ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

روش سوئد برای مقابله با کرونا
علمی

رویکرد عجیب سوئد برای مقابله با کرونا؛ وایکینگ‌ها به قرنطینه اعتقاد ندارند

اروپا هفته هاست برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا به قرنطینه روی آورده است. خیابان های پر زرق و برق و شلوغ این قاره سوت و کور شده و حتی در برخی مناطق حیوانات ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

اروپا هفته هاست برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر کرونا به قرنطینه روی آورده است. خیابان های پر زرق و برق و شلوغ این قاره سوت و کور شده و حتی در برخی مناطق حیوانات وحشی در خیابان ها پرسه می زنند. سوئد اما از این قضیه مستثنی است و شهروندان آن به روال سابق به زندگی خود ادامه می دهند.

این کشور اسکاندویناوی روشی متفاوت را در پیش گرفته و در آن خبری از قرنطینه، تعطیلی فروشگاه ها و پارک ها، بستن مرز با کشورهای مجاور یا منع آمد و شد نیست. سوئد در عوض با تکیه بر درک مشترک مردم از شرایط از آنها خواسته از اجتماع بیش از ۵۰ نفر پرهیز کنند و همچنین سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در خانه بمانند. روش آنها برای مقابله با کرونا به ممنوع بودن تجمع بیش از ۵۰ نفر، محدود کردن ناوگان قطارها و تعطیلی برخی موزه ها محدود می شود.

روش سوئد برای مقابله با کرونا

این کشور برای مقابله با کرونا بر ایزوله کردن بیماران و افراد کهنسال در کنار جلوگیری از تعطیلی کسب و کارها و لطمه به اقتصاد متمرکز بوده است.

به گفته کارشناسان هدف از اینکار در پیش گرفتن رویکردی است که در بلند مدت امکان پیاده سازی آن وجود داشته باشد چرا که قرنطینه کلی در بلندمدت بی تاثیر است و مردم دیر یا زود از آن خسته خواهند شد. موافقان این روش بر این باورند که کشور، اقتصاد و سیستم بهداشت و سلامت آنها از بحران عبور خواهد کرد اما برخلاف کشورهای دیگر به اقتصادشان هم لطمه ای وارد نخواهد شد.

با این وجود بسیاری به موثر این روش شک دارند. بر اساس داده های رسمی سوئد شمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در این کشور به ۶۰۷۸ رسیده و ۳۳۳ نفر هم بر اثر آن جان باخته اند. هرچند برخی موافق این رویه هستند اما با افزایش شمار مبتلایان ۲۳۰۰ متخصص آکادمیک در نامه ای خطاب به مقامات دولتی خواستار تغییر روش فعلی و اعمال محدودیت های بیشتر شده اند. Cecilia Soderberg-Naucler، استاد بیماری ‌زایی میکروبی موسسه «کارولینسکا»، از بزرگترین دانشگاه های علوم پزشکی اروپا در این باره می گوید: «ما انتخابی نداریم و باید همین حالا استکهلم را تعطیل کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • pylordvader
    pylordvader | ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

    به نظر من هم روش سوئد خوب است اولا وزیر بهداشت سوئد رسما اعلام کرد که اماری را اعلام نخواهد کرد یعنی بر خلاف برخی ها مسئولین را زیر فشار نگذاشتند که همه چیز را بگویند خود این نگفتن امار باعث ایجاد جو ارامش در جامعه می شود متاسفانه ایران مرده شور رسانه ای و نوحه سرای خبری زیاد دارد و هنوز هم دست از مرده شوری و نوحه سرایی رسانه ای برنداشتند .
    دومین کار خوب سوئد قرنطینه کاری به جای قرنطینه خانگی است به هر حال کرونا نه هزار تا ویروس دیگه همیشه در جامعه هستند و باید علاوه بر کرونا کارکنان را برای همه ویروس ها اماده کنیم
    مشاغل پر خطر با پوشش کامل و مشاغل کم خطر هم با فاصله گذاری و اموزش مداوم می توانند از اثرات ویروس ها باکتری ها و قارچ ها در امان بمانند .
    اگر قرنطینه مطلق که البته بهترین روش اما برای ابرقدرت ها است در کشور های ضعیف پیاده شود فاجعه بار خواهد بود بله ابرقدرتی مثل چین که سال ها با اموزش و تربیت مردم و تکیه بر قدرت اقتصادی سیاسی و نظامی توانسته مردم را کنترل کند یا امریکا می توانند قرنطینه کامل بکنند ولی کشوری مثل ایران باید نگران اقتصاد و نظم اجتماعی هم باشد
    توصیه من به مسئولین وزارت بهداشت پیاده سازی روش جنگی است یعنی کارمندان را در داخل اداره قرنطینه کنند مثل پزشکان که الان داخل بیمارستان قرنطینه هستند اینطوری مشکلی هم برای سایر افراد پیش نمی اید .

مطالب پیشنهادی