ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف گونه جدید کوسه راه رونده در اندونزی [تماشا کنید]

محققان چهار گونه کوسه جدید کشف کرده اند که به کمک باله های خود در کف دریا «راه» می روند. این شیوه حرکتی در کوسه ها بسیار نادر بوده و برتری بزرگی به این جاندار ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

محققان چهار گونه کوسه جدید کشف کرده اند که به کمک باله های خود در کف دریا «راه» می روند. این شیوه حرکتی در کوسه ها بسیار نادر بوده و برتری بزرگی به این جاندار برای شکار طعمه های کوچک می دهد.

محققان این گونه های خارق العاده را در آب های استوایی مجمع الجزایر هند-استرالیا که بین اندونزی و استرالیا واقع شده، کشف کردند. به گفته آنها این گونه ها شکارچی رأس هرم غذایی (Apex Predator) محسوب شده و در آب های کم عمق زندگی می کند.

کوسه راه رونده به طور میانگین در حدود یک متر طول داشته و انسان ها را تهدید نمی کند؛ ولی به خاطر توانایی بالای زندگی در محیط های کم اکسیژن و حرکت به کمک باله ها، برتری قابل توجهی بر طعمه های کوچک (سخت پوستان و نرم تنان) دارد.

دانشمندان در گذشته چندین گونه کوسه راه رونده دیگر را کشف کرده اند. حال با کشف این چهار گونه، تعداد آنها به 9 گونه افزایش پیدا کرده است. نکته جالب توجه اینکه هیچ کدام از کوسه های راه رونده ای که قبلاً کشف شده اند، همانند گونه های جدید راه نمی روند.

کشف چهار گونه جدید کوسه راه رونده در مجمع الجزایر هند-استرالیا

محققان با بررسی DNA گونه های جدید دریافتند که کوسه های راه رونده سال ها قبل از دیگر گونه ها جدا شده و هویت مستقل خود را کسب کرده اند. «Christine Dudgeon» محقق دانشگاه کوئینزلند استرالیا در این رابطه می گوید:

«داده ها نشان می دهند گونه های جدید پس از جدا شدن از جمعیت، از لحاظ ژنتیکی دچار تغییر و تحولاتی شده و به گونه های جدید تبدیل شدند. آنها احتمالاً با شنا کردن یا راه رفتن روی باله های خود حرکت می کرده اند. البته احتمال سفر کردن تصادفی آنها به سمت غرب و به طرف گینه نو در دو میلیون سال قبل نیز وجود دارد. بسیاری از گونه های راه رونده همچنان ناشناخته هستند.»

این تحقیق در قالب مقاله در ژورنال Marine and Freshwater Research منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی