ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آناک کاراکاتوآ
علمی

فوران چند دقیقه‌ای آتشفشان آناک کاراکاتوآ در اندونزی [تماشا کنید]

آتشفشان معروف آناک کاراکاتوآ که در اندونزی واقع شده، پس از دو سال تصمیم گرفته بار دیگر فعالیت‌های خود را آغاز کند. این آتشفشان معروف از جمعه شب فوران خود را آغاز کرده و از ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

آتشفشان معروف آناک کاراکاتوآ که در اندونزی واقع شده، پس از دو سال تصمیم گرفته بار دیگر فعالیت‌های خود را آغاز کند. این آتشفشان معروف از جمعه شب فوران خود را آغاز کرده و از شنبه صبح نیز بخار از آن خارج می‌شود.

با توجه به ویدیو‌های ثبت شده توسط دوربین‌های مداربسته، می‌توان دید که آناک کاراکاتوآ با تمام قوا سنگ و مواد مذاب را به مدت چند دقیقه تا ارتفاع ۵۰۰ متری به هوا پرتاب می‌کند. اکنون نیز همچنان خاکستر از آن خارج می‌شود و به نظر می‌رسد تا مدتی نیز ادامه پیدا کند. در پی آغاز فعالیت‌های این آتشفشان، ۳ آتشفشان دیگر نیز فعال شده و انتظار می‌رود آن‌ها نیز به زودی فوران کنند.

البته باید گفت که فعال شدن ۳ آتشفشان نزدیک آناک کاراکاتوآ، هیچ ربطی به هم ندارند. از لحاظ زمین‌شناسی و با بررسی مخازن ماگمایی این ۴ آتشفشان، می‌توان دید که هیچ ارتباطی به هم نداشته و تنها پدیده‌هایی زمین‌شناسی هستند که فعال شدن آن‌ها به صورت اتفاقی با یکدیگر همزمان شده‌ است. باید گفت که پیش از این و در سال ۲۰۱۸، آتشفشان آناک کاراکاتوآ، مشکلات زیادی را به بار آورده بود.

این آتشفشان پس از فعال شدن، نزدیک‌ترین صفحه تکتونیکی را لرزاند که باعث رانش پوسته کف اقیانوسی نزدیک خود شد. در پی این رانش در نهایت یک سونامی عظیم شکل گرفت که ۴۳۰ نفر را به کام مرگ فرستاد. در هر صورت در پی این فوران، دولت اندونزی وضعیت حریم هوایی این کوه را نارنجی و در سطح دو اعلام کرده است.

آناک کاراکاتوآ

اولین بار در سال ۱۸۸۳ آتشفشان آناک کاراکاتوآ فوران کرد که در پی آن، ۳۶ هزار نفر جان خود را از دست دادند. این فوران به یکی از مرگ‌بارترین حوادث طبیعی تبدیل شد. در نهایت لازم به ذکر است که کشور اندونزی، عموما آتشفشان‌خیز بوده و اتفاقات این چنینی همواره تحت نظارت دولت قرار دارد. همچنین به دلیل فاصله‌ای که این آتشفشان از جزایر مسکونی اطراف خود دارد، نباید انتظار وارد شدن خسارت به مردم و اموالشان باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • pylordvader
    pylordvader | ۲۴ فروردین ۱۳۹۹

    اندونزی رفت مرحله بعد این امیدوارکننده است ?

    • Mr Ali
      Mr Ali | ۲۴ فروردین ۱۳۹۹

      هه هه هه چقدر خندیدیم

مطالب پیشنهادی