر مثبت، عاملی حیاتی در سلامت سازمان ها و موفقیت کارمندان است.

کارمندان استثنایی

نویسندگان این تحقیق به رهبری «Andrew Reece» از شرکت BetterUp و «David Yaden» از دانشگاه پنسیلوانیا، می گویند:

«تصور شرایطی که در آن کارمندان حس کنند کارشان هیچ ارزشی برای شرکت ندارد ولی همچنان با انگیزه کار کنند، حس رضایت داشته باشند و چیزی به ارزش های سازمان اضافه کنند، سخت است. هدف ما از انجام این تحقیق روشن کردن مفهوم ارزشمندی در محیط سازمانی و همچنین تعیین معیار جدید برای تفاوت های فردی در حس ارزشمندی درونی بود.»

محققان برای دستیابی به اهداف فوق، مقیاسی برای اندازه گیری «ارزشمندی سازمانی» ایجاد کردند. آنها با کمک گرفتن از روانشناسان مختلف، لیستی از جملاتی که مفهوم ارزشمندی را توضیح می دهد ایجاد کرده و برای آگاهی از میزان ارتباط آنها با یکدیگر و همچنین مفهوم ارزشمندی سازمانی، آنها را روی 196 نفر شرکت کننده آنلاین آزمایش کردند.

محققان در تحقیقات اولیه ارتباط 17 جمله با مفهوم ارزشمندی سازمانی را شناسایی کرده و با انجام آزمایشی دیگر با حضور 569 شرکت کننده، مقایس خود را بیش از پیش اصلاح کردند.

مقیاس نهایی محققان در ادامه آمده است (پاسخ ها بر اساس مقیاس 5 امتیازی و از «قویاً مخالف» تا «قویاً موافق» است):

  1. کارم در موفقیت شرکت تأثیر دارد.
  2. کیفیت کارم تأثیری چشمگیر روی شرکت می گذارد.
  3. کارم الهام بخش عملکرد شرکت است.
  4. شرکت به شکل عمومی کارم را تحسین می کند.
  5. همکارانم کار من را ستایش می کنند.
  6. در محیط کار همه من را با کیفیت بالای کارم می شناسند.
  7. کارم سبب شده تا در شرکت معروف شوم.

پژوهشگران می گویند مقیاس نهایی آنها شامل دو زیرمجموعه «موفقیت» (Achievement) و «سپاسگذاری» (Recognition) برای ارزشمندی است. سه مورد اول به بعد موفقیت ارزشمندی سازمانی تعلق داشته و موارد بعدی (4 الی 7) به بعد سپاسگذاری مربوط هستند.

محققان می گویند در مقایسه با سپاسگذاری، موفقیت ارتباط بیشتری با خودسودمندی (self-efficacy) دارد که عامل مهمی در ساختار ارزشمندی سازمانی محسوب می شوند. از آن سو، سپاسگذاری بیشتر به وضعیت مدیر، ترفیع درجه و افزایش دستمزد ربط دارد که بر اهمیت دیده شدن و قدردانی توسط کارمندان تاکید می ورزد.

این مقیاس با خروجی سازمان ها ارتباط نزدیکی دارد. محققان با جمع آوری داده های استخدامی از 423 فرد بالغ دریافتند بالاترین امتیاز در مقایس ارزشمندی سازمانی، بیشتر در افرادی به چشم می خورد که سمت مدیریتی و رهبری داشته اند. مقیاس مورد بحث با درجه اطمینان بالا میزان رضایتمندی کارمندان را نیز پیش بینی کرد.

محققان نتیجه گرفتند زمانی که کارمندان حس کنند برای شرکت ارزش دارند، حس رضایتمندی آنها از کار و زندگی افزایش یافته و احتمال قبول کردن سمت های مدیریتی، دریافت پاداش و ترفیع درجه در آنها بیشتر شده و احتمال اینکه شرکت را ترک کنند، کاهش می یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • امین قیاسی
    امین قیاسی | ۱۶ دی ۱۳۹۸

    بدون شرح فقط لبخند? ? ? ?

مطالب پیشنهادی