ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پروژه Folding@home
تکنولوژی

CERN هزاران پردازنده را به پروژه عظیم شبیه‌سازی ویروس کرونا وارد می‌کند

«سازمان تحقیقات هسته ای اروپا» (CERN) با وارد کردن ۱۰ هزار هسته پردازشی قدیمی به پروژه Folding@home، جان تازه‌ای به این تجهیزات می‌بخشد. این پروژه با هدف استفاده از توان محاسباتی توزیع شده برای شبیه سازی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

«سازمان تحقیقات هسته ای اروپا» (CERN) با وارد کردن ۱۰ هزار هسته پردازشی قدیمی به پروژه Folding@home، جان تازه‌ای به این تجهیزات می‌بخشد. این پروژه با هدف استفاده از توان محاسباتی توزیع شده برای شبیه سازی ساختار ویروس کرونا راه اندازی شده است.

دیتا سنتر این گروه تحقیقاتی دارای ۲۳۰ هزار هسته پردازشی و ۱۵ هزار سرور است که شبانه روز مشغول محاسبه هستند. Folding@home پیشتر از کاربران خواسته بود با نصب برنامه ای روی کامپیوتر خود بخشی از توان پردازنده را در اختیار این پروژه بگذارند.

CERN هم با محاسبات توزیع شده بیگانه نیست و پلتفرم داوطلبانه خود برای برخورد دهنده هادرونی به نام  LHC@home را توسعه داده است. هسته های پردازشی که این سازمان به تحقیقات کرونا اختصاص داده در سیستم های قدیمی مرکز داده به کار رفته‌اند و قرار بود بازنشسته شوند. این مرکز هدف خود از کمک تحقیقات را اینگونه اعلام کرده است:

«ویروس کرونای عامل کووید-۱۹ هم مثل دیگر ویروس‌ها دارای پروتئین‌هایی است که امکان عبور از سیستم ایمنی و تکثیر را به آن می‌دهند. پروژه Folding@home امکان درک بهتر این پروتئین را به عنوان نخستین مرحله از توسعه دارو و غلبه بر ویروس فراهم می‌سازد.»

به گفته CERN شبیه سازی کامپیوتری نقش مهمی در تعیین ساختار سه بعدی پروتئین‌ها و تغییرات آنها با گذشت زمان دارد. در مورد ویروس هم با استفاده از این ساختار می‌توان محل دقیقی را که دارو باید هدف بگیرد، مشخص کرد.

Folding@home به لطف مشارکت‌هایی از این دست توان محاسباتی خیره کننده‌ای را به دست آورده که تقریبا ۲.۴ اگزافلاپس برآورد شده و امکان ۲.۴ کوینتیلیون (۱۰به توان ۱۸) محاسبه در ثانیه را به آنها می دهد. برای درک بهتر این توان کافی است بدانید که از ۵۰۰ ابر کامپیوتر برتر دنیا روی هم بیشتر است.

CERN علاوه بر مشارکت در این پروژه بخشی از توان خود را به تولید تجهیزات محافظت در برابر کرونا از جمله ژل ضدعفونی اختصاص داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • CANOPUS
    CANOPUS | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    از مسولین دیجیاتو خواهش میکنم اکانتpylordvader را مسدود کنید این شخص وبسایت تکنولوژی رو با شیره کش خونه اشتباه گرفته ، بدون هیچ دیدی نسبت به مطالب صرفا با هرز گویی اجازه نمیده که نظرات مرتبط دیده بشه ، متشکرم

    • pylordvader
      pylordvader | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

      شما حقوق بگیر کدام سفارتی ؟ کلا اقا ما بیرون هستیم الان 40 ساله ما بیرون هستیم و شما در دور باطل راه رفتن کبک را تقلید می کردید راه رفتن خودتان را هم از یاد بردید ? ? ? ?

  • pylordvader
    pylordvader | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    برای انالیز کرونا یک سوپر کامپیوتر عادی کافی است مهم واکسن است اینجور کار های بیخود تبلیغاتی هم لازم نیست اینها همون اختلاس خودمان است اتفاقا جالبه که این مرکز امریکایی شامل کشور هایی اروپایی مثل ایتالیا و المان یعنی کانون بحران هست یعنی این کشور های اشغالی مجبور به پرداخت هزینه جانی و مالی این ازمایشگاه اشغالگران امریکایی هستند

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

      بله انشالله چین قهرمان سرور و سالار ما تولید واکسن و دارو رو انجام میده ..

مطالب پیشنهادی