ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل علی بابا از استراتژی‌های آینده این شرکت برای صنعت گردشگری می‌گوید

مدیرعامل گروه علی‌بابا در گفتگو با دیجیاتو خبر از برنامه‌های پیش روی این گروه می‌دهد و اعلام می‌کند یکی از استراتژی‌های اصلی علی‌بابا در ادامه، گسترش مارکت پلیس این برند و توانمندسازی جدی آژانس‌های مسافرتی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

مدیرعامل گروه علی‌بابا در گفتگو با دیجیاتو خبر از برنامه‌های پیش روی این گروه می‌دهد و اعلام می‌کند یکی از استراتژی‌های اصلی علی‌بابا در ادامه، گسترش مارکت پلیس این برند و توانمندسازی جدی آژانس‌های مسافرتی برای ارائه تور و خدمات مختلف است. «مسعود طباطبایی» همچنین اعلام می‌کند که اکنون علی‌بابا بزرگ‌ترین بازیگر صنعت گردشگری کشور در فضای آنلاین است.

علی بابا اعلام کرده بود که در سال جاری تبدیل به یک برند تکنولوژی و محصول محور شده است. اما با توجه به اینکه به سفرهای پایان سال و اوج فعالیت صنعت گردشگری نزدیک می‌شویم، کاربران علی بابا چه تغییراتی را نسبت به گذشته احساس خواهند کرد؟ مدیرعامل علی بابا در پاسخ به این سوال می‌گوید که این شرکت در سال جاری تصمیم گرفت تا همه‌ ابعاد یک سفر را یکجا پوشش دهد:

«امسال جدا از ارائه خدمات مربوط به حمل و نقل، کاربر می‌تواند محل اقامت خود را نیز در علی بابا تهیه کند. از طرفی امروز بزرگ‌ترین فروشنده هتل‌های داخلی و خارجی، علی بابا است. در ارائه خدمات آنلاین گردشگری، ما رتبه یک سفر هستیم و البته به این مورد هم قانع نیستیم و انتظار داریم بخش زیادی از سهم فضای آفلاین را به فضای آنلاین بیاوریم.»

مدیرعامل گروه علی بابا در مورد توسعه خدمات پشتیبانی به ویژه در سه ماه پایانی سال گفت: «با توجه به بارش برف و باران در بیشتر استان‌های کشور، از روز ۲۹ دی ماه واحد مرکز تماس علی بابا در گرگان جهت ارائه خدمات پشتیبانی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.»

او در پاسخ به این سوال که اکنون چه سهمی از کل بازار گردشگری در ایران، به شکل آنلاین تهیه می‌شود، می‌گوید: «حجم آنلاین شدن در هر محصول متفاوت است. برای مثال اعداد پرواز داخلی و پرواز خارجی یا رزرو هتل با هم تفاوت دارند. اما می‌توانم بگویم که حدود ۱۰ درصد از کل گردش مالی در صنعت گردشگری، در علی بابا اتفاق می‌افتد. حدود ۵۰ درصد از بخش آنلاین صنعت گردشگری هم متعلق به علی باباست.»

این در حالی‌ست که علی بابا، دو رقیب جدی مانند «اسنپ تریپ» و «فلایتیو» دارد و مدیرعامل این شرکت در پاسخ به این سوال که بر اساس چه آمارهایی، اعلام می‌شود که علی بابا در رتبه اول صنعت گردشگری در بخش آنلاین جای گرفته، به دیجیاتو گفت:

«هم اسنپ تریپ هم فلایتیو، به‌صورت مقطعی و در محصولات مشخصی رقیب ما هستند. برای مثال اسنپ تریپ در محصول هتل داخلی با علی‌بابا رقابت می‌کند یا فلایتیو در محصول پرواز خارجی رقیب علی بابا است. در دیگر محصولات، ما این دو شرکت را در رادار خود به‌عنوان رقیب نمی‌بینیم. تفاوت علی بابا با پلتفرم‌های دیگر این است که همه ابعاد سفر را پوشش می‌دهد. اما درباره اینکه این ادعا از کجا مطرح می‌شود، می‌توانم بگویم که همه پارتنرهای (همکاران تجاری) ما در محصولات مختلف، آمارها و داده‌های دقیقی از سهم بازار هر کدام از بازیگران صنعت دارند. ما هم به شکلی دقیق آمار محصولات را داریم که ما کجا هستیم و دیگر بازیگران این صنعت کجا قرار می‌گیرند. برای مثال در پرواز خارجی، سه برابر بازیگر دوم این حوزه در حال فروش بلیت هستیم. در پرواز داخلی، هتل، قطار هم اوضاع چندان متفاوت نیست و در تمام این محصولات رتبه اول را داریم. مشخص است که هر کدام از پارتنرها و پروایدرها -مانند ایران ایر- بلیت‌هایش را بیشتر در کدام پلتفرم می‌فروشند. این موضوع را به شکلی دقیق رصد می‌کنیم و مشخص است که فاصله زیادی با رقبا داریم.»

اما نکته دیگری که طباطبایی به آن اشاره می‌کند، ایجاد شدن یک مارکت پلیس برای ارائه «تور سفر» است که ارائه آن در فضای آنلاین با پیچیدگی‌های خاصی مواجه است. برای ارائه تور و اساساً کامل‌تر شدن خدمات، علی بابا همکاری‌ خود را با آژانس‌های مسافرتی کلید زده است. مدیرعامل گروه علی بابا درخصوص همین رویکرد به دیجیاتو می‌گوید: «امروز آژانس‌های همکار ما که مجری تورها هستند، می‌توانند تورهای خود را در پلتفرم علی بابا تعریف کنند و آن را بفروشند. این محصولی است که ما امسال روی آن سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم و انتظار داریم در سال نو، خدمت‌رسانی گسترده‌ای را از همین طریق به مشتریان خود عرضه کنیم.»

او اشاره می‌کند که در واقع علی بابا یک مارکت پلیس را ایجاد کرده است تا آژانس‌های مسافرتی بتوانند با استفاده از آن، خدمات‌شان را به کاربران بفروشند و این رویکرد، یکی از استراتژی‌های اصلی علی بابا برای آینده است: «ما در این حالت، در قالب یک پلتفرم عمل می‌کنیم. دیگر به این شکل نخواهد بود که ما صرفاً با یک ایرلاین در ارتباط باشیم، بلکه همه آژانس‌های گردشگری ایران می‌توانند تورها، خدمات و پکیج‌های خود را تعریف کنند و آن‌ها را به صورت آنلاین بفروشند. نکته هم اینجاست که ما متولی آن نیستم و همه اتفاقات توسط خود مردم انجام می‌شود.»

مدیرعامل گروه علی بابا می‌گوید که سال گذشته، مارکت پلیس به صورت آزمایشی در سایت «زورق» راه‌اندازی شد و  اکنون پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌ها، به علی بابا آمد. طباطبایی البته اشاره می‌کند که علی بابا هنوز در حال بررسی بیشتر این مارکت پلیس و رفع مشکلات آن است تا کنترل کیفیت بهتری روی خدماتی که مردم دریافت می‌کنند، داشته باشد: «این محصول هنوز نوپاست اما در آینده، تبدیل به یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های علی بابا خواهد شد.»

اما نکته دیگر اینجاست که گروه علی بابا، اکنون سایت جاباما را هم در اختیار دارد که تا پیش از این، بر رزرو هتل تمرکز کرده بود. طباطبایی در پاسخ به این سوال که چرا خدمات مشابه هم در جاباما و هم در علی بابا ارائه شدند، و در نهایت آینده‌ جاباما چه خواهد بود، از تغییر استراتژی جاباما خبر می‌دهد و می‌گوید این سایت اکنون رویکرد خود را تغییر داده و بخش دیگری از بازار گردشگری را هدف قرار داده است که با علی بابا هم‌پوشانی ندارد:

«فعالیت امروز علی بابا شبیه به اکسپدیا یا بوکینگ است. از طرف دیگر فعالیت جاباما، شبیه به Airbnb است و جاباما تبدیل به Airbnb ایران خواهد شد. جاباما با هدف ارائه هتل راه‌اندازی شد اما در ادامه دیدیم افرادی که پرواز را از علی بابا می‌خرند، انتظار دارند که بتوانند هتل را هم از طریق همین پلتفرم تهیه کنند. به همین دلیل، استراتژی علی بابا این شد که تمام ابعاد یک سفر را پوشش دهد و تبدیل به یک درگاه جامع برای سفر شود. از طرف دیگر جاباما قرار است صرفاً بر محل اقامت خاص، مانند بوم‌گردی‌ها و موارد دیگر تمرکز کند. در این زمینه، موضوع ایجاد تحول در بازار را خواهیم داشت. امروز شاید افراد زیادی به این فکر نیستند که خانه‌های خود را اجاره دهند یا آن را تبدیل به یک اقامتگاه بومگردی کنند. سال‌ها پیش کسی که به پاریس سفر می‌کرد، تصور نمی‌کرد که بتواند جایی به جز هتل برود ولی امروز در پاریس، اقامتگاه‌های غیررسمی بیشتر از هتل‌ها هستند و سرویسی عالی را هم ارائه می‌کنند. جاباما برای ما نقش Airbnb را دارد و در آینده به دنبال تحول این بازار هستیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی