ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جدیدترین اخبار و روندهای دنیای فناوری را با نگاهی دقیق و حرفه‌ای، در کانال تلگرام دیجیاتو دنبال کنید.

ورود به کانال تلگرام دیجیاتو
تکنولوژی

سخنگوی ثبت احوال: بیش از ۱۰ میلیون ایرانی در صف دریافت کارت هوشمند ملی هستند

کارت هوشمند ملی به عنوان یکی از کلیدهای اصلی ورود به دولت الکترونیکی شناخته می‌شود. سخنگوی سازمان ثبت احوال اما اعلام کرده که تا به امروز بیش از ده میلیون نفر در نوبت دریافت کارت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

کارت هوشمند ملی به عنوان یکی از کلیدهای اصلی ورود به دولت الکترونیکی شناخته می‌شود. سخنگوی سازمان ثبت احوال اما اعلام کرده که تا به امروز بیش از ده میلیون نفر در نوبت دریافت کارت هوشمند ملی هستند و به نظر می‌رسد چاپخانه طرف قرارداد با این سازمان به تعهدات خود به درستی عمل نکرده است.

ایران به واسطه تحریم‌ها برای تهیه بدنه کارت‌های ملی هوشمند به مشکل خورد؛ مشکلی که در اسفند ۱۳۹۶ گریبانگیر سازمان ثبت احوال شد و کمی پس از آن اعلام شد که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند این بدنه را تولید نمایند. با این حال به نظر می‌رسد سازمان ثبت احوال با یک چاپخانه در این زمینه قرارداد بسته که نتوانسته پاسخگوی حجم نیاز تقاضا باشد.

احتمال دارد شما هم جزو افرادی باشید که در طول یک سال اخیر برای ثبت نام کارت هوشمند ملی به مراکز مخصوص رفته‌اید اما تا به امروز خبری از دریافت این کارت ندارید. باید گفت روند دریافت کارت هوشمند ملی طولانی شده و متقاضیان را با این سؤال مواجه کرده که چرا چندین بار مسئولان سازمان ثبت احوال در رسانه‌ها از مردم می‌خواستند که هرچه زودتر برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کنند در حالی که این انتظارها برای دریافت کارت هوشمند ملی طولانی شده است و در زمان مقرر پاسخوگی متقاضیان نیستند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در همین راستا به ایرنا گفته که چاپخانه دولتی طرف قرارداد با آنها به تعهدات خود عمل نکرده است: «چنانچه چاپخانه دولتی که مسئول تولید بدنه کارت هوشمند ملی است به تعهداتش در زمینه تولید بدنه این کارت عمل کند، سازمان ثبت احوال طی ۶ ماه می‌تواند برای همه افرادی که در نوبت گرفتن کارت هستند، کارت را صادر و تحویل دهد.»

«سیف الله ابوترابی» تاکید کرده در حال حاضر بیش از ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نوبت صدور کارت هوشمند ملی هستند و برخی از این افراد حتی نزدیک به دو سال است که مراحل پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده اند اما همچنان منتظر دریافت کارت هستند.

به گفته ابوترابی در حال حاضر تراشه کارت هوشمند ملی از خارج از کشور تامین می شود و مشکلی در واردات آن وجود ندارد، اما بدنه کارت تولید داخل است که در گروی تعهد چاپخانه دولتی است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال خبر داده تا ششم خرداد ماه جاری ۴۶ میلیون و۴۱۹ هزار و ۲۰۷ قطعه کارت هوشمند ملی برای ایرانیان واجد شرایط (افراد بالای ۱۵ سال تمام) صادر شده است: «همچنین تاکنون ۵۷ میلیون و ۱۱ هزار و ۸۴۳ نفر از واجدین شرایط دریافت کارت هوشمند ملی مراحل تکمیل ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده اند.»

صدور کارت هوشمند ملی به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیکی که موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و مردم خواهد شد، از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و بر اساس هدف گذاری‌ها قرار بود این کارت تا پایان سال ۱۳۹۷ برای تمام واجدان شرایط صادر شود و جایگزین کارت‌های ملی کنونی بشود. با این حال پس از گذشت بیش از یک سال از این موضوع، هنوز طرح کارت ملی هوشمند به مرحله نهایی نرسیده و بسیاری از مردم در نوبت دریافت کارت هوشمند به سر می‌برند و عده‌ای نیز همچنان نسبت به دریافت این کارت، ثبت نام نکرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

    منم درخواست دادم، الان منصرف شدم، من از صف خارج شدم،الان شد ۹،۹۹۹،۹۹۹ ایرانی در صف ، این پیشرفت بزرگ در کاهش صف انتظار کارت ملی رو به همه تبریک میگم

  • peyman pf
    peyman pf | ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

    چه نقشه هایی برای جیب مردم میکشن. ی بار با کارت ملی. یه بار با سهام دفعه بعد معلوم نیست چیه. نشد یه بار برا مردم کار کنن. همش دروغ و دزدی

  • AghaMojtaba
    AghaMojtaba | ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

    فروردین ۹۸ بود که کیف مون رو زدن ، کارت ملیم هم باهاش رفت . همون موقع درخواست المثنی دادیم ، و الان یک سال و سه ماهه کارت ملی ندارم من ?

  • Cahiers
    Cahiers | ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

    هرجا میری میگن کارت هوشمند ملی!! اگه قراره کارت ندن و با همون کد رسید که همشون میگن کافیه کارمون راه بیوفته پس چرا پول کارتو میخوان؟ اینترنتی ثبت نام رایگان کنیم و کد بدن تموم بشه بره. اینا تا تیغ نکشن حتی شده در حد هزار تومن ول نمیکنن. جالب تر میدونید چیه؟ بانک میری اگه کارت هوشمند ملی نداشته باشی نمیتونی برداشت کنی ولی برای واریز هیچی هم نداشته باشی قبوله، قشنگ سیرکه :)))))

  • sina_asadi
    sina_asadi | ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

    فقط میشه گفت خجالت آوره ،هر جا میخوایم بریم کارت ملی قدیم و رسیدش باید همراهمون باشه،هیچ کارشون رو اصول نیست همیشه برای مردم دردسر درست میکنن

  • دادا
    دادا | ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

    من که قانع نشدم!

مطالب پیشنهادی