ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استارتاپ هواشناسی «سیمیتو» به پیش‌بینی سیل کمک می‌کند

استارتاپ سیمیتو پیش از وقوع سیل به کمک شهرهای در معرض خطر شتافته و در این راستا با مجموعه بلد نیز همکاری‌هایی انجام داده تا مناطقی که احتمال وقوع سیل و سیلاب در آنها وجود ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۰

استارتاپ سیمیتو پیش از وقوع سیل به کمک شهرهای در معرض خطر شتافته و در این راستا با مجموعه بلد نیز همکاری‌هایی انجام داده تا مناطقی که احتمال وقوع سیل و سیلاب در آنها وجود دارد برای کاربران به نمایش درآید.

«مهدی آل یعقوب»، مدیرعامل این مجموعه با اعلام این خبر به دیجیاتو می‌گوید آنها کار خود را از روز شنبه با انتشار یک اخطاریه در شبکه‌های اجتماعی و اعطای آن به سازمان فضایی شروع کرده‌اند: «به صورت نقشه‌ای مناطق پرخطر را مشخص کردیم و در شبکه‌های اجتماعی نیز این موضوع را بازنشر کردیم. پایش مستقیم بارندگی‌ها را انجام دادیم و هر شش ساعت یکبار آن را چک می‌کردیم و گزارش می‌کردیم. روزی دو بار پیش بینی‌ها را آپدیت کردیم و سعی کردیم نقطه‌ای هم بارش‌ها و هم پیش‌بینی‌ها را تا حد امکان گزارش دادیم.»

آل یعقوب همچنین از همکاری مشترکی بین آنها و مجموعه مسیریاب بلد می‌گوید: «از دیروز با مسیریاب بلد کار مشترکی را نیز شروع کردیم که با استفاده از اطلاعات ما و نقشه‌های خودشان مناطق پر خطر را مشخص می‌کنند. این کار را کردیم تا تا از سفرها و ترددهای ضروری به این مناطق پیشگیری و در صورت لزوم رانندگان را در انتخاب مسیر کم خطر همراه با رعایت موارد لازم یاری نماید.»  وی درباره این همکاری بیشتر می‌گوید: «با توجه به اطلاعات و بارش‌ها و نقاط تجمعی بارش‌ها را در اختیار آنها قرار داده‌ایم و آنها چون از نظر زیرساخت جغرافیایی از ما بهتر هستند و نقشه‌های جزیی‌تری از جاده‌ها دارند؛ این موارد را در نقشه نشان می‌دهند و نقاط حداکثری بارش را روی لایه‌های جغرافیایی پیاده می‌کنند و لیست مناطقی که امکان وقوع سیل و سیلاب در آنها وجود دارد را مشخص کنند.»

او در پاسخ به این پرسش که چرا این اقدامات توسط سازمان هواشناسی دولتی انجام نمی‌شود می‌گوید: «سازمان هواشناسی بوروکراسی اداری دارد و دغدغه‌هایی از جنس دیگر دارد ولی ما سعی کرده‌ایم نگاه نقطه‌ای داشته باشیم و این نوع اطلاعات مستلزم لایه‌های مختلفی از پردازش است که ساختار آن از همان اول در سازمان هواشناسی تعریف نشده است. همچنین برخی کارها با سیستم نیروی انسانی که در این سازمان بیشتر مرسوم است، پیش نمی‌رود و نیروی انسانی در بسیاری مواقع باید کار نظارت را بر عهده داشته باشد نه کار اصلی.»

آل یعقوب در برابر این پرسش که آیا کار آنها از بسیاری از استارتاپ‌ها هزینه‌برتر است یا خیر و همچنین برای این کار آیا نیازمند حامی دولتی به خاطر وجود یک سری دسترسی‌ها هستند به دیجیاتو می‌گوید: «از نظر هزینه ما واقعا کار نسبتا پرهزینه‌ای انجام می‌دهیم و به همین دلیل فعلا با ۳۰۰ نقطه از ایران شروع کردیم ولی باید این مساله به هزاران برسد؛ اما می‌دانیم و امیدواریم که این مساله هزینه‌های خود را به زودی در می‌آورد. اما در مورد حمایت دولتی نیز باید گفت که اگر دسترسی برخی اطلاعات را به ما بدهند خیلی کارمان راحت‌تر راه‌اندازی خواهد شد؛ هرچند برخی دیتاها را خود نهادهای دولتی نیز به درستی و با صحت کامل در اختیار ندارند.»

گفتنیست این استارتاپ پیش از این نیز در مواردی همچون سیل فروردین ماه در کشور و سیل اخیر سیستان و بلوچستان و همچنین در حال حاضر در مناطق زلزله زده آذربایجان با ارائه خدمات هواشناسی به روند امداد رسانی به آسیب دیدگان این حوادث کمک نموده است.

آنطور که آل یعقوب می‌گوید هدف این استارتاپ تغییر ذائقه کاربران از اطلاعات کلی و استانی به اطلاعات نقطه‌ای و کاربردی است. به طوریکه در سیل اخیر پیش‌بینی‌های هر شهر به طور مجزا اعلام شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی