ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پویش کتاب خانه
تکنولوژی

شیوع کرونا و فروش ۲۳۶ هزار نسخه کتاب الکترونیکی در پویش کتاب خانه

طرح پویش کتاب‌خانه که در ایام عید نوروز با همکاری وزارت ارشاد و پلتفرم‌های کتاب آنلاین برگزار شد و طی آن ۲۳۶ هزار نسخه کتاب الکترونیکی با تخفیف‌های ۷۰ و ۸۰ درصد به فروش رسید. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۱

طرح پویش کتاب‌خانه که در ایام عید نوروز با همکاری وزارت ارشاد و پلتفرم‌های کتاب آنلاین برگزار شد و طی آن ۲۳۶ هزار نسخه کتاب الکترونیکی با تخفیف‌های ۷۰ و ۸۰ درصد به فروش رسید.

بسیاری از شهروندان استان‌های ایران در قرنطینه خانگی به سر می‌برند تا از بحران شیوع کرونا دوری کنند. این دسته از کاربران در منازل خود برای اوقات فراغت و گذران وقت خود اقدامات مختلفی انجام می‌دهند و استارتاپ‌ها نیز در کنار این شهروندان، خدماتی را عرضه می‌کنند تا در این دوران سخت کنار آنها باشند. کتابخوان‌های آنلاین ایرانی از جمله این سامانه‌ها هستند که از همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا، کارهای متعددی از جمله رایگان کردن بخشی از کتب و یا اعطای تخفیف‌های ویژه را انجام دادند.

طرح پویش کتاب‌خانه نیز برای تشویق شعار «در خانه بمانیم» با همکاری وزارت ارشاد و پلتفرم‌های فروشنده کتاب الکترونیک به صورت سراسری اجرا شد و تمامی پلتفرم‌ها در این طرح شرکت کردند. این پلتفرم‌ها با توجه به نوع قرارداد خود با ناشرین تعداد بسیاری از کتاب‌های خود را در این طرح قرار دادند و تقریبا ۹۰ درصد کتاب‌ها در پویش کتاب‌خانه شرکت داشتند.

پویش کتاب خانه

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که طی اجرای این طرح به مدت تقریبا ۲۰ روز، بیش از ۲۳۶ هزار نسخه کتاب الکترونیکی به فروش رسیده است. او هدف از برگزاری این پویش تقویت سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی در ایام خانه‌نشینی ناشی از کرونا دانسته و تاکید کرده  سیاست معاونت فرهنگی حمایت همزمان از نشر کتاب به‌صورت کاغذی و دیجیتال است. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی خواندن کتاب‌های آنلاین به عنوان مکملی برای فرهنگ کتابخوانی که ایمن‌تر هم باشد ضروری است.

«ایوب دهقانکار» گفته که «خوشبختانه ناشران الکترونیک کشور در مقایسه با سال‌های گذشته رشد کمی و کیفی مطلوبی داشته‌اند و همین موضوع یکی از دلایل اصلی استقبال مخاطبان از محصولات ارائه شده است‌.»

مدیرعامل طاقچه، یکی از فروشگاه‌های کتاب آنلاین در گفتگو با دیجیاتو برگزاری این کمپین را مطلوب عنوان می‌کند و باور دارد که پلتفرم‌های کتاب آنلاین در این شرایط سعی کرده‌اند که همراه مردم باشند. به گفته او همه پلتفرم‌ها علاوه‌بر شرکت در این طرح، تخفیف‌های جداگانه و متنوعی برای کاربران خود در نظر گرفته بودند و همچنان هم به ارائه این تخفیف‌ها ادامه می‌دهند.

پویش کتاب خانه

گفتنیست پلتفرم‌های دیگر کتابخوانی نظیر فیدیبو نیز تخفیف‌های تا نود درصد و رایگان کردن کتاب‌های دانشگاه تهران را برای کاربران خود در این روزها در نظر گرفته‌اند. فیدیبو همچنین در این روزها با ناشران برتر کشور کمپین‌های تخفیف مختلفی را برگزار می‌کند و طرح اهدای کتاب خریداری شده توسط کاربران به افرادی که هنوز عضو فیدیبو نیستنند را راه‌اندازی کرده است؛ طرحی که  به منظور تشویق فرهنگ خرید کتاب آنلاین اجرایی شده است.

اجرای کمپین‌های مشترک با شهرداری تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان از دیگر اقدامات کتاب‌فروشی‌های آنلاین در این روزها بوده که به نظر می‌رسد در روزهای آتی نیز با همکاری سایر نهادها شاهد اجرای کمپین‌های دیگری در زمینه کتابخوانی باشیم.

شایان ذکر است طرح پویش کتاب‌ خانه که در آن کتب بزرگسال با تخفیف ۷۰ درصد و کتب کودکان با تخفیف ۸۰ درصد ارائه می‌شد، یک همکاری سه جانبه میان ناشرین، پلتفرم‌های فروش و وزارت ارشاد بوده؛ به این ترتیب که ۲۰ درصد هزینه‌ها را وزارت ارشاد و ۵۰ درصد باقی مانده توسط پلتفرم‌ها و ناشرین پرداخت شده است. همچنین قرار بوده که تیزرهای تبلیغاتی این کمپین با مساعدت وزارت ارشاد از صدا و سیما پخش شود که این موضوع بنا به دلایلی نامشخص تحقق نیافته است. شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که تا به امروز وزارت ارشاد به وعده پرداخت سهم ۲۰ درصدی خود نیز مبادرت نورزیده و پلتفرم‌های فروش از این موضوع گله‌مند هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی