ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شرکت Rocket Lab ماهواره ناسا را به ماه می فرستد

شرکت فضایی «راکت لب» (Rocket Lab) اوایل سال آینده میلادی تاسواره ناسا با نام CAPSTONE را به مدار ماه حمل خواهد کرد. ناسا روز جمعه اعلام کرد که اوایل سال 2021 شرکت راکت لب ماهواره ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

شرکت فضایی «راکت لب» (Rocket Lab) اوایل سال آینده میلادی تاسواره ناسا با نام CAPSTONE را به مدار ماه حمل خواهد کرد.

ناسا روز جمعه اعلام کرد که اوایل سال 2021 شرکت راکت لب ماهواره 25 کیلوگرمی CAPSTONE را از تأسیسات ناسا در ایالت ویرجینیا به فضا پرتاب خواهد کرد. این مأموریت برای آزمایش روش های ناوبری به کمک ماه و یافتن مدار بیضوی مناسب برای ایستگاه مدارگرد قمری (Lunar Gateway) انجام خواهد گرفت.

تاسواره CAPSTONE سوار بر راکت الکترون از تأسیسات پروازی ولوپس (Wallops) ناسا در ایالت ویرجینا به فضا پرتاب خواهد شد و پس از سفری سه ماهه، توسط پلتفرم فوتون این شرکت در مداری نزدیک به ماه قرار خواهد گرفت.

سکوی پرتاب جدید کمپانی راکت لب با نام Launch Complex 2 سال گذشته میلادی تکمیل شد و آماده پرتاب راکت های این شرکت در سال جاری است. به گفته شرکت یاد شده از این سکوی پرتاب برای مأموریت های الکترون و حمل محموله های دولت آمریکا استفاده خواهد شد.

این ماهواره کوچک به عنوان رهیاب برای ایستگاه Gateway به کار گرفته می شود. این ایستگاه فضایی کوچک استراحتگاه موقتی برای مأموریت های سرنشین‌دار فرود بر سطح ماه خواهد بود.

پلتفرم فوتون راکت لب

تاسواره CAPSTONE آزمایشات متعدد ناوبری را انجام خواهد داد و با انجام مانورهای مختلف در مدار بیضوی اطراف ماه قرار خواهد گرفت. این مدار پذیرای ایستگاه مدارگرد قمری خواهد بود که جزو مهمی از برنامه ناسا برای بازگردانی انسان به سطح ماه محسوب می شود.

«Peter Beck» مدیرعامل و مؤسس واکت لب می گوید:

«ماهواره های کوچکی مثل CAPSTONE نقش مهمی در بازگردانی بشر به ماه بر عهده داشته و ما مفتخریم که ناسا را در این مأموریت منحصر به فرد و سرنوشت ساز همراهی می کنیم.»

راکت الکترون (Electron) کمپانی راکت لب حدوداً 17 متر ارتفاع داشته و از مواد کامپوزیت کربن سیاه تشکیل شده است. این راکت که موتورهایش توسط پرینترهای سه بعدی تولید شده اند، توانایی حمل 150 کیلوگرم محموله تا ارتفاع 500 کیلومتری را دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی