ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پرتاب پهپاد نظامی از هلیکوپتر با موفقیت آزمایش شد

ارتش آمریکا برای نخستین بار پهپاد نظامی «التیوس» را از هلیکوپتر پرتاب و با موفقیت کنترل کرده است. این پهپادها با قابلیت فیلمبرداری و نابودی اهداف، میدان دید خلبان را گسترش داده و مانور پذیری ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

ارتش آمریکا برای نخستین بار پهپاد نظامی «التیوس» را از هلیکوپتر پرتاب و با موفقیت کنترل کرده است. این پهپادها با قابلیت فیلمبرداری و نابودی اهداف، میدان دید خلبان را گسترش داده و مانور پذیری هلیکوپتر را ارتقا می دهند.

در این آزمایش یک فروند هلیکوپتر «یواچ-۶۰ بلک هاوک» به جای مهمات معمول به پهپاد بدون سرنشین و تهاجمی «التیوس ۶۰۰» مجهز شده بود. این پهپاد بعد از شلیک بال‌های خود را باز کرده و همزمان با ارسال استریم ویدیویی زنده، تحت فرمان خدمه هلیکوپتر به پرواز درآمد.

التیوس پهپادی کوچک و مبتنی بر پروانه با قابلیت حمل سلاح است که می توان آنرا به صورت دستی کنترل کرده یا از قبل برنامه ریزی کرد. در ویدیویی که کمپانی «بل» برای نمایش چگونگی این مانور طراحی کرده، شاهد پرتاب چندین فروند التیوس هستیم که سامانه دفاع موشکی S-400 روسیه را هدف می گیرند.

هدف ارتش از پرتاب پهپاد توسط بالگرد این است که از محیط اطراف فیلمبرداری کرده و به صورت زنده برای خدمه هلیکوپتر ارسال کند. در این صورت خدمه می تواند بدون نیاز به نزدیک شدن به پایگاه های دشمن هدف را شناسایی کرده و توسط همان پهپادها هدف قرار دهد. در واقع این سیستم که با عنوان ALE یا «عامل هوا پرتاب» هم از آن یاد می شود، یک پهپاد کامی‌کازه است.

برخلاف هواپیما پرتاب پهپاد از هلیکوپتر به خاطر دو جریان باد شدید ناشی از پره ها و حرکت رو به جلو بسیار دشوار است و به همین خاطر باید محاسبات دقیقی در مورد زمان باز شدن بال و استارت سیستم پیشران صورت بگیرد. هرچند ALE به خاطر محدودیت در برد و قدرت تخریب نمی تواند جایگزین موشک های قدرتمند و هوا به زمین JAGM یا «هلفایر» شود اما قابلیت ردیابی، مانور پذیری و سرعت پاسخگویی هلیکوپتر را به سطح جدیدی می رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی