ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با حذف فاصله‌گذاری اجتماعی هم قیمت بلیت اتوبوس کم نمی‌شود

قیمت بلیط مترو و نرخ کرایه تاکسی طی سال های اخیر همواره بین 20 تا 25 درصد افزایش را تجربه کرده است و در مورد امسال نیز این رویه به قوت خود باقی خواهد بود. ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۵

قیمت بلیط مترو و نرخ کرایه تاکسی طی سال های اخیر همواره بین 20 تا 25 درصد افزایش را تجربه کرده است و در مورد امسال نیز این رویه به قوت خود باقی خواهد بود. در پی شرایط شیوع کرونا خبر می رسد که سوار کردن 4 مسافر در تاکسی ها ممنوع اعلام شده است و از همین رو نیز نرخ های جدیدی براساس تعداد 3 مسافر مجاز برای تاکسی ها اعلام شده است.

قیمت بلیط مترو 99

این مساله در کنار افزایش نرخ بنزین و افزایش بسیار شدید قیمت قطعات یدکی، فشار زیادی را به رانندگان تاکسی و اتوبوس وارد کرده است و منجر به بروز مشکلاتی برای سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری شده است.

اما با این وجود به نظر می رسد که شرایط اقتصادی افراد متقاضی استفاده از حمل و نقل عمومی نیز اجازه افزایش قیمت بیش از رقم یاد شده را نمی‌دهد و ماحصل این شرایط وضعیت نامساعد سیستم حمل و نقل عمومی کشور است.

با حذف فاصله گذاری اجتماعی هم قیمت بلیت اتوبوس کم نمی‌شود [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد:

در زمینه قیمت بلیت اتوبوس باید گفت رانندگان در ایام شیوع ویروس کرونا حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان ناشی از کاهش سفرها و کاهش تعداد مسافران زیان کردند و در ابتدای شیوع کرونا چند ماهی همه سفرها تعطیل شده بود.

قیمت بلیت اتوبوس کاهش پیدا نخواهد کرد چرا که در حال حاضر نیز پولی که بابت هر نفر کیلومتر از مسافران گرفته می‌شود پایین‌تر از هزینه آن است.

افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه مینی‌بوس و اتوبوس‌های رزروی در پایتخت [به روز رسانی] - خرداد 1400

احمد تابنده مدیرعامل شرکت اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزروی درباره آخرین وضعیت این ناوگان در پایتخت اظهار داشت: «شرایط کرونا سبب کاهش آمار مسافران اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزروی شد که قطعا پس از واکسیناسیون عمومی، وضعیت به روال قبل بازخواهد گشت.»

وی با بیان این که روزانه به طور متوسط بیش از یک‌هزار مسافر در پایتخت از اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزروی استفاده می‌کنند، گفت: «همچنین روزانه 120 برنامه حرکت داریم و برخی از مسیرها 4 تا 5 بار مسافرگیری در آن انجام می‌شود و حتی در مسیر تهرانسر - ونک 6 تا 7 زمان حرکت داریم.»

وی ادامه داد: «60 مینی‌بوس و اتوبوس در حال حاضر با ناوگان ما همکاری دارند و میانگین دریافت کرایه در حال حاضر در مینی‌بوس‌ با سوبسیدهایی که ارائه می‌دهیم 7500 و در اتوبوس‌ها 6500 تومان است.»

وی با اشاره به اینکه امسال هنوز کرایه‌های این ناوگان را افزایش نداده‌ایم گفت: «البته طی دو هفته آینده حدود 35 درصد نرخ کرایه‌های اتوبوس و مینی‌بوس‌های رزوری افزایش می‌یابد. این در حالی است که هزینه‌های ما به دلیل شرایط اقتصادی، تورم و کرونا بسیار بیشتر شده است.»

وی گفت:‌ «مدتی پیش از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درخواست داشتیم که بخشی از اتوبوس‌هایی که در تعدادی از خطوط مسافران کمتری دارند در اختیار ما بگذارند ولی متأسفانه این پیشنهاد مورد تأیید قرار نگرفت.»

نصب برچسب‌های دو نرخی در تاکسی‌های پایتخت/ سوار کردن 4 مسافر غیر قانونی است [به روز رسانی] - خرداد 99

«علیرضا قنادان» در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی در شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا برای اولین بار دو نوع نرخ را در برچسب‌های تاکسی‌ها اعمال کردیم، گفت: «در برچسب جدید که به واسطه شیوع کرونا و در پی لزوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شده است، دو نوع نرخ در برچسب‌ها قید شده است که بر این اساس نرخ کرایه برای حداکثر مجاز سه مسافر یا چهار مسافر در تاکسی متفاوت است.»

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران در سال 99، می‌بایست حداکثر 25 درصد به کرایه نرخ تاکسی‌ها اضافه می‌کردیم اما حالا به طور متوسط در کل خطوط نرخ کرایه‌ها 23 درصد افزایش یافته است، افزود: «قبول کنید که اعمال نرخ کرایه جدید همه ساله در ابتدای سال چالش‌برانگیز بوده و این در حالی است که نه شهرداری تهران و نه سازمان تاکسیرانی ذی نفع این افزایش کرایه نیستند، چرا که تاکسی به عنوان یک وسیله حمل و نقل شبه همگانی، در مالکیت تاکسیران است و شهرداری تهران تنها بر اساس مصوبات شورای شهر نسبت به اجرا و نظارت بر نرخ کرایه اقدام می‌کند.»

این درحالیست که بر خلاف مترو یا اتوبوس که در آن‌ها بخشی از قیمت تمام شده سفر در قالب یارانه از سوی دولت و شهرداری پرداخت می‌شود، در خصوص کرایه تاکسی ‌ها یارانه‌ای برای جبران نرخ کرایه وجود ندارد، افزود: «مدیریت شهری در نرخ‌گذاری‌ها هم حقوق مسافر و هم حقوق راننده تاکسی را در نظر می‌گیرد و در حال حاضر فشارهای اقتصادی که بر مردم وارد می‌شود برای ما قابل درک است اما رانندگان تاکسی هم جزیی از همین مردم هستند؛ همانطور که می‌دانید نرخ رسمی تورم در انتهای سال گذشته حدود 40 درصد اعلام شده است در حالیکه حداکثر افزایش نرخ تاکسی 25 درصد مصوب و به ما ابلاغ شد.»

به گفته قنادان: «رانندگان تاکسی نیز معیشت‌شان تحت تاثیر شرایط اقتصادی، گرانی و کرونا قرار دارد؛ به ‌گونه‌ای که تعداد مسافران آنها به دلیل اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، دورکاری ادارات، تردد افراد با وسایل شخصی و مواردی از این دست حدود 60 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کم شده و به همین دلیل حتی با وجود افزایش نرخ امسال باز هم درآمدشان به روزهای مشابه سال 98 نیز نرسیده است.»

در مورد اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی با بیان اینکه در این سه ماه، تماس‌های تلفنی زیادی به خصوص از سوی بانوان تهرانی داشتیم که از اجرای این طرح تشکر کرده و خواهان ادامه طرح سه مسافر در تمامی طول سال شدند، گفت: «برخی معتقدند حالا که طرح فاصله‌گذاری در تاکسی‌ها اجرا می‌شود نباید مسافران کرایه نفر چهارم را پرداخت کنند که باید توضیح دهم که در نرخ‌گذاری خطوط، کرایه مسیر تعیین می‌شود و این پول تقسیم بر تعداد مسافران مجاز خودرو می‌شود. به عنوان مثال کارشناسان در تعیین نرخ کرایه انقلاب تا میدان ونک را به فرض مثال 4 هزار تومان تعیین کرده و بر تعداد ظرفیت مجاز خودرو تقسیم می‌کنند. در شرایط معمولی این ظرفیت مجاز در خودروهای سواری چهار نفر و در تاکسی‌های ون 10 نفر است. در حقیقت کرایه پرداخت شده، کرایه مسیر است و زمانی که تاکسی اشتراکی باشد کرایه بر تعداد استفاده‌کنندگان تقسیم می‌شود.»

قنادان با بیان اینکه مصوبه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها با رویکرد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا همچنان به عنوان آخرین مصوبه ستاد مقابله با کرونا و نه شهرداری تهران است و در تمامی خطوط تاکسیرانی شهر تهران تا اطلاع بعدی لازم‌الاجراست، گفت: «البته ما به ستاد ملی کرونا نامه نوشتیم تا به ما اعلام کنند که طرح فاصله‌گذاری را تا چه زمانی باید اجرا کنیم که هنوز پاسخی دریافت نکردیم.»

از طرف دیگر مشخص نیست که طرح فاصله‌گذاری تا چه زمانی اجرایی می‌شود، گفت: «برخی‌ها معتقدند احتمالا در نیمه دوم سال شاهد موج دوم کرونا باشیم و برخی دیگر نظرات تخصصی متفاوت از این دارند و از آنجایی که احتمال می‌رود در ماه‌های آتی طرح فاصله‌گذاری متوقف شود، نرخ‌های تاکسی هم بر اساس ظرفیت 3 مسافر و هم بر مبنای 4 مسافر در  برچسب‌ها اعلام شده تا مسافران و تاکسیرانان دچار سردرگمی نشوند.»

با این حال امروز در خبری تکمیلی، سوار کردن چهارمسافر در تاکسی های تهران ممنوع اعلام شد، به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران: «سوار کردن ۴ مسافر توسط رانندگان تاکسی به هیچ وجه قانونی نیست و رانندگان تنها مجاز هستند حداکثر ۳ مسافر را در تاکسی سوار کنند و نرخ کرایه نیز باید بر اساس ظرفیت فاصله‌گذاری اجتماعی یعنی ۳ مسافر از شهروندان دریافت شود.»

کرایه تاکسی ، مترو و اتوبوس از اول خرداد افزایش می‌یابد [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

محمد علیخانی درباره زمان اجرای افزایش نرخ کرایه تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس، گفت:

طبق مصوبه «بودجه سال 1399 شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» شورای اسلامی شهر تهران، اعمال افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی شهر تهران باید از ابتدای اردیبهشت سال جاری انجام می‌شد که بنابر دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، این افزایش کرایه از ابتدای خرداد اعمال خواهد شد.

در سال گذشته نیز نرخ حمل و نقل عمومی در حدود 20 درصد افزایش یافته بود و با توجه به افزایش 25 درصدی برای سال 99 می توان گفت که در مجموع شاهد افزایش قیمت 45 درصدی نرخ حمل و نقل عمومی در طی دوسال گذشته خواهیم بود و این درحالیست که نرخ تورم رسمی کشور تنها در سال 97 بیش از 40 درصد برآورد شده است.

افزایش 25 درصدی نرخ بلیت مترو

نرخ بلیت مترو شهر تهران در سال جاری، طبق این مصوبه 25 درصد افزایش خواهد یافت.

  • بلیت تک سفره داخل شهری هزار و 500 تومان
  • بلیت تک سفره حومه به تهران 200 تومان بیشتر از نرخ بلیت تک سفره داخل شهری در سال 1399
  • بلیت تک سفره هشتگرد 5 هزار تومان
  • بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی (ره) همانند سال قبل بدون افزایش 9 هزار تومان

طبق تبصره یکم این مصوبه به شهرداری تهران اجازه داده شده است که به منظور تشویق مسافران به استفاده از کارت بلیت‌های مبلغ دار، متناسب با مسافت طی شده نسبت به اعمال تخفیف حداکثر تا 50 درصد بهای بلیت تک سفره اقدام کند.

با نگاهی به قیمت بلیط مترو در سال 98 و افزایش 25 درصدی نرخ های یاد شده برای دست یابی به قیمت بلیط مترو در سال 99 می توان به این جمع بندی رسید که حداقل و حداکثر هزینه استفاده از سرویس مترو پایتخت و حومه از 500 الی 1500 تومان برآورد می شود که البته نرخ 500 تومانی مربوط به جا به جایی کوتاه با استفاده از کارت مترو است و نرخ 1500 تومانی نیز به جا به جایی در مسافت های طولانی (بیش از 40 کیلومتر) و استفاده از بلیط تک سفره مربوط می شود.

البته در این بین یک استثنا نیز در خصوص هزینه تردد بین تهران و فرودگاه امام خمینی (ره) وجود دارد که مشمول نرخ حدودی 11250 تومانی می شود.

جدول نرخ بلیط مترو سال 99 به صورت تقریبی (اعداد به سمت بالا گرد شده اند) به شرح زیر است.

نوع بلیط قیمت سال 98 (تومان) قیمت سال 99 (تومان)
بلیط تک سفره تهران 1200 1500
بلیط تک سفره حومه 1200 1500
بلیط فرودگاه امام خمینی (ره) 9000 11250
حداقل برداشت از بلیط کارتی 408 510
حداکثر برداشت از بلیط کارتی 1190 1490

افزایش نرخ بلیت اتوبوس

نرخ کرایه خطوط اتوبوس و مینی بوس در سال جاری نسبت به سال 1398، 25 درصد افزایش خواهد یافت. در ضمن نرخ کرایه خطوط اتوبوس و مینی بوس در هر خط متفاوت است.

کرایه تاکسی

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مجاز است که در صورت راه‌اندازی زیرساخت پذیرش بلیت تک سفره در ایستگاه‌های خطوط اتوبوسرانی تندرو، نسبت به صدور و فروش بلیت تک سفره داخل شهری معادل نرخ بلیت تک سفره داخل شهری مترو به منظور استفاده مشترک مسافران در کلیه خطوط تندرو مترو  اقدام کند.

افزایش 80 درصدی نرخ کرایه تاکسی ‌های ویژه

نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران در سال جاری تا سقف 25 درصد نسبت به نرخ پایه مصوب سال 1398 افزایش خواهد یافت. نرخ کرایه تاکسی در نوبت شب از ساعت 22 الی 6 بامداد، 20 درصد به نرخ‌های تعیین شده، افزوده می‌شود.

نرخ کرایه ناوگان تاکسیرانی که خدمات ویژه به شهروندان ارایه می‌کنند تا 80 درصد افزایش خواهد یافت و تعیین نرخ در این تاکسی‌ها به وسیله تجهیزات محاسبه کرایه انجام می‌شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرنوشت، همچنین نرخ کرایه سرویس مدارس نیز در سال جاری نسبت به سال 1398 تا سقف 25 درصد با افزایش نرخ مواجه شده است.

آغاز اعمال 11 درصدی افزایش نرخ کرایه تاکسی ها و افزایش 23 درصدی کرایه مترو و اتوبوس تهران [به روز رسانی] - فروردین 99

علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرده است: «با توجه به اینکه از مهلت مخالفت فرمانداری با مصوبه افزایش کرایه تاکسی گذشته، ما آن را تلقی به تایید کرده و 11 درصد افزایش را اعمال کردیم. براین اساس به تدریج افزایش 11 درصدی نرخ کرایه اعمال خواهد شد.»

همچنین عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از افزایش 23 درصدی نرخ کرایه‌های مترو و اتوبوس در سال جاری خبر داد و گفت: «نظر فرمانداری با شورای شهر در این زمینه مشترک است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

    خب قیمت ها رو بالا میبرن در عوضش کیفیت حمل و نقل عمومی رو افزایش بدن، دستوری قیمت کم و زیاد نمیشه، دستور دادم قیمت رو اصلاح کنن ? ? ? ?

  • علی قنبری
    علی قنبری | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    والا من هنوز سیستم این کارت مترو رو نفهمیدم یکبار میزنی 1400 کم میکنه یک بار موقع خروج 200 کم میکنه اخرش نفهمیدم الگورتیمشون چیطوری هست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی