ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کرونا و تعدیل نیرو؛ وزارت ارتباطات در پی ارائه وام کم بهره به استارتاپ‌‌ها است

همزمان با تعدیل نیرو در چند شرکت استارتاپی و تعطیلی برخی از آنها نظیر چیلیوری که در چند روز گذشته و با شیوع کرونا صورت گرفته است، وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری و شکوفایی طی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۴

همزمان با تعدیل نیرو در چند شرکت استارتاپی و تعطیلی برخی از آنها نظیر چیلیوری که در چند روز گذشته و با شیوع کرونا صورت گرفته است، وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری و شکوفایی طی یک همکاری با یکدیگر قصد پرداخت تسهیلات اضطراری به کارآفرینان این حوزه را دارند. این وام با کارمزد ۵ درصد بوده و بازپس دهی آن تا پایان سال ۱۳۹۹ است و البته با تعهد عدم تعدیل نیرو به شرکت‌ها داده می‌شود.

تسهیلات اضطراری نوآفرین

طرح نوآفرین که چندی پیش توسط وزارت ارتباطات و نهادهای دیگری از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی راه‌اندازی شده بود، در تازه‌ترین اقدام خود نسبت به مشکلات مالی که کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک را در روزهای شیوع کرونا درگیر کرده، تصمیم به ارائه تسهیلات اضطراری گرفته است. وزیر ارتباطات نیز با اعلام این موضوع در توییتی نوشته است: «برخی از کسب و کارهای اینترنتی با شیوع کرونا دچار رکود شده‌ و تعدیل نیرو را پیش گرفته‌اند. از پول وجوه اداره شده‌ وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری به این شرکت‌ها وام کم بهره‌‌ تامین نقدینگی پرداخت می‌کنیم تا تعدیل نیرو متوقف شود.»

معاون وزیر ارتباطات نیز در توییتی با تاکید بر اجرای این طرح اعلام کرده که کرونا نفس استارتاپ‌ها را گرفته است. «امیر ناظمی» اعلام کرده که منابع و اجازه‌های قانونی آنها هم محدود است: «اما در حوزه‌های آسیب‌پذیرتر ۳ماه حقوق را وام کم‌بهره می‌دهیم؛ درخواست در http://irannoafarin.ir منابع ما کم است، اما شفاف‌ایم و مسوولیت‌پذیر: انتخاب با معیارهای کمی است و مشخصات گیرندگان هم منتشر می‌شود.»

تسهیلات اضطراری نوآفرین

آنطور که به نظر می‌رسد در حال حاضر سه حوزه فروش بلیت و تور و گردشگری، تحویل غذا و پلتفرم‌های ارائه خدمت در محل در این طرح قرار گرفته‌اند و مقرر شده تا این گزینه‌ها بیشتر هم بشود. همچنین بر اساس جدولی که در سایت نوآفرین درج شده، احتمالا شفاف سازی کاملی در اجرای این طرح انجام خواهد شد و نام شرکت‌ها به همراه مبلغ دریافتی‌شان و تاریخی که وام را اخذ کرده‌اند، ذکر خواهد شد.

آنطور که وزارت ارتباطات اعلام کرده، تسهیلات مذکور به منظور حفظ میزان اشتغال فعلی، کمک به ادامه فعالیت کسب و کارها و گذر از وضعیت پیش‌آمده با کارمزد 5 درصد و تنفس تا شهریورماه و تسویه تا پایان سال 1399 است. برای دریافت این وام نیز کسب و کارهای آسیب دیده، باید تعداد کارکنان فعلی خود را به همراه اطلاعات فعالیتی در سامانه اعلام و درخواست خود به همراه تعهد عدم تعدیل نیروی کار را ثبت کنند. در وب سایت نوآفرین آمده که «تسهیلات در پایان هر ماه و پس از ارسال مستندات حقوق پرداختی توسط کسب و کار، به شرط عدم تعدیل نیروی کار برای یک دوره سه‌ماهه قابل پرداخت خواهد بود.»

تسهیلات اضطراری نوآفرین

از آنسو عده‌ای از کارشناسان نیز نسبت به اعطای وام به این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها انتقاد دارند و باور دارند که شرکت‌ها باید در شرایط بحرانی به طور دیگری مجموعه و هزینه‌های خود را مدیریت نمایند و به عنوان مثال از هزینه‌های مارکتینگ خود کم کرده تا دچار رکود اقتصادی نشوند. برخی از این کارشناسان باور دارند اعطای این وام نوعی تنبلی را در مدیران شرکت‌ها به بار خواهد آورد و همچنین بر این باور هستند مجموعه‌هایی که تاکنون تعدیل نیرو نموده‌اند نباید از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

همچنین برخی از فعالان بخش خصوصی نیز بر این باور هستند که طرح مذکور صرفا استارتاپ‌ها را نشانه رفته و شرکت‌های خصوصی زیان‌دیده در این دوران را نادیده گرفته است چرا که اگر شرکت های خصوصی حوزه فناوری اطلاعات زمین‌گیر شوند، اوضاع همین استارتاپ‌ها و دولت نیز به مراتب بدتر خواهد شد. باید دید سرنوشت این وام‌ها و شفاف‌سازی در رابطه با آن‌ها چه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی