ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سرمایه گذاری 1.6 میلیارد دلاری انگلستان برای راه اندازی سریع ترین کامپیوتر هواشناسی

دولت انگلستان می خواهد سریع ترین سوپر کامپیوتر هواشناسی جهان را با هزینه 1.6 میلیارد دلاری توسعه دهد. این کامپیوتر پیشرفته می تواند شرایط جوی و وضعیت آب و هوا را با دقت فوق العاده ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

دولت انگلستان می خواهد سریع ترین سوپر کامپیوتر هواشناسی جهان را با هزینه 1.6 میلیارد دلاری توسعه دهد. این کامپیوتر پیشرفته می تواند شرایط جوی و وضعیت آب و هوا را با دقت فوق العاده پیش بینی کند.

سوپر کامپیوتر جدید سازمان هواشناسی انگلستان (Met Office) تقریباً 10 برابر بیشتر از کامپیوتر کنونی یعنی Cray XC40 می ارزد اما پیش بینی های دقیق تر و سریع تری را انجام می دهد. این دستگاه می تواند زمان بندی دقیق تر پروازها یا اطلاع رسانی بهتر در مورد وقوع سیل و آب گرفتگی در خیابان ها را ممکن سازد.

طبق اعلام سازمان هواشناسی انگلستان، سوپر کامپیوتر جدید می تواند مدلسازی دقیق و لحظه ای وضعیت جوی و پارامترهایی مثل سرعت باد، دما و فشار هوا را انجام دهد. دقت پیش بینی با این ماشین از 10 کیلومتر به 1000 متر  افزایش یافته است. حتی در فرودگاه ها می توان دقت را تا 300 متر بهبود داد.

پیش بینی بهتر آب و هوا علاوه بر اطلاع رسانی به مردم، می تواند به نهادهای خاص کمک کند تا با ایجاد موانع سیل بند، از وقوع سیل جلوگیری کرده یا وضعیت شبکه برق رسانی را بر اساس شرایط تنظیم کنند. البته سازمان هواشناسی انگلستان می گوید این سوپر کامپیوتر به کاهش اثر تغییرات اقلیمی هم کمک می کند تا این کشور به سمت اقتصاد بدون کربن حرکت کند.

اولین مرحله نصب سوپر کامپیوتر هواشناسی انگلستان در سال 2022 با قدرت شش برابر بیشتر از مدل فعلی انجام می شود. هزینه 1.6 میلیارد دلاری علاوه بر خرید سخت افزار، هزینه عملیاتی و تعمیر و نگهداری در بازه 10 ساله را نیز در بر می گیرد. هنوز مدل این دستگاه و سازنده آن مشخص نیست. دولت انگلستان معتقد است با وجود هزینه سنگین، هر پوند هزینه در این پروژه می تواند 19 پوند فایده داشته باشد و آنها را کیلومترها جلوتر از دیگر سازمان های هواشناسی جهان قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی