ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مانی قاسمی امیر عباس کایینی گلدیران ال جی جی پلاس گفتگو مصاحبه
تکنولوژی

گفتگو با مدیرعامل گلدیران: جی پلاس امسال ۳۰ درصد بازار لوازم خانگی را در اختیار می‌گیرد

مدیرعامل گلدیران در گفتگو با برنامه «آنتک» از چالش‌های بازار لوازم خانگی و تاثیر تحریم‌ها بر خروج دو برند الجی و سامسونگ از ایران صحبت کرد و از تلاش‌های گلدیران برای ایجاد یک برند بومی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

مدیرعامل گلدیران در گفتگو با مانی قاسمی در برنامه «آنتک» از چالش‌های بازار لوازم خانگی و تاثیر تحریم‌ها بر خروج دو برند الجی و سامسونگ از ایران صحبت کرد و از تلاش‌های گلدیران برای ایجاد یک برند بومی با نام «جی پلاس» سخن گفت. «امیرعباس کائینی» در این گفتگو اعلام کرد که برندهای ملی حتی با بازگشت سامسونگ و الجی در بازار می‌توانند حرف مهمی در بازار داشته باشند. کائینی همچنین می‌گوید که برند ملی جی‌پلاس تا پایان امسال، ۳۰ درصد از بازار لوازم خانگی را در اختیار خواهد گرفت.

View this post on Instagram

A post shared by Digiato | دیجیاتو (@digiato) on

شکل گیری جی پلاس

«امیرعباس کائینی» در ابتدای صحبت خود با مانی قاسمی با اشاره به اینکه بازار لوازم خانگی با خروج الجی و سامسونگ دچار تلاطم شد تاکید کرد که این دو برند به تنهایی ۷۰ درصد سهم از بازار را داشتند: «در یک سال گذشته اما این بازار در حال بهبودی است.»

به گفته کائینی ایده جی‌پلاس از چهار سال پیش در ذهن آنها بوده: «می‌خواستیم یک برند ملی در کنار الجی داشته باشیم و کالای خودمان را عرضه کنیم ولی بعد از تحریم‌ها و خروج این شرکت، بیشتر روی این موضوع تمرکز کردیم. باید بگویم استراتژی برند و افکارمان پیرامون این برند بسیار قبل تر انجام شده بود. ما با جی پلاس توانستیم سهم بازار خود را تا حدودی حفظ کنیم و مشتریان ما تنها نماندند.»

جی پلاس ایرانی است؟

کائینی در پاسخ به این پرسش جی‌پلاس دقیقا ایرانی است یا خیر؟ به دیجیاتو می‌گوید که آنها فعالیت خود را از سیزده سال پیش در کنار الجی شروع کردند: «با تلویزیون آغاز کردیم و به مرور یخچال و لباسشویی نیز اضافه شد. دانش محصولات ما همزمان با کمک الجی به ایران انتقال پیدا کرد. با خروج الجی از ایران هم به دلیل دانش فنی که داشتیم توانستیم محصولات دیگری را عرضه کنیم. با تیم‌های مهندسی خودمان روی این محصولات کار کردیم و در ابتدای امر تلویزیون تولید کردیم و بعد از آن ماشین‌های لباسشویی و یخچال و فریزر وارد بازار شد. در حال حاضر ۱۳ گروه محصول جی پلاس در بازار معرفی کردیم.»

کائینی می‌گوید قطعات هم به صورت SKD و CKD (قطعات کاملا جدا از هم و اسمبل شدن) وارد می‌شوند و برخی قطعات منطقی نیست که در کشور ساخته شود. به گفته کائینی تولید قطعه‌ای مانند ماژول تلویزیونی در کشور ایران هنوز به صرفه در مقیاس نیست: «نیاز کل تلویزیون در کشور یک میلیون دستگاه در سال است و کارخانه ماژول سازی برای اینکه به نقطه سر به سر برسد باید یک میلیون محصول را تولید کند و که این کار چندان شدنی نیست.»

به گفته کائینی تلویزیون‌های جی پلاس کاملا با فرمت LG ساخته می‌شود و دیگر محصولات نیز به همین سمت پیش می‌روند: «ما در حال حاضر قطعاتی را هم بومی سازی می‌کنیم تا عمق ساخت ملی را با در نظر گرفتن کیفیت بالا ببریم؛ اما این مهم همانطور که گفتم برای همه قطعات رخ نداده است. در زمینه طراحی‌ محصولات نیز از چند ماه پیش گروه R&D خود را تجهیز کردیم تا محصولاتمان شبیه به سایر محصولات در بازار نشود. همچنین سعی کردیم کشورهای تامین کننده کالای خود را متنوع کنیم تا محصولات یکدست نباشد و در حال حاضر از چین و ترکیه قطعات خود را تامین می‌کنیم. همچنین می‌خواهیم تیم خودمان را نیز مجهز کنیم تا در زمینه طراحی هم تولید ملی داشته باشیم.»

کائینی اما به یک سری قطعات عمومی اشاره می‌کند که تولیدشان در کشور منطقی است چرا که صرف نظر از برند در همه دستگاه‌ها استفاده می‌شوند و تولید آن به صرفه است: «قطعات فلزی و پلاستیک که در دستگاهی چون لباسشویی، ۸۰ درصد قطعات آن محصول را در برمی‌گیرد.»

همکاری با سایر برندها

مدیرعامل گلدیران در پاسخ به این پرسش که آیا برای همکاری با دیگر برند ایرانی مطرح این روزها یعنی سام اقدامی کرده‌اند یا خیر؟ به دیجیاتو می‌گوید که نگاه در این زمینه باید بلندپروازانه‌تر و بلندمدت‌تر از یک همکاری ساده باشد:

«ما اگر بخواهیم یک نگاه بلند مدت داشته باشیم؛ باید بگوییم که نیاز داریم برای قطعه سازی دستگاه‌های خانگی یک اجماع صورت بگیرد. خطوط تولیدی ما نیاز دارد یک سری محصولات را خودش تولید کند.»

به گفته کائینی این مساله درد مشترکی برای تمام صاحبان برند ایرانی در حوزه لوازم خانگی است: «انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در حال انجام یک سری اقدامات است تا از توان قطعه سازان داخلی در حوزه لوازم خانگی استفاده شود و یک ارتباط خوب شکل بگیرد.» کائینی باور دارد باید یک تشکل برای قطعه سازان داخلی در زمینه لوازم خانگی شکل بگیرد: «درست مثل آن موردی که در صنعت خودروسازی رخ داد ولی با کیفیت بهتر.»

به گفته کائینی در حال حاضر اگر قطعه سازی در داخل کشور صورت بگیرد؛ تنها مزیت آن صرفه جویی ارزی است: «خیلی سخت است که قطعه را با همان کیفیت جهانی تولید کرد و بتوان یک قیمت رقابتی برای آن گذاشت. کشورهای دیگر با مقیاس بالا قطعات را تولید می‌کنند و قیمت کمتری برای محصول خود در نظر خواهند گرفت. ما باید به بازار صادراتی فکر کنیم تا بتوانیم به قیمتی مشابه یا کمتر ولی با حفظ کیفیت برسیم.

صادرات کالای ایرانی

او در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه صادرات هیچ اقدامی انجام داده‌اند‌؟ اعلام کرد که صادرات برای کشورهای همسایه ایران شدنی است؛ یعنی یک جمعیت ۲۰۰ میلیونی که در اطراف ایران وجود دارد هدف صادرات باشند: «اما اول باید برند جی پلاس را در ایران جا انداخت تا بتوان به صادر کردن آن فکر کرد. نمی‌خواهیم برای لوازم خانگی اتفاقی که در بازار خودرو افتاد بیفتد، چرا که رقبای قدرتمندی در منطقه همچون ترکیه داریم. ما می‌توانیم به راحتی کشورهای همسایه و بازار آنها را فتح نماییم.»

کائینی با اشاره به قوانین سخت‌گیرانه دولت برای واردات و حمایت از تولید ملی، آن را اقدامی خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید که با توجه به درصد بیکاری بالا و میزان محدودیت‌های ارزی و مواردی از یان قبیل؛ غیر از این تصمیم هیچ تصمیمی درست نبود: «در خود گلدیران به طور مستقیم ۱۸۴۳ نفر و به طور غیر مستقیم بیش از سیزده هزار نفر کار می‌کنند. این ارقام در شرکت‌های تولیدکننده داخلی بالا است و حمایت از تولید بومی اشتغال ایجاد می‌کند.»

قاچاق حذف شدنی نیست

مدیرعامل گلدیران درباره موضوع قاچاق لوازم خانگی گفت که اوضاع قاچاق به نسبت قبل با توجه به شرایطی که ارز پیدا کرده خیلی کمتر شده ولی «قاچاق حذف شدنی نیست.» به گفته کائینی قاچاق به هر حال در هر شرایط شکل می‌گیرد و به تولید لطمه می‌زند:

«ما تولیدکنندگان داخلی باید در حوزه‌هایی که مردم نیاز دارند را با قیمت و کیفیتی مناسب بدهیم تا قاچاق کمتر شود گرچه هیچ وقت به صفر نمی‌رسد. قاچاق از بین رفتنی نیست چون تقاضای آن از طرف مصرف کننده وجود دارد.»

محصولات جی پلاس

کائینی در ادامه مصاحبه خود با دیجیاتو محصولات جدیدی که به زودی توسط جی پلاس وارد می‌شود را نام برد: «صفحه نمایش تجاری و کامپیوتر All In One تا چند ماه آینده تولیدش شروع خواهد شد. اما باید بگویم تثبیت تولید و توزیع ۱۳ محصول فعلی بیشترین تمرکز ما در سال جدید است تا ارائه یک محصول جدید.

پرتقاضاترین گروه محصولات جی پلاس در درجه اول تلویزیون است و بعد لباسشویی و در جایگاه‌های بعدی مانیتور و ظرفشویی که به گفته کائینی عرضه آنها به زودی انجام خواهد شد: «اولین محموله موبایل جی پلاس نیز وارد بازار شده و پاسخ خیلی خوبی گرفتیم و الان برنامه ریزی لازم را برای قطعات مورد نیاز تولید انجام دادیم تا دستگاه خودمان را تولید کنیم.»

موبایل‌های T10 و Q10 گوشی‌های موفق این برند هستند که به گفته کائینی اولین سرویس پک و آپدیت آنها توسط تیم خودشان عرضه شده است و این آپدیت‌ها چندی پیش صادر شد: «باید بتوانیم موبایل‌ها را کاستومایز کنیم ولی ورژن فعلی برای نصب اپلیکیشن‌های ایرانی کار راه می‌اندازد. اما از لحاظ نرم افزاری باید تغییراتی در آن انجام دهیم تا بهتر شود.»

گارانتی گلدیران

همانطور که می‌دانید یک سری محصولات الجی همچنان در بازار است و در فروشگاه‌های گلدیران نیز برخی از آنها وجود دارد. کائینی در پاسخ به این سوال که ماجرای این محصولات علی رغم رفتن الجی از بازار ایران چیست به دیجیاتو می‌گوید: «این محصولات از قبل وارد کشور شدند و کم کم با تکمیل شدن جی پلاس؛ محصولات ایرانی جایگزین الجی خواهند شد. موجودی محصولات الجی تقریبا به پایان رسیده و بیش از یک سال و نیم است که وارداتی به صورت قطعه از سوی کمپانی الجی نداریم.»

کائینی می‌گوید فروشگاه‌های گلدیران به دو دسته تقسیم می‌شوند: «فروشگاه‌هایی که مستقیم با ما همکاری می‌کنند و یک سری فروشگاه‌ها هستند که نماینده فروش محصولات ما هستند و در این مغازه‌ها اجناس الجی بدون گارانتی ما نیز بفروش می‌رسد چرا که همکار رسمی ما نیستند.»

به گفته کائینی برخی محصولات الجی همچنان تحت پوشش گارانتی گلدیران هستند چرا که در زمینه تامین قطعات یدکی لوازمی که به فروش رسانده‌اند به مشکل نخورده‌اند: «پای محصولاتی که که با گارانتی گلدیران به فروش رفته ایستاده‌ایم و در این شرایط حتی تمدید گارانتی محصولات را داریم.»

آینده جی پلاس

به باور کائینی اگر دوباره الجی و سامسونگ دوباره وارد ایران شوند، قیمت‌های بسیار بالایی خواهند داشت و از دسترسی به قشر متوسط محروم خواهند شد: «به همین دلیل باید در عرضه لوازم خانگی، بازیگران دیگری نیز در این مارکت باشند و ما و بقیه برندهای ایرانی با وجود حضور دوباره شرکت‌های بین المللی می‌توانند در بازار حضور داشته باشند.»

کائینی گفتگوی خود را با ادعایی جنجالی و امیدبخش به اتمام می‌رساند. او باور دارد که تیم آنها باید ۳۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد: «فکر می‌کنم در محصولات اصلی این موضوع باید تا پایان سال ۹۹ محقق شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • molavy
    molavy | ۴ خرداد ۱۳۹۹

    گوشی کیو10 که خیلی قیمتش خوب بود، بعد گرون شد، الان ناموجوده
    مانیتور 24 آی پی اس هم که اول هم کیفیتش خوب بود هنقیمت، بعد اونم گرون شد

  • Tyler
    Tyler | ۴ خرداد ۱۳۹۹

    از لوگو تا تبلیغات و ظاهر محصولات کپی ال جی.

  • herogame
    herogame | ۴ خرداد ۱۳۹۹

    جنس های آشغال دوزاری اینا یه جور میگن تولید داخل خودشونم باور کردن که واقعا تولید دارن میکنن! ?

  • Salehian
    Salehian | ۳ خرداد ۱۳۹۹

    برندهای ایرانی تبلیغات وبازاریابی ندارن فقط دنبال سودبالای خالص اونم یک شبه هستن.الان ایکس ویژن یاهمین جی پلاس پنل tclمونتاژمیکنن بعدبریدفروشگاه های اینترنتی می بینیدقیمتشون ازtclخیلی بیشتره.بعضی برندهای ایرانی هست محصول دادن به بازاراماحتی زحمت طراحی یه سایت واسه معرفی محصولشون به خودشون ندادن.آدم روش نمیشه اسم برندشوبیاره ازبس کسی نشنیده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی