ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اخبار هفتگی جهان خودرو؛ از ارزان ترین محصول سیتروئن تا سرنوشت پرونده فولکس واگن

با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو، خودروسازان با معرفی محصولات جدید، خود را برای شرکت در این رویداد مهم سالانه آماده می کنند. از این رو بخش اعظمی از اخبار ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو، خودروسازان با معرفی محصولات جدید، خود را برای شرکت در این رویداد مهم سالانه آماده می کنند. از این رو بخش اعظمی از اخبار خودرویی هفته قبل مربوط به مدل هایی هستند که قرار است در ژنو رسما پرده برداری شوند. با ما همراه باشید تا مروری گذرا بر این مدل ها و چند خبر کوتاه دیگر از جهان خودرو داشته باشیم.

خبر اول را از زیرمجموعه لوکس ساز گروه پژو-سیتروئن یعنی برند دی اس شروع می کنیم. این کمپانی قصد دارد یک سدان جدید را به جمع محصولات خود اضافه کند. مدل مذکور دی اس 9 نام داشته و بر مبنای پلتفرمی مشترک با پژو 508 L تولید خواهد شد.

اخبار خودرویی

از لحاظ ظاهری دی اس 9 هیچ شباهتی با همزاد خود ندارد و در نمای جلو طراحی آن به گونه ای است که شاید باب میل همه نباشد. در داخل کابین به لطف بهره گیری از دو نمایشگر بزرگ، دسته دنده خاص و فرمان D شکل با فضایی مدرن و بروز روبرو هستیم؛ ضمن اینکه فرانسوی ها سعی کرده اند با استفاده از مواد با کیفیت، حرف های بیشتری برای گفتن در برابر رقبای آلمانی داشته باشند.

در ابتدا دی اس 9 با پیشرانه هیبریدی شارژی  E-TENSE راهی بازار خواهد شد. این پیشرانه در مجموع 225 اسب بخار قدرت تولید کرده و با تکیه بر پک باتری 11.9 کیلووات ساعتی قادر است خودرو را در مسافتی بین 40 الی 50 کیلومتر، بدون نیاز به روشن شدن موتور بنزینی جابجا کند. سدان لوکس فرانسوی بعدا با پیشرانه های 250 و 360 اسب بخاری نیز به فروش خواهد رسید. این خودرو را می توان رقیبی برای ب ام و سری 5 و مرسدس بنز E کلاس دانست.

دومین خبر باز هم با دی اس در ارتباط است، چرا که این کمپانی از یک شاسی بلند مفهومی نیز در ژنو پرده برداری خواهد کرد. این کانسپت Aero Sport Lounge نامگذاری شده و از طراحی بسیار جسورانه و آیرودینامیکی برخوردار است. مثل سایر مدل های مفهومی دی اس Aero Sport Lounge هم از آخرین تکنولوژی های موجود سود برده و در کابین آن از نمایشگرهای متعدد استفاده شده است. دو مورد از این نمایشگرها به دوربین های جانبی اختصاص یافته و هر سرنشین هم نمایشگر اختصاصی خود را دارد.

نیروبخش شاسی بلند مفهومی Aero Sport Lounge یک موتور برقی با 680 اسب بخار قدرت است. دی اس ادعا می کند این موتور در عرض تنها 2.8 ثانیه سرعت خودرو را به 100 کیلومتر در ساعت می رساند. باتری 110 کیلووات ساعتی هم تا 650 کیلومتر مسافت نیاز به شارژ مجدد ندارد.

خبر سوم با مرسدس بنز در ارتباط است. این خودروساز آلمانی می خواست با نسخه AMG 45 از نسل جدید کراس اوور GLA در ژنو حاضر شود که این نمایشگاه در پی خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا کنسل شد.

در مقایسه با نسخه های ضعیف تر، این نسخه چهره اسپرت تری داشته و نیروی خود را از موتور معروف M139 دریافت می کند. احتمالا بدانید که این موتور پیشتر در A45 و CLA45 نیز به کار گرفته شده و 382 اسب بخار قدرت و 480 نیوتن متر گشتاور دارد. به گفته مرسدس GLA 45 صفر تا 60 مایل (96 کیلومتر) را در عرض 4.3 ثانیه محقق نموده و می تواند به نهایت سرعت 250 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

چهارمین خبر باز هم به مرسدس بنز تعلق دارد. تیم فرمول یک این کمپانی در تست پیش فصل بارسلونا با بهره گیری از یک فناوری خاص سر و صدای زیادی برپا کرد. در این فناوری که ویدیوی آن را می توانید در ادامه مشاهده فرمایید، لوئیس همیلتون با کشیدن فرمان به سمت خود زاویه چرخ های جلو را تغییر می دهد. گفته می شود با این کار گرمای تایرها در سطح مطلوبی حفظ شده و چسبندگی خودرو در پیچ ها افزایش می یابد. آنطور که تیم مرسدس اعلام کرده استفاده از این سیستم تضادی با قوانین رقابت های فرمول یک ندارد.

پنجمین خبر انتخابی به دیگر خودروساز آلمانی یعنی فولکس واگن مربوط می شود. این شرکت پس از معرفی اولیه نسل جدید گلف، قصد دارد از سه نسخه GTI، GTE و GTD در ژنو پرده برداری کند. گلف GTI با موتور 247 اسب بخاری خود به دنبال جذب افرادی است که خواهان لذت رانندگی بیشتر هستند. نسخه GTD همانطور که از نامش پیداست، به یک موتور دیزلی 197 اسب بخاری مجهز شده و دوست داران خودروهای دیزلی را نشانه گرفته است. نسخه GTE هم از یک پیشرانه هیبریدی بهره می برد، این پیشرانه از ترکیب موتور 1.4 لیتری و موتور برقی به وجود آمده و در مجموع 241 اسب بخار قدرت دارد.

ششمین خبر باز هم به گروه فولکس واگن تعلق دارد. پورشه که برای تولید هر چه بیشتر مدل های برقی دورخیز کرده، با سرمایه گذاری 14.5 میلیون دلار دیگر در استارتاپ آمریکایی DSP Concepts سهم خود را به 25 دلار افزایش داده است. این استارتاپ در زمینه توسعه نرم افزار پردازش سیگنال های صوتی و الگوریتم های مربوطه فعالیت می کند. با این سرمایه گذاری و بهره گیری از تجارب استارتاپ مذکور پورشه در نظر دارد صدای محصولات برقی از جمله تایکان را به بهترین شکل ممکن تنظیم کند. به غیر از پورشه، شرکت های دیگری چون ب ام و، سونی، مدیاتک و ARM از سرمایه گذاران استارتاپ DSP Concepts هستند.

خبر دیگر (هفتم) در رابطه با فولکس واگن اینکه این کمپانی اخیرا به پرداخت 830 میلیون یورو خسارت به 260 هزار مشتری آلمانی محکوم شده است. این خسارت ناشی از رسوایی فولکس واگن در اعلام میزان گازهای آلاینده خودروهای دیزلی (دیزلگیت) بوده و برای هر فرد مبلغی بین 1350 و 6257 یورو را شامل می شود. گفتنی است فولکس واگن زیر بار پرداخت خسارت به مشتریان هموطن خود نمی رفت، اما آنها با کمک وکلای اتحادیه حمایت از حقوق مصرف کنندگان در نهایت توانستند این شرکت را در دادگاه محکوم کنند.

در هشتمین خبر از آلمان به کره جنوبی می رویم، جایی که هیوندای با معرفی فیس لیفت خانواده i30 سودای رقابتی تنگاتنگ تر با فولکس واگن گلف را در سر دارد. شاید بدانید که خانواده i30 شامل مدل هاچبک، فست بک و استیشن می شود. از لحاظ ظاهری فیس لیفت i30 را می توان با گرافیک V شکل چراغ های اصلی و جلوپنجره عریض تر سه بعدی تشخیص داد؛ ورودی های هوای سپر نیز به تبعیت از چراغ ها دارای شکل V هستند. در نمای عقب این فرمول پیاده سازی شده و المان V در چراغ ها و سپر دیده می شود. در داخل کابین باید به مواردی مثل نمایشگر دیجیتال 7 اینچی پشت فرمان و نمایشگر 10.25 اینچی سیستم اینفوتینمنت اشاره کرد؛ همچنین سیستم های ایمنی نیز ارتقا پیدا کرده اند.

هیوندای i30 با قوای محرکه زیر قابل انتخاب خواهد بود:

  • موتور بنزینی 1 لیتری سه سیلندر توربو با 118 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور + گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه خودکار
  • پیشرانه هیبریدی با موتور 1.5 لیتری بنزینی 158 اسب بخاری و گشتاور 253 نیوتن متری + گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه خودکار
  • موتور دیزلی 1.6 لیتری با 113 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور + گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته دو کلاچه خودکار؛ این موتور در تریم های رده بالا توانایی تولید 134 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور را دارد

نهمین و آخرین خبر برگزیده به سیتروئن اختصاص پیدا کرده است. خودروساز فرانسوی اخیرا با معرفی یک اتومبیل شهری خبرساز شده؛ این اتومبیل آمی (Ami) نام داشته و نیروی خود را از موتور برقی به قدرت 8 اسب بخار دریافت می کند. با تکیه بر این موتور، آمی توانایی دستیابی به نهایت سرعت 45 کیلومتر در ساعت را دارد.

وظیفه تامین انرژی این خودرو بر عهده باتری لیتیوم یونی 5.5 کیلووات ساعتی گذاشته شده؛ به گفته سیتروئن در صورت پر بودن، این باتری تا 70 کیلومتر مسافت دوام می آورد، شارژ آن هم با سوکت معمولی 220 V سه ساعت طول می کشد. با 2.41 متر طول، 1.39 متر عرض و 1.52 متر ارتفاع، سیتروئن آمی ابعاد خیلی کوچکی داشته و وزن آن تنها 485 کیلوگرم است. برای آمی قیمتی برابر با 6000 یورو تعیین شده، امکان خرید این خودروی ریز جثه به صورت اقساطی نیز وجود دارد.

گفتنی است هنگام تنظیم خبرهای پایانی مطلب حاضر اعلام شد که این دوره از نمایشگاه خودروی ژنو به خاطر پیشگیری از گسترش ویروس کرونا لغو گشته و امسال برگزار نمی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • peyman17
    peyman17 | ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

    اکثرا همون دودکش های 4 چرخو دارن تولید میکنن اینا چرا تحول آنچنانی تو صنعت خودرو ایجاد نمیکنن؟ همون بهتر که لغو شد

  • morshedi
    morshedi | ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

    جناب علیپور نمایشگاه ژنو لغو شد.https://www.motor1.com/news/401241/2020-geneva-motor-show-canceled/

    • سعید علیپور
      سعید علیپور | ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

      با سلام، ای کاش مطلب رو تا انتها مطالعه می فرمودید دوست گرامی...

  • morshedi
    morshedi | ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

    " این خودروساز آلمانی می خواهد با نسخه AMG 45 از نسل جدید کراس اوور GLA در ژنو حاضر شود"

مطالب پیشنهادی