مدت هاست که دانشمندان روی ساخت چشم های مصنوعی کار می کنند اما بازآفرینی شکل و رفتار یک چشم واقعی کاری بس دشوار است. حالا اما موفقیتی رخ داده که شاید این رویای دیرینه را به واقعیت بدل کند. محققان نوعی چشم سایبورگی ساخته اند که کارکردها و ساختارش شباهت های بیشماری با چشم انسان دارد.

آنها با کمک آرایه ای از حسگرهای نوری نانو نوعی غشای آلومینیوم اکسید کروی را درون چشم سایبورگی خود ایجاد کرده اند که نقش شبکیه چشم را ایفا می کند. سیم های نانویی که برای ساخت این شبکیه مورد استفاده قرار گرفته اند از نوعی فلز مایع  ساخته شده اند که سیگنال ها را برای پردازش در خارج از محیط چشم به بیرون ارسال می کنند و به نوعی مقلد عملکرد عصب ها هستند. دانشمندان حتی با قرار دادن نوعی ژل میان لنز و شبکیه بافت زجاجیه چشم را نیز بازآفرینی کرده اند.

برای آنکه این چشم کار کند به مواد اضافه دیگری هم نیاز است؛ برای مثال یک لایه ایدیوم تماس های الکتریکی آن را بهبود داده و یک سوکت ساخته شده از پلیمر سیلیکون سنسورها و سیم ها را در یک راستا نگه داشته است (تصویری از این چشم در دست نیست و عکس بالا کاملا تزئینی است).

چشم سایبورگی

اما در نظر داشته باشید که هدف دانشمندان صرفا ایجاد یک چشم زیبا نبوده و همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم این چشم سایبورگی از بسیاری جهات شبیه به چشم موجود در بدن انسان است. برای مثال واکنش دهی چشم به محرک ها در طیف نورهای قابل دیدن تقریبا با چشم انسان یکی است و زمان پاسخ دهی و ریکاوری آن بعد از مشاهده نور حتی از انسان نیز بهتر است. نانو سیم های به کار گرفته شده در شبکیه این چشم حتی از گیره های نوری موجود در چشم انسان نیز متراکم تر هستند.

البته زمان زیادی باقی مانده تا این چشم بتواند بینایی داشته باشد. زاویه دید ۱۰۰ درجه آن هنوز در برابر زاویه دید ۱۳۰ درجه چشم واقعی ضعف دارد و کل محدوده تشخیص دهنده نور در آن صرفا ۲ میلیمتر وسعت دارد و کیفیت ۱۰۰ پیکسلی آن به مراتب پایین تر از حدی است که بتواند یک تصویر معنادار را ارائه کند. فرایند فعلی تولید این چشم نیز بسیار گران و آهسته است و این احتمال وجود دارد که مواد به کار رفته در تولید آن به مرور زمان کارایی خود را از دست بدهند.

با این حال میتوان این چشم سایبورگی را موفقیتی بسیار بزرگ قلمداد کرد و روشن است که با بهینه سازی های آتی میتوان از آن محصولی کاربردی برای بازگرداندن بینایی به جمعیت کثیری از مردم دنیا استفاده کرد.