ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

در صورت سقوط راکت اسپیس ایکس چه بر سر فضانوردان ناسا می‌آمد؟

دیشب پس از سال‌ها ناسا فضانوردان خود را با استفاده از فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس از خاک آمریکا روانه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) کرد. این ماموریت با موفقیت انجام شد و راکت فالکون ۹ نیز ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

دیشب پس از سال‌ها ناسا فضانوردان خود را با استفاده از فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس از خاک آمریکا روانه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) کرد. این ماموریت با موفقیت انجام شد و راکت فالکون ۹ نیز فرود موفقی داشت، اما اگر مشکلی برای راکت اسپیس ایکس رخ می‌داد، چه سرنوشتی در انتظار فضانوردان بود؟

آخرین بار سال ۲۰۱۱ ناسا فضانوردان خود را از خاک آمریکا به فضا فرستاده بود و حالا برای اولین بار یک شرکت خصوصی دو تن از باتجربه‌ترین فضانوردان این سازمان فضایی را توسط کرو دراگون به ISS می‌رساند. اسپیس ایکس و ناسا پیش از پرتاب راکت، آزمایش‌های پیچیده و گسترده‌ای را انجام داده بودند تا تهدیدی برای فضانوردان وجود نداشته باشد.

با وجود این آزمایش‌های گسترده و همچنین لغو پرتاب در هفته گذشته به علت شرایط جوی، همچنان این احتمال وجود داشت که ماموریت با مشکل مواجه شود. ناسا در گذشته اعلام کرده بود که با احتمال ۱ در ۲۷۶ شاید این ماموریت تلفات در پی داشته باشد و احتمال ۱ در ۶۰ وجود دارد که این ماموریت با مشکل مواجه شود، اما فضانوردان زنده بمانند. این موضوع توسعه سیستم فرار اضطراری پیشرفته اسپیس ایکس را در پی داشت که در ادامه نگاهی به نحوه عملکرد آن می‌اندازیم.

در صورتی که راکت دچار مشکل شود، کرو دراگون از راکت فالکون ۹ جدا می‌شود و سپس با استفاده از ۸ موتور «سوپر دراکو» از این موشک فاصله می‌گیرد. این اقدام فضاپیما را از ناحیه خطر دور می‌کند و دیگر خطری دو فضانورد داخل آن را تهدید نمی‌کند.

اسپیس ایکس

پس از ایجاد فاصله ایمن میان فضاپیما و راکت، ۴ چتر نجات بزرگ باز می‌شود و فضانوردان در اقیانوس اطلس فرود می‌آیند. پس از آن تیم‌های نجات، بدنبال فضانوردان می‌روند. در ژانویه سال جاری میلادی اسپیس ایکس چنین فرایندی را آزمایش کرد، البته در این تست فضانوردی حضور نداشت.

طی این آزمایش، راکت پس از جدا شدن کپسول به خاطر تغییرات ناگهانی در شکل آیرودینامیک و تحمل فشار بالا طی انفجاری بزرگ متلاشی شد، اما کپسول تنها ۹ دقیقه پس از پرتاب و با استفاده از چترهای نجات با موفقیت در اقیانوس قرار گرفت. پیش از انجام این تست، اسپیس ایکس آزمایش موتورهای فرود اضطراری کپسول خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بود.

اسپیس ایکس تا به امروز چندین بار از راکت فالکون ۹ استفاده کرده، اما ماموریت دیشب این شرکت را وارد مرحله تازه‌ای می‌کند. این شرکت قصد دارد علاوه بر فضانوردان ناسا، فضانوردان خصوصی را نیز در آینده روانه فضا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Me
    Me | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    بی نظیر

  • آریا
    آریا | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    الان زنده از یوتوب ناسا یا اسپیس ایکس داکینگ رو تماشا کنید

مطالب پیشنهادی