ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزارت بهداشت: اپلیکیشن‌های مرتبط با کرونا نباید اطلاعات شخصی کاربران را بگیرند

در چند روز گذشته سازمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دستورالعملی برای اپلیکیشن‌های مرتبط با ویروس کرونا منتشر ساخته تا سامانه‌های تأییدشده در این حوزه از آن پیروی نمایند. این دستورالعمل با نام «دستورالعمل ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۱

در چند روز گذشته سازمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دستورالعملی برای اپلیکیشن‌های مرتبط با ویروس کرونا منتشر ساخته تا سامانه‌های تأییدشده در این حوزه از آن پیروی نمایند. این دستورالعمل با نام «دستورالعمل شناسایی و معرفی سامانه‌ها / برنامه‌های کاربردی موردتأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در‌رابطه‌با موضوع کرونا» منتشر شده و در آن تاکید شده این سامانه‌ها نباید اطلاعات بیشتر از حد نیازی از کاربران دریافت نمایند.

در این دستورالعمل، نوشته شده است تمام سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) باید منطق و الگوریتم برنامه خود شامل سؤالات، پاسخ‌ها و مکانیزیم طبقه بندی و ارایه توصیه را مطابق دستورالعمل ستاد کرونا پیاده‌سازی نمایند. همچنین لازم است که این سامانه‌ها تأییدیه انطباق را از معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت نمایند.

برای انجام فرایندهای فوق لازم است که تمامی سامانه‌ها درخواست خود را در این نشانی ثبت نمایند.

در بند چهارم دستورالعمل نیز تأکید شده است سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی اجازه ندارند کدملی و شماره‌تلفن یا سایر اطلاعات کاربر را دریافت و ذخیره کنند. همچنین اگر کاربر در وضعیت زرد و قرمز قرار گیرد، طبق دستورالعمل ستاد کرونا، باید کاربر را برای ثبت و پیگیری وضعیت سلامت خود به‌صورت متمرکز به سامانه‌ اینترنتی مقابله با کرونا وزارت بهداشت هدایت کنند.

در بند آخر دستورالعمل، آمده است فهرست سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی دارای نماد در وب‌سایت اطلاع رسانی وزارت بهداشت به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌شود که تا این لحظه، برنامه‌های مذکور در وب‌سایت گفته‌شده قرار نگرفته‌اند.

چند روز پیش بود که گوگل‌پلی اپلیکیشن وزارت بهداشت را بنا به دلایلی نامعلوم از گوگل‌پلی حذف ساخت. در آن زمان برخی کاربران ایرانی خارج از کشور، این اپلیکیشن را متهم به «جاسوسی» از کاربران و آن‌ها را تشویق به حذف آن کردند. استدلال برای این ادعا نیز، دسترسی‌های این اپلیکیشن مثل دسترسی به موقعیت جغرافیایی (در لحظه) و شماره تماس کاربر کاربر ذکر شده بود که حالا با آیین‌نامه جدید در اپلیکیشن‌های مذکور وجود ندارد. برای مطالعه متن کامل این دستورالعمل می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

اگرچه به نظر می‌رسد گوگل این اپلیکیشن را بدون بررسی لازم و صرفاً بر اساس شایعات موجود حذف کرده است، اما کاربران همچنان از طریق پلتفرم کافه بازار به آن دسترسی دارند و ممکن است اعمال این تغییرات نیز منجر به بازگشت این اپلیکیشن در گوگل‌پلی شود. در حال حاضر آمارهای کافه بازار نیز نشان از این دارد که اکنون ۱ میلیون نصب فعال برای این اپلیکیشن وجود دارد.

ناگفته نماند با وجود اینکه در این دستورالعمل اعلام شده که تارنمای وزارت بهداشت اطلاعات مربوط به اپلکیشن‌های مجاز را ارائه خواهد کرد؛ اما در شرایط فعلی با مراجعه به این سایت فقط صفحه غربالگری کرونا قابل مشاهده است و هیچ کدام از اپ‌ها یا برنامه‌هایی که تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت کرده‌اند روی آن قرار نگرفته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

    تورو خدا کار و بدید کسانی که بلدند کسانی که سواد دارند

  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

    Not Found

    HTTP Error 404. The requested resource is not found.

مطالب پیشنهادی