ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آتش سوزی در چرنوبیل
علمی

تصاویر ماهواره‌ای آتش سوزی در چرنوبیل و نگرانی از پخش مواد رادیواکتیو

از چند روز پیش شاهد آتش سوزی در چرنوبیل هستیم و به تازگی ناسا تصاویری از این ناحیه منتشر کرده. دانشمندان ابراز نگرانی کرده‌اند که با افزایش شدت آتش سوزی، امکان انتقال مواد رادیواکتیو به ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

از چند روز پیش شاهد آتش سوزی در چرنوبیل هستیم و به تازگی ناسا تصاویری از این ناحیه منتشر کرده. دانشمندان ابراز نگرانی کرده‌اند که با افزایش شدت آتش سوزی، امکان انتقال مواد رادیواکتیو به مناطق دیگر وجود دارد.

آتش سوزی یکی از بدترین اتقافات برای محیط زیست است، اما وقوع آن در چنین منطقه‌ای نگرانی‌های بیشتری ایجاد کرده. مطالعه‌ای که در رابطه با آتش سوزی در منطقه ممنوعه در سال 2015 صورت گرفت، نشان داد که دود می‌تواند ذرات رادیواکتیو را به مناطق دورتر منتقل کند. بر اساس این تحقیق، در طی آتش سوزی در بهار 2015 نزدیک به 93 درصد از مواد ناپایدار و 97 درصد از مواد مقاوم و نسوز به کشورهای اروپای شرقی رسیدند. در تابستان 2015 نیز شاهد چنین روندی بودیم و 75 درصد از مواد ناپایدار و 59 درصد رادیونوکلئیدهای مقاوم از منطقه ممنوعه خارج و وارد بلاروس و روسیه شدند.

از اوایل ماه جاری میلادی جنگل‌های اطراف چرنوبیل در حال سوختن هستند. اخیرا ماهواره ناسا دود ناشی از آتش سوزی گسترده در اوکراین را ردیابی کرده و تصاویری از آن ثبت کرده. این تصاویر نگرانی دانشمندان را در پی داشته است.

منطقه 2600 کیلومتر مربعی که نیروگاه هسته‌ای را محاصره کرده، به علت تشعشات هسته‌ای ناشی از فاجعه سال 1986 منطقه ممنوعه محسوب می‌شود. ماهواره آکوا ناسا تصاویری از این منطقه در روزهای 20 و 21 فروردین ثبت کرده که خبر از ادامه آتش سوزی و همچنین انتشار دود می‌دهد. ناسا همچنین تصویری را به اشتراک گذاشته که نشان دهنده آتش سوزی در چرنوبیل و مرز بلاروس است.

آتش سوزی در چرنوبیل

رصدخانه زمین ناسا روز جمعه اعلام کرد:

«آتش سوزی در این منطقه غیرمعمول نیست، اما شدت آن به علت افزایش جنگل‌ها و چمنزارها در سال‌های گذشته، نسبت به قبل بیشتر است.»

آتش سوزی در چرنوبیل

آتش سوزی‌های شدید تبدیل به یکی از پدیده‌های مخرب در سال‌های اخیر شده. سال گذشته میلادی شاهد آتش سوزی‌های زیادی در ایالات متحده آمریکا، استرالیا، آمازون و حتی قطب شمال بودیم و حالا با آتش سوزی در چرنوبیل روبه‌رو شده‌ایم. هم اکنون آتش نشانان در چرنوبیل در حال تلاش برای مهار آتش هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی