ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل: ۷۰ درصد باگ‌های امنیتی کروم مربوط به مشکلات مدیریت حافظه می‌شود

مهندسان گوگل اخیرا اعلام کرده‌اند که نزدیک به ۷۰ درصد از باگ‌های امنیتی جدی در کد پایه کروم مربوط به مدیریت رم و باگ‌های ایمنی می‌شود. نیمی از این ۷۰ درصد مربوط به آسیب‌پذیری‌های حافظه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

مهندسان گوگل اخیرا اعلام کرده‌اند که نزدیک به ۷۰ درصد از باگ‌های امنیتی جدی در کد پایه کروم مربوط به مدیریت رم و باگ‌های ایمنی می‌شود.

نیمی از این ۷۰ درصد مربوط به آسیب‌پذیری‌های حافظه از نوع «Use After Free» می‌شود، نوعی از مشکل امنیتی که توسط مدیریت نادرست حافظه اشاره‌گر به وجود می‌آید و باعث می‌شود هکرها از آن‌ها برای حملات به اجزای داخلی استفاده کنند. محققان گوگل برای دستیابی به این نتیجه، ۹۱۲ باگ امنیتی که از سال ۲۰۱۵ تا به امروز رفع کرده‌اند را مورد بررسی قرار داده‌اند که البته این باگ‌ها در دسته خطرناک قرار داشته‌اند.

آمار منتشر شده از سوی مهندسان گوگل با اطلاعات مایکروسافت یکسان است. مهندسان مایکروسافت در کنفرانس امنیتی خود در فوریه ۲۰۱۹ اعلام کردند که نزدیک به ۷۰ درصد بروزرسانی‌های امنیتی برای محصولات مایکروسافت برای رفع آسیب‌پذیری‌های حافظه منتشر شده‌اند.

مایکروسافت و گوگل با مشکل مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند که مربوط به زبان‌های برنامه‌نویسی C و ++C می‌شود. این دو زبان امنیت بالایی نداشته و چندین دهه پیش توسعه پیدا کرده‌اند؛ زمانی که حملات سایبری زیادی در جهان وجود نداشت، بنابراین مهندسان توجه چندانی به آن‌ها نداشتند.

کروم

برنامه‌نویسان این دو زبان می‌توانند به صورت کامل اشاره‌گر حافظه را کنترل کنند. اگر توسعه‌دهنده در مدیریت حافظه اشتباهی مرتکب شود، C و ++C به وی هشدار نمی‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که توسط آسیب‌پذیری‌های مدیریت رم بتوان به دستگاه‌ها حمله کرد. بسیاری از مهاجمان برای هدف قرار دادن قربانی خود از این آسیب‌پذیری‌ها استفاده می‌کنند.

در سال‌های اخیر مهندسان نرم افزار پیشرفت زیادی داشته‌اند و توانسته‌اند بسیاری از مشکلات امنیتی پایه را رفع کنند، اما هنوز راه‌حل‌های زیادی برای آسیب‌پذیری‌های مدیریت حافظه وجود ندارد. گوگل اعلام کرده که از مارس ۲۰۱۹ تا به امروز، ۱۲۵ مورد از ۱۳۰ آسیب‌پذیری خطرناک کروم مربوط به حافظه آن بوده است.

باگ‌های مدیریت حافظه در حدی زیادی بوده که مهندسان کروم در گوگل مجبور شده‌اند از «The Rule Of 2» استفاده کنند. بر اساس این قانون، زمانی که مهندسان ویژگی جدیدی را برای کروم درنظر می‌گیرند، کد آنها حداکثر می‌تواند دو مورد از شرایط زیر را داشته باشد:

  • کدهایی که ورودی‌های غیرقابل اعتماد را پردازش می‌کنند.
  • کدی که بدون «سندباکس» اجرا می‌شود.
  • کدی که توسط زبان‌های برنامه‌نویسی ناامن مانند C و ++C نوشته می‌شوند.

هر کدام از شرکت‌ها به روشی قصد دارند با این آسیب‌پذیری‌ها مبارزه کنند که یکی از آن‌ها، استفاده از زبان برنامه‌نویسی جدید است. «راست» یکی از ایمن‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌شود که توسط تحقیقات «موزیلا» توسعه پیدا کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hamed
    Hamed | ۵ خرداد ۱۳۹۹

    فک کنم کارمندای گوگل ی سر اومدن اینستاگرامو میمای مربوط به کرومو دیدن???

مطالب پیشنهادی