ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا می‌خواهد قطعات فضاپیما را در مدار زمین بسازد

ناسا قرار است با همکاری شرکت مکسر تکنولوژی، سیستم مونتاژ رباتیکی را در مدار پایین زمین توسعه دهد که به کمک آن بتواند قطعات مورد نیاز ماهواره‌ها و فضاپیما‌ها را در فضا بسازد. این تکنولوژی ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

ناسا قرار است با همکاری شرکت مکسر تکنولوژی، سیستم مونتاژ رباتیکی را در مدار پایین زمین توسعه دهد که به کمک آن بتواند قطعات مورد نیاز ماهواره‌ها و فضاپیما‌ها را در فضا بسازد.

این تکنولوژی به ناسا کمک می‌کند که حتی پس از پرتاب ماهواره و فضاپیماها بتواند هزاران کیلومتر بالاتر از سطح زمین، قطعاتی مانند آنتن‌های مخابراتی را در حالت شناور تولید کند. این امر به کمک فضاپیمای Restore-L میسر خواهد شد که قرار است در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود.

ماموریت فضاپیمای Restore-L، افزایش طول عمر ماهواره‌هایی است که از رده خارج می‌شوند و به کمک این سیستم، حتی می‌توان ماهواره‌هایی که زمان زیادی از سرویس‌دهیشان گذشته نیز دوباره به چرخه حیات بازگرداند. یکی دیگر از مزایای استفاده مجدد از ماهواره‌های قدیمی، کم کردن ضایعات فضایی بوده که ناسا امیدوار است با بهینه‌سازی ماهواره‌ها بتواند از تعدادشان کم کرده یا حداقل از افزایش آن‌ها جلوگیری کند.

ناسا

به همین منظور شرکت مکسر تکنولوژی (Maxer Technologies) بازوی مکانیکی خود با نام اختصاری SPIDER را در فضاپیمای Restore-L قرار خواهد داد. این بازوی مکانیکی تقریبا ۵ متر طول خواهد داشت و به منظور سرهم کردن و اتصال آنتن‌ها مخابراتی استفاده می‌شود. بخش مونتاژ این ماموریت نیز SPIDER از تیرچه کامپوزیتی سبک ۱۰ متری استفاده می‌کند که به کمک تکنولوژی (TUMS) می‌تواند فونداسیون ۲ در ۴ برای ساخت سازه‌های فضای را فراهم کند.

این پروژه در اصلی بخشی از پروژه تجاری‌سازی مدار پایین زمین است که در آن ناسا با همکاری دیگر شرکت‌های خصوصی، ساخت و ساز و حمل و نقل به فضا را با هزینه‌های کمتر میسر می‌کند. از همین رو با توجه به افزایش درخواست برای سرویس و نگه‌داری از ماهواره‌ها و همچنین تولیدات آن‌ها، ساخت و ساز در فضا می‌تواند هم در زمان و هم در هزینه‌‌ها صرفه جویی کند.

ناسا

این ماموریت در پشتیبانی از پروژه اکتشافی «ماه تا مریخ» ناسا نیز کاربرد فراوانی دارد و حتی از آن می‌توان در سرویس و نگه‌داری تلسکوپ هابل هم استفاده کرد. برنت رابرتسون (Brent Robertson) مدیر پروژه Restore-L می‌گوید:

مونتاژ و سرهم کردن در فضا باعث می‌شود تا ماموریت‌ها، تطابق‌پذیری و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند که نقشی کلیدی در اکتشافات ماه تا مریخ ناسا ایفا خواهد کرد.

جیم رویتر (Jim Reuter) یکی دیگر از مدیران این پروژه نیز سخنان رابرتسون را تایید می‌کند و می‌گوید:

ما در حال ادامه یکه‌تازی آمریکا در صنعت هوا و فضا هستیم و ثابت می‌کنیم که می‌توانیم تکنولوژی‌های مونتاژ و تولید را حتی پس از پرتاب فضاپیماها نیز انجام دهیم. این تکنولوژی می‌تواند دنیای جدید از قابلیت‌های رباتیک در فضا را نشان دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی