ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

احمد رضا نخجوانی مانی قاسمی دیجیاتو مصاحبه گفتگو
تکنولوژی

گفتگوی دیجیاتو با مدیرعامل شاتل: از اینترنت VDSL تا نماوا و ورود به بورس

مدیر عامل شاتل در گفتگو با برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره وضعیت اینترنت در دوران شیوع کرونا و ارائه سرویس VDSL به مشترکین و همچنین درباره سرویس‌های «نماوا» و «شاتل موبایل» صحبت کرد. او ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۸

مدیر عامل شاتل در گفتگو با مانی قاسمی در برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره وضعیت اینترنت در دوران شیوع کرونا و ارائه سرویس VDSL به مشترکین و همچنین درباره سرویس‌های «نماوا» و «شاتل موبایل» صحبت کرد. او همچنین اعلام کرد که شاتل برای ورود به بورس، یک اسب زین شده است و این احتمال وجود دارد که امسال وارد بازار سرمایه شود. اما مهم‌ترین بخش از گفتگوی دیجیاتو با مدیرعامل شاتل موبایل زمانی بود که او اعلام کرد که باور دارد  توسعه VDSL یک تولد دوباره برای اینترنت ثابت کشور و شاتل، و البته تجربه‌ای نو برای کاربران اینترنت است.

منابع انسانی جوان

«احمدرضا نخجوانی» در گفتگوی لایو اینستاگرامی خود با مانی قاسمی از زمانی که وارد مجموعه شاتل شد گفت و اذعان داشت زمانی که وارد گروه آی سی تی شاتل شده، این تیم یک تیم ۱۵۰ نفر بوده و امروز این گروه نزدیک به ۳۳۰۰ نفر شده‌اند. او تاکید دارد این تعداد کارمند صرفا مربوط به بخش ICT شاتل شده و ربطی به زیرمجموعه‌های دیگر ندارد:

«کابینه مدیریت این تلاش را دارد تا کاری کند که مدیران مجموعه با جان و دل برای شرکت کار کنند و دلسوزانه فعالیت خود را انجام دهند طوری که تا به امروز مدیران ارشدی شاتل بیش از ۱۲ سال است به طور ثابت در این سمت مشغول هستند. این ثباتی است که به راحتی در بعضی شرکت‌ها دیده نمی‌شود.»

نخجوانی همچنین تاکید دارد که میانگین سنی پرسنل شاتل جوان بوده و آن را حول و حوش ۲۸ تا ۲۹ سال معرفی می‌کند و گفت که آنها روی مساله‌ای چون HR (منابع انسانی) برای اعضای شرکت خود بسیار حساب شده کار کرده‌اند.

مدیرعامل شاتل

نخجوانی همچنین باور دارد که آنها توانستند خدمات پس از فروش را به مرحله تازه‌ای برسانند: «تا قبل از ایام شیوع کرونا میانگین زمان پاسخ‌دهی به مشتریان ما زیر سی ثانیه شده است چرا که ما سرمایه دقیقی روی تیم پشتیبانی کردیم و تقریبا ۳۰۰ نفر پشتیبان فنی داریم. ما سعی کردیم مفهوم پشتیبان فنی را عوض کنیم.»

نخجوانی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا می‌گوید که شرکت آنها هشت سالی است که دورکاری را به صورت چهل درصدی تجربه می‌کند و در ایام شیوع کرونا این موضوع به صد در صد رسیده است. او تاکید دارد در مجموعه شاتل نگاهی علمی به بیزینس وجود دارد و مواردی چون برنامه‌ریزی استراتژیک را سالهاست که پیاده‌سازی می‌کنند: «این رسم را نیز بیش از دوازده سال است که در مجموعه پیاده کرده‌ایم.»

مدیرعامل شاتل همچنین به سرمایه‌گذاری‌های متعدد در این شرکت اشاره می‌کند و متذکر می‌شود که سرمایه‌گذاران خساستی در این مساله به خرج نداده‌اند :«به عنوان مثال در سال ۹۶ یک سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد تومانی برای ارائه سرویس VDSL انجام دادیم و این موارد چندین بار در شرکت رخ داده است.»

سرمایه‌گذاری گسترده در نماوا

مدیرعامل شاتل

«ما در نماوا یک جمله داریم به این اسم که ما در بازار VOD اول نیستیم پس باید بیشتر تلاش کنیم.» این اولین جمله نخجوانی درباره سرویس نماوا است. زمانی که از او پرسیدیم آیا قرار است نماوا بازیگر دوم صنعت VOD بماند یا قرار است در آینده شرایط تغییر کند، او گفت که آن‌ها کمی دیر وارد صنعت VOD شدند اما تلاش دارند تا نماوا را به بهترین شکل پیش ببرند: «ما در فصل چهارم سال ۹۷ بیش از صد میلیارد تومان محتوا برای نماوا خریدیم و همین امروز هم روی نماوا سوبسید می‌دهیم و به سوددهی نرسیده‌ایم. باور داریم باید سهم بازار ما بیشتر شود و رشد بهتری نسبت به سال ۹۸ را تجربه کنیم.»

نخجوانی دلیل ایجاد نماوا را نیز کمبود محتوا در ایران دانست و تاکید کرد که شاتل پیش‌تر نیز اقدامات متعددی برای موضوع تولید محتوا انجام داده بود:

«قصد داشتیم نماوا را یک آیتم برای چسبندگی بیشتر مشتری به خدمات شاتل تبدیل کنیم اما حالا نماوا کاملا یک محصول مستقل شده و سالانه نزدیک به هزار فیلم و سریال در آن دوبله می‌شود و قصد داریم تهیه‌کننده مجموعه‌های ایرانی هم باشیم، همانطور که پیش‌تر در سریال‌هایی چون هیولا انجام دادیم.»

رضایت کامل از راه‌اندازی شاتل موبایل

مدیرعامل شاتل

او در پاسخ به این پرسش که آیا از راه‌اندازی شاتل موبایل رضایت دارد یا خیر به دیجیاتو درباره تفکر پشت ایجاد این محصول می‌گوید:

«ما بیشترین مشتری را در حوزه اینترنت ثابت داریم و توانستیم در این وانفسای اوضاع اینترنت ثابت، رشد خوبی داشته باشیم. ما می‌دانستیم اپراتورها چند ده میلیون مشتری دارند و بازار اشباع شده و برای همین به سمت «نیش مارکت» رفتیم و یکی از مزیت‌های رقابتی ما سرعت اینترنت شاتل موبایل است و همچنین پوشش سرویس‌دهی ما به خاطر سیم‌کارت‌های هوشمندی که به تازگی عرضه شده از اپراتورهای بزرگ کشور هم بیشتر شده است.»

نخجوانی با اشاره به سیم‌کارت‌های هوشمند شاتل موبایل، اظهار کرد که در حال حاضر آنها از سرویس شاتل موبایل راضی هستند و امیدوار است که مردم نیز نسبت به آن رضایت داشته باشند.

بهبود کیفیت اینترنت و VDSL پرحاشیه

مدیرعامل شاتل

«مانی قاسمی» از دیجیاتو در ادامه این گفتگو با اشاره به وضعیت برعکسی که در ایران نسبت به استفاده از اینترنت ثابت و همراه وجود دارد از نخجوانی پرسید که چرا برخلاف جریان دنیا، در ایران اینترنت سیار بیشتر از اینترنت ثابت کارکرد دارد و چه کسی مسئول این اتفاق است؟ نخجوانی برای پاسخ به این سوال توضیحاتی ارائه داد:

«در سی مرکز مخابراتی که اجازه ورود به هیچ FCP دیگری نمی‌‌دادند ما مجبور به خرید یک ساختمان و نصب تجهیزات خودمان بودیم تا بتوانیم در برخی مناطق سرویس ارائه دهیم. متوسط سرعت اینترنت مشتریان در ایران به ۵ مگابیت در ثانیه رسیده است چرا که فاصله مراکز مخابراتی با خیلی از منازل زیاد است و در دنیا برای حل این مشکل سرویس VDSL آوردند که تجهیزات در آن به نزدیک مشتری می‌رسد. در خیابان کابینت‌های خاکستری رنگی به اسم کافو وجود دارد که کابل مرکزی مخابرات به آن کابینت‌ها می‌رسد و از آن به منازل می‌رود که تعداد آنها هم زیاد است، مثلا در تهران ۱۱ هزار کافو وجود دارد. ما می‌خواهیم در سرویس VDSL به مشتری نزدیک‌تر شویم تا بتوانیم سرویس بهتری ارائه دهیم.»

مدیرعامل شاتل

نخجوانی می‌گوید که در وهله اول برای تحقق این موضوع با شهرداری‌ها کمک کنند و پس از آن بحث‌های حقوقی و پروانه‌ای نیز وجود دارد: «با مجوز FCP که از آبان ۹۴ گرفتیم، ما مجاز به ارائه چنین سرویسی بودیم و هستیم ولی مشکلاتی بر سر راهمان بود و همکاری‌های خوبی را نمی‌دیدیم و در نهایت توانستیم ۳۶۰۰ کابینت که عدد چندان بالایی نیست را داشته باشیم. قرار شد به صورت پایلوت در یک شهر نه‌چندان متمرکز کارمان را اجرایی کنیم و این کار را با کمک شهرداری دزفول و تماس روزانه آقای جهرمی و معاونین ایشان توانستیم در بهمن ۹۷ پروژه VDSL را برای اولین بار در ایران راه‌اندازی کردیم.»

به گفته مدیرعامل شاتل موبایل میانگین سرعت‌ها در دزفول از ۵ مگابیت به ۱۹ مگابیت در ثانیه رسید و آنهایی که مودم VDSL داشتند نیز متوسط سرعتشان به ۷۰ مگابیت در ثانیه رسید. او باور دارد این پروژه در صورت همکاری شهرداری‌ها و دیگر نهادها می‌تواند به صورت سراسری انجام شود: «می‌خواستیم در قم و مشهد و اهواز نیز این پروژه را راه‌اندازی کنیم که به دوران ایام شیوع کرونا نزدیک شدیم. امروز اما پس از اینکه جناب وزیر تاکید مضاعفی روی ارائه سرویس VDSL داشتند و از ما خواستند تا در تهران این سرویس را راه‌اندازی کنیم و با کمک ایشان کار را مجدد شروع کردیم.»

نخجوانی می‌گوید همکاری شهرداری قم با آنها بسیار مطلوب بوده و یک نگاه مترقی در این همکاری وجود دارد: «در تهران نیز خود آقای وزیر با شهردار تهران صحبت کردند و در حال حاضر نیاز داریم تا همکاری مخابرات و شهرداری بیشتر شود.» او درباره این موضوع بیشتر توضیح می‌دهد: «مراحل اداری در یک سازمان خیلی بزرگ و چند ده هزار نفری مانند مخابرات طولانی است امیدواریم این موضوع زودتر حل شود.»

مدیرعامل شاتل

نخجوانی می‌گوید آنها قصد دارند کل تهران را با ۱۰ هزار کابینت پوشش‌دهی سرویس VDSL دهند و با اشاره به کمیسیون ۲۶۰ تجهیزات مخابرات تاکید دارد که آنها موظف هستند بعد از انجام این کار، تجهیزات خود را به دیگر FCPها نیز ارائه کنند تا سایر شرکت‌ها نیز بتوانند با زیرساخت شاتل، سرویس VDSL به مشتریان خود ارائه دهند: «پروژه بسیار بزرگ است و هر کابینت نزدیک به دویست میلیون تومان هزینه دارد و از همین رو دیگر شرکت‌ها به این حوزه وارد نشدند.»

مدیرعامل شاتل در پاسخ به این پرسش که آیا فقط سرویس VDSL باعث بهتر شدن کیفیت سرعت اینترنت ثابت می‌شود یا خیر، به دیجیاتو می‌گوید که FTTH نیز از دیگر موارد است و می‌تواند یکی از پروژه‌هایی باشد که مشکل سرعت و کیفیت ADSL را برطرف کند اما جدا از سختی مدیریت این سیستم، هزینه این سرویس نیز برای مشتری زیاد می‌شود: «ما می‌خواهیم سرعت مشتری را بدون هزینه گزافی برای مشتریان بیشتر کنیم.»

او به دیجیاتو وعده می‌دهد که ارائه سرویس VDSL احتمالا ظرف دو سه هفته آینده شروع خواهد شد اما برای پوشش‌دهی سراسری این سرویس می‌گوید که این امر احتمالا تا آخر سال طول بکشد: «مشهد، شیراز، کرج و اصفهان و قزوین و چند شهر دیگر را نیز در اولویت‌های بعدی خود داریم.» او همچنین می‌گوید جدا از هزینه مودم مخصوص VDSL قرار نیست هزینه مازادی به مشتری تحمیل شود: «قصد نداریم هزینه اینترنت را در سرویس VDSL بیشتر کنیم.»

نخجوانی باور دارد شاتل یکی از بازیگران اصلی حوزه جدید VDSL می‌شود و ابراز امیدواری می‌کند تا شرکت‌های دیگر نیز به هر ترتیبی وارد این جریان بشوند:

«VDSL یک تولد دوباره برای شاتل و اینترنت ثابت کشور است و مشتریان می‌توانند روزهای سخت سر و کله زدن با سرعت اینترنت را فراموش کنند. در دنیا ADSL چند سالی است که منسوخ شده. روزهای خوبی را برای اینترنت ثابت در کشور پیش بینی می‌کنم و تصور نمی‌کنم تحریم‌ها بتواند مانع از پیشرفت و توسعه این موضوع در ایران شود.»

تاثیر کرونا بر اپراتورهای اینترنتی

به باور نخجوانی، کرونا یک تکان اساسی به کل بازار اینترنت ایران داده است: «آنقدر درخواست اینترنت بالا رفت که شبکه موبایل اشباع شد و شبکه ثابت نیز سرنوشتی مشابه پیدا کرد چرا که کل زیرساخت اینترنت و ارتباطی کشور مشغول بود و پاسخگوی نیاز نبود.»

نخجوانی تاکید دارد با کمک وزارت ارتباطات ظرف دو سه هفته ظرفیت انتقال آنها دو سه برابر شد و یک بسیج ملی برای توسعه این ظرفیت‌ها رخ داد: «ولی این موضوع هرچه‌قدر هم توسعه می‌یافت از آن سو تقاضا بالاتر می‌رفت. در حال حاضر هم کسی آینده کرونا را نمی‌داند و کسی نمی‌تواند بگوید این مصرف تا کی در این حد بالا خواهد ماند چرا که امروز با باز شدن برخی ادارات هم تقاضاها همچنان بالاست.»

اسب زین شده برای ورود به بورس

مدیرعامل شاتل

مدیرعامل شاتل موبایل اعلام کرد که این شرکت آمادگی کامل برای ورود به بازار سرمایه را دارد و احتمال اینکه امسال به بورس برود بسیار زیاد است: «البته راه‌اندازی پروژه FTTC ما برایمان اولویت دارد و اگر فکر کنیم که ورود به بورس به راه‌اندازی این موضوع خدشه وارد می‌کند، این کار را نمی‌کنیم اما احتمال زیاد چنین موضوعی اتفاق نمی‌افتد و شاهد ورودمان به بورس خواهیم بود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Saeid Azm
    Saeid Azm | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

    قبل عید برای خط خونه از شاتل بصورت آنلاین سرویس خریدم بعد از ده روز زنگیدن گفتن فیبره نمیتونیم .بعد گفتن برو نمایندگی شماره حساب و درخواست بده پولتو برگردونیم . نه پولو برگردونن و وقتی هم زنگ میزنم پشتیبانی میگن ما نمیدونیم باز برو نمایندگی .خوب چرا مثل بقیه شرکت ها قبل فروش وقتی شماره تلفن رو میدی خوب چک نمی کنی .هشتاد نود تومنم میندازی بالا

    • mohammad_hody_jafary
      mohammad_hody_jafary | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

      من هم وند سال پیش مشکل شما رو با شاتل پیدا کردم ولی اینقدر به ۱۹۵ پیام دادم که پولم رو پس دادن چ ولی باز هم چند هزار تومنش رو نگه داشتن ولی من از رونرفتم هر روز به ۱۹۵ پیام میدادم اخرسر مجبور شدن اون یه مقدار رو هم پس بدن

  • haashmo
    haashmo | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    من چندین سال هست شاتل دارم و هرگز مشکلی با اون نداشتم. از همه ی سرویس دهنده های اینترنت رو هم اینترنت گرفتم ولی هیچکدوم مثل شاتل نبودن. تازه فاصله ما تا مرکز مخابرات هم بسیار زیاده و در حاشیه شهر هستیم. خط هم مسی هست.

  • GEEEEK
    GEEEEK | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    من و ده نفر از دوستانم سه سال قبل از کاربران شاتل بودیم. هر مشکلی که پیش میومد و به پشتیبانی زنگ میزدیم همیشه، تاکید میکنم همیشه مشکل رو مینداختن گردن مای کاربر و هرگز مسئولیت قبول نمیکردن. پارسال یک رنج خاصی از ای پی شاتل با درگاه پرداخت ما مشکل داشت و تو پیک کار ما بود. هییییچ کاری نکردن. حتی قبول نکردن مشکل از طرف شاتله. بعد دو روز که مشکل حل شد گفتن اره ما مشکل داشتیم. مکاتباتشم موجوده. ای مدیر عامل شاتل اگر فکر میکنی سرمایت بخش پشتیبانی فنی هستش حداقل بدون تو زنجان اینطور نیست و افرادی که به قولی پاور یوزر هستن مشکلات عدیده ای با شاتل داشتن که حل نشده و منجر به مهاجرتشون به سایر شرکت ها شده.

    • GEEEEK
      GEEEEK | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

      یکی از دسته گلهای دیگشونم که یادم افتاد آزار دادن کاربرایی هستن که میخوان خطشون رو جمع آوری کنن. آنقدر بروکراسی الکی ایجاد میکنن که کاربر از خیر جمع آوری بگذره چون میدونین که تا جمع آوری نشه سرویس شرکت دیگه دایر نمیشه. الانم که اکثرا دسترسی مدام به نت حیاتیه. پس تو خود بخوان حدیث مفصل ازین مجمل

مطالب پیشنهادی