ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قرنطینه
علمی

کشورهای مختلف چگونه تخطی افراد از قرنطینه را زیر نظر می‌گیرند؟

حکومت های سراسر جهان استراتژی های مختلفی را در زمینه ردیابی شیوع ویروس کرونا و شناسایی افرادی که از قرنطینه تخطی می کنند در پیش گرفته اند. در این مطلب قصد داریم به طور خلاصه ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

حکومت های سراسر جهان استراتژی های مختلفی را در زمینه ردیابی شیوع ویروس کرونا و شناسایی افرادی که از قرنطینه تخطی می کنند در پیش گرفته اند. در این مطلب قصد داریم به طور خلاصه نگاهی داشته باشیم به روش های متنوعی که کشورهای دیگر در این زمینه اجرا کرده اند.

ایالات متحده

قرنطینه

بر اساس گزارشی از وال استریت ژورنال از جمع آوری داده های تبلیغ روی موبایل ها، مکان کاربران جمع آوری می شود تا نقشه ای از میزان شیوع کرونا تهیه شود. البته همچنین به جمع آوری اطلاعات از شبکه های مخابراتی اشاره شده و حتی این اطلاعات مشخص کرده که تعدادی از اهالی نیویورک همچنان با وجود اعمال قرنطینه، در پارک ها تجمع می کنند. ایالت متحده از جمع آوری داده ها برای بررسی تأثیر شیوع بر بخش های مختلف اقتصاد از جمله خرده فروشی ها و حمل و نقل بهره می برد. با این حال تمامی این روش ها نگرانی هایی از نقض حریم خصوصی افراد را به همراه داشته است.

هند

ترکیبی از داده های تماس های تلفنی، دوربین های نظارتی (در شهرهای بزرگ) و داده های مکانی گوشی های هوشمند برای ردیابی افرادی استفاده می شود که با بیماران در تماس بوده اند یا به فرودگاه ها یا ایستگاه های قطار رسیده اند.

چین

این کشور که کانون شیوع کرونا بود روش های متنوعی را برای نظارت بر شهروندان در پیش گرفت. یکی از راهکارها استفاده از کدهای رنگی برای مشخص کردن وضعیت سلامت شهروندان است. هر شهروند باید یک اپ ویژه را روی گوشی خود نصب داشته باشد. اپ یک QR را به هر شخص اختصاص می دهد و در مکان های مختلف از جمله ورودی متروها یا مراکز تجاری ممکن است نیروهای امنیتی درخواست اسکن کد افراد را داشته باشند. در صورتی که به فرد رنگ سبز اختصاص داده شده باشد، یعنی ایمن است. رنگ زرد نشان دهنده این است که فرد به بیماری مشکوک است و باید به سرعت خود را برای انجام آزمایشات یا مراقبت، به مقامات معرفی کند. رنگ قرمز هم نشان دهنده افرادی است که باید به سرعت بستری شوند.

قرنطینه

چین همچنین از الگوریتم های پیشرفته بهره می برد تا در نیمه شب هر روز اطلاعات تمام کاربران اپلیکیشن را بر اساس مکان های حضور آنها به روز رسانی کند. علاوه بر این افرادی که تحت قرنطینه 14 روزه هستند توسط دوربین های مدار بسته تحت نظارت هستند و پهپادها هم به افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند هشدار می دهند.

تایوان

در این کشور یک سیستم حصار الکترونیکی به کار گرفته شده که در صورتی که فردی برای مدت طولانی قرنطینه را ترک کند به طور خودکار به مقامات اطلاع می دهد. به این ترتیب پلیس به سرعت (در عرض حدود 15 دقیقه) وارد عمل شده و فرد خاطی را دستگیر می کند.

هنگ کنگ

از شهروندان این کشور درخواست شده مچ بند خاصی به دست داشته باشند که با اپلیکیشن گوشی های هوشمند در ارتباط است. در صورتی که فردی از محدوده قرنطینه خارج شود، مقامات با دریافت اخطار متوجه می شوند.

کره جنوبی

قرنطینه

در این کشور از دوربین های مدار بسته استفاده می شود و با ردیابی تراکنش های کارت های اعتباری، داده های مکان گوشی های هوشمند و کنترل مکالمه همه افرادی که آلوده شدن آنها به ویروس کرونا تایید شده یا بیمار بدون نشانه ابتلا هستند اطلاعات مورد نیاز جمع آوری می شود. این اطلاعات در تهیه نقشه شیوع به کار می رود و در عین حال به افرادی که در محل های آلوده حضور دارند اطلاع رسانی می شود.

سنگاپور

دولت از اپلیکیشن ویژه ای بهره می برد که برای جمع آوری اطلاعات به سبک مشابه بر سیگنال های بلوتوث مبتنی است.

اروپا

برخی از اپراتورهای موبایل از جمله وودافون و داچ تلکام متعهد شده اند که داده های سلامت در ایتالیا، اتریش، آلمان و بریتانیا را با هم به اشتراک بگذارند. این داده ها شامل نظارت بر حرکت افراد و نقاط مهم هستند. با این حال به دلیل قوانین سخت گیرانه حریم شخصی، داده ها به طور ناشناس به مقامات تحویل داده می شوند.

اسپانیا

قرنطینه

در این کشور از پهپادها برای هشدار به افرادی که قرنطینه را ترک کرده اند استفاده می شود.

استرالیا

استرالیا خبر از توسعه پهپادی داده که می تواند افراد مبتلا به ویروس کووید-19 و دیگر اختلال های تنفسی را شناسایی کند. با این حال هنوز مراحل قانونی استفاده از آن در سطح کشور طی نشده است.

روسیه

روسیه ردیابی افراد با استفاده از داده های موقعیت جغرافیایی موبایل ها را آغاز کرده است. دولت سفارش یک سیستم هشدار را داده که از طریق ارائه راهکارها با SMS به شهروندانی که به بیماران مبتلا یا حامل ویروس نزدیک می شوند، کمک می کند و از آنها درخواست می شود خود را از دیگران جدا کنند. همچنین مقامات مسکو از احتمال استفاده از سیستم های تشخیص چهره گفته اند.

ایران

در کشور ما در ابتدا اپلیکیشن «سامانه مقابله با کرونا» عرضه شد که چندی بعد به دلایل نامعلومی از گوگل پلی حذف شد. گفته می شد که برخی از کاربران ایرانی خارج از کشور این اپ را به جاسوسی متهم کرده و گوگل را به حذف آن تشویق کرده اند. «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات در اواخر اسفند ماه اعلام کرد که از داده‌کاوی اطلاعات ۳ میلیون کاربر اپلیکیشن سامانه مقابله با کرونا، نقشه میزان خطر احتمال ابتلا به کرونا در مناطق تهران به دست آمده است.

در نهایت وزارت بهداشت «دستورالعمل شناسایی و معرفی سامانه‌ها / برنامه‌های کاربردی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در‌ رابطه‌ با موضوع کرونا» منتشر کرد و گفت که این سامانه‌ها نباید اطلاعات بیشتر از حد نیازی از کاربران دریافت نمایند. همچنین اعلام شده که تارنمای وزارت بهداشت اطلاعات مربوط به اپلکیشن‌های مجاز را ارائه خواهد کرد.

از سوی دیگر، یکی از روش هایی که شهرداری تهران اخیراً در پیش گرفته هشدار پیامکی به مالکان خودروهایی است که در سطح شهر تردد می کنند. البته به نظر می رسد این روش در حال حاضر تنها در حد یک هشدار باشد.

قرنطینه

یکی از راهکارها ثبت نام در سامانه غربالگری کرونا است که به گفته وزارت بهداشت به منظور پیشگیری، شناسایی و مراقبت از افراد جامعه در مقابل ویروس کرونا در نظر گرفته شده است. با تکمیل پرسشنامه موجود در این سامانه، در صورتی که فردی مشکوک به ابتلای ویروس باشد پیگیری و مراقبت از او از طریق واحدهای بهداشتی و درمانی تحت مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام می شود.

می توانید با تماس با شماره تلفن های 190 و 4030 به طور 24 ساعته سوالاتتان در مورد ویروس کرونا و بیماری مرتبط با آن را بپرسید. علاوه بر این وزارت بهداشت با شماره 4030 برای اطمینان از سلامت افراد تماس تلفنی می گیرد و با پرسش تعدادی سوال از سلامت افراد اطمینان حاصل می کند. به گفته وزیر بهداشت تا 13 فروردین در کل 67 میلیون نفر در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا (به واسطه تماس با خانواده ها یا از طریق خود اظهاری) مشارکت کرده اند.

سخن پایانی

شکی وجود ندارد که بسیاری از این سیستم های نظارتی حتی پس از پایان دنیاگیری ویروس کرونا نیز همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. مهمترین موضوعی که ممکن است در این حین مشکل ساز شود، به خطر افتادن حریم شخصی شهروندان در سراسر جهان است و حتی ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی از شهروندان به بهانه ویروس کرونا هشدار داده است. علاوه بر این باید از افشای این اطلاعات و احتمال دسترسی هکرها به آنها جلوگیری شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی