ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شیوع کووید 19 باعث کاهش آلودگی هوا در بسیاری از کشورهای جهان شد

تصاویر ماهواره ای ثبت شده توسط ناسا حاکی از آن است که در ماه فوریه میزان غلظت دی اکسید نیتروژن (NO2) در مرکز پاندمی کووید 19 یعنی ووهان چین به طور قابل ملاحظه ای کاهش ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

تصاویر ماهواره ای ثبت شده توسط ناسا حاکی از آن است که در ماه فوریه میزان غلظت دی اکسید نیتروژن (NO2) در مرکز پاندمی کووید 19 یعنی ووهان چین به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته و وضعیت این شهر از نارنجی/قرمز به آبی تغییر پیدا کرده است.

شاید بدانید که خودروها، کارخانه های صنعتی و نیروگاه های حرارتی منابع اصلی تولید دی اکسید نیتروژن هستند. با توجه به قرنطینه کردن ووهان، کاهش دی اکسید نیتروژن در این شهر به تعطیلی کارخانه ها و همچنین منع رفت و آمد خودروها نسبت داده می شود.

نکته جالب اینکه ماهواره های آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز پدیده مشابهی را در شمال ایتالیا ثبت کرده اند. کیفیت هوای این منطقه نیز که به منظور مقابله با گسترش ویروس کرونا به طور کامل قرنطینه شده، تا حد چشمگیری بهبود یافته و میزان NO2 به نصف رسیده است.

به غیر از شمال ایتالیا، ESA در بارسلون و مادرید اسپانیا نیز کاهش دی اکسید نیتروژن را گزارش کرده است؛ مقامات این دو شهر نیز از اواسط ماه مارس برای پیشگیری از شیوع کووید 19 محدودیت هایی را برای رفت و آمد شهروندان تعیین کرده اند.

با توجه به اینکه دی اکسید نیتروژن عمری در حدود یک روز دارد، این گاز آلاینده معمولا در مجاورت همان منطقه ای که آزاد شده، دیده می شود؛ به همین جهت دانشمندان از غلظت دی اکسید نیتروژن به عنوان فاکتوری برای رصد و شناسایی شدت فعالیت در مناطق مختلف استفاده می کنند.

آرژانتین، بلژیک، فرانسه، تونس، باواریا و کالیفرنیا دیگر کشورها و ایالت هایی هستند که به ساکنین توصیه کرده اند در خانه بمانند؛ از این رو دانشمندان این مناطق را نیز تحت نظر گرفته اند تا ببینند آیا در آنها نیز شاهد بهبود مقطعی کیفیت هوا خواهیم بود یا خیر.

گفتنی است در رابطه با چین آژانس فضایی اروپا ادعا می کند با عبور این کشور از نقطه اوج بحران کرونا و بازگشت تدریجی به شرایط عادی، میزان NO2 هم رفته رفته در حال افزایش است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی