ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف بیش از 300 ویروس بزرگ با قابلیت های عجیب

محققان چندین ویروس عجیب از نقاط مختلف دنیا کشف کردند. آنها باکتریوفاژ (فاژ) یا همان ویروس هایی را کشف کرده اند که به باکتری ها حمله کرده و آنها را از بین می برند. این ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

محققان چندین ویروس عجیب از نقاط مختلف دنیا کشف کردند. آنها باکتریوفاژ (فاژ) یا همان ویروس هایی را کشف کرده اند که به باکتری ها حمله کرده و آنها را از بین می برند. این جانداران بسیار کوچک از نظر ابعاد، بسیار بزرگ تر از ویروس های معمولی بوده و توانایی ها پیچیده ای دارند که فقط در جانداران زنده دیده می شوند.

محققان در سال های اخیر ویروس های بزرگی کشف کرده اند که برخی از آنها از بعضی باکتری ها نیز بزرگ تر بوده اند. علاوه بر اندازه فیزیکی، ژنتیک نیز در اندازه ویروس ها مؤثر است؛ به طور مثال ویروس آنفلوانزای A هشت ژن و 13 هزار جفت‌باز DNA دارد. ویروس هایی که به تازگی کشف شده اند بیش از صدها ژن و بالغ بر میلیون ها جفت‌باز داشته و با ضعیف ترین میکروسکوپ ها می توان آنها را دید.

کشف بیش از 300 باکتریوفاژ

این ویروس های بزرگ اغلب در جانداران آمیب شکل و محیط هایی که ارتباطی با انسان ها ندارند، یافت می شوند. سال گذشته میلادی تیمی از پژوهشگران فاژهای بزرگ را در باکتری روده مردم بنگلادش کشف کردند. حال محققان فاژهایی بزرگ تر در سرتاسر دنیا یافته اند.

محققان نمونه مدفوع انسان و جانواران، پهنه های آبی، چشمه های آب گرم، رسوبات گلی و محیط های دیگر را مطالعه کردند و سپس میکروب هایی که از نوع فاژ نبودند را جدا کرده و ژنوم ویروس های باقی مانده را بازسازی کردند.

«Jill Banfield» پروفسور علوم زمین و سیاره از دانشگاه کلیفرنیا، برکلی می گوید ژنوم های یافت شده بزرگ تر بوده و برخی از آنها بسیار بزرگ تر از فاژهای معمول هستند.

«Banfield» و تیمش مدعی هستند که بیش از 300 نوع فاژ را کشف کرده اند که بزرگ تر از 200 هزار جفت‌باز هستند. بزرگ ترین باکتریوفاژ کشف شده بیش از 735 هزار جفت‌باز بوده که 10 برابر بزرگ تر از اندازه ژنتیکی یک فاژ معمولی است. به گفته محققان این فاژها ژن هایی دارند که اغلب در جانداران زنده و سلول ها یافت می شوند، به همین دلیل از قابلیت های پیچیده ای برخوردارند.

بسیاری از فاژهای جدید ژن هایی دارند که برای سیستم ایمنی باکتری ها با نام اختصاری کریسپر (CRISPR) که برای محافظت در برابر ویروس ها استفاده می شود، ضروری هستند. این سیستم که نوعی فناوری ویرایش ژن است، DNA ویروس ها را برش می دهد. به گفته محققان فاژهای بزرگ به کمک کریسپر سیستم دفاعی باکتری های میزبان را تقویت می کنند تا ویروس های دیگری که به دنبال حمله به میزبان هستند، از بین بروند.

یافته های جدید نشان می دهند که دانش بشر در زمینه ویروس ها بسیار کم است. قابلیت های زنده ای که در ویروس های بزرگ تر دیده می شود، با تصورات قبلی از ماهیت ویروس ها که معمولاً موجوداتی غیر زنده تلقی می شوند، جور در نمی آیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی