ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بحران اقلیمی در سیبری احتمالا گرم ترین سال تاریخ را رقم خواهد زد

محققان نسبت به موج گرمای طولانی مدت در سیبری هشدار داده‌اند. افزایش بی سابقه دما در این منطقه به آتش سوزی جنگل‌ها، نشت گازوئیل و افزایش کرم‌های ابریشم نسبت داده شده است. با وجود کاهش ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

محققان نسبت به موج گرمای طولانی مدت در سیبری هشدار داده‌اند. افزایش بی سابقه دما در این منطقه به آتش سوزی جنگل‌ها، نشت گازوئیل و افزایش کرم‌های ابریشم نسبت داده شده است.

با وجود کاهش موقتی انتشار گاز کربن به خاطر دنیاگیری ویروس کرونا، افزایش دما در سیبری به تنهایی زمین را به ثبت رکورد گرم ترین سال تاریخ نزدیک می‌کند. دمای قطب‌های زمین به دلیل حمل موج‌های گرما توسط جریان‌های اقیانوسی و ذوب شدن برف و یخ‌های این منطقه با بیشترین سرعت بالا می‌رود.

شهرهای روسیه که در مدار قطب شمال واقع شده‌اند، افزایش دمای فوق العاده را تجربه کرده‌اند. برای مثال دمای شهر Nizhnyaya Pesha در روز ۹ ژوئن ۳۰ درجه سانتی گراد اعلام شده و شهر Khatanga که معمولاً در این موقع از سال دمای آن در طول روز حدود ۰ درجه سانتی گراد است، در روز ۲۲ مه دمای ۲۵ درجه را ثبت کرده است.

بر اساس داده‌های سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیکوس (C3S)، دمای سطح در بخش‌هایی از سیبری در ماه مه به ۱۰ درجه سانتی گراد بالای دمای میانگین رسیده است. «Martin Stendel»، از کارشناسان موسسه هواشناسی دانمارک می‌گوید افزایش غیرعادی دما در مناطق شمال غربی سیبری در ماه مه، احتمالاً بدون دخالت انسان هر ۱۰۰ هزار سال یکبار رخ می‌دهد.

«Freja Vamborg»، از محققان ارشد سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیکوس با اشاره به اینکه افزایش غیرعادی دما در سیبری «بدون شک نشانه‌ای هشدار دهنده است» می‌گوید نه تنها ماه مه به طور غیر طبیعی در سیبری گرم بود، بلکه در طول فصل زمستان و بهار نیز دمای سطح در دوره‌های مختلف به بالاتر از سطح میانگین رسیده است.

«Marina Makarova»، هواشناس ارشد موسسه آب و هوای Roshydromet روسیه می‌گوید: «این زمستان گرم ترین زمستان سیبری در ۱۳۰ سال گذشته بوده. میانگین دما تا ۶ درجه سانتی گراد بالاتر از حد نرمال فصلی بوده است.»

«Robert Rohde»، محقق ارشد از موسسه غیرانتفاعی Berkeley Earth می‌گوید روسیه در مجموع افزایش بی سابقه دما را در سال ۲۰۲۰ تجربه کرده است و میانگین دما از ماه ژانویه تا مه ۵.۳ درجه سانتی گراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ بوده است.

لکه نفتی

افزایش بی سابقه دما در روسیه ولادیمیر پوتین رییس جمهور این کشور را نیز نگران کرده است. او با اشاره به ساخت تعدادی از شهرهای این کشور در شمال مدار قطبی و روی زمین‌های دائم یخ بسته یا خاک منجمد (Permafrost)، تبعات افزایش دما در این منطقه را «بسیار جدی» توصیف کرد.

ذوب شدن خاک منجمد در سیبری به نشت حدود ۲۰ هزار تن گازوئیل از نیروگاه این کشور به رودخانه نسبت داده شده است. این فاجعه آنقدر جدی بود که رییس جمهور روسیه وادار شد تا در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام کند.

آتش سوزی جنگل‌ها نیز صدها هکتار از جنگل‌های سیبری را به خاکستر تبدیل کرده است. کشاورزان این منطقه اغلب در فصل تابستان برای از بین بردن پوشش گیاهی آتش روشن می‌کنند. دمای بالا و وزش بادهای شدید برخی از این آتش‌ها را از کنترل خارج می‌کنند.

جمعیت کرم‌های ابریشم که نوزاد حشره‌های آنان درختان مخروطی را می‌خورند، به دلیل افزایش دما به سرعت افزایش پیدا کرده است. متخصصان می‌گویند نوزاد حشره های کرم ابریشم درختان را در برابر آتش سوزی آسیب پذیر کرده و از «تبعات فاجعه آمیز» افزایش جمعیت آن‌ها برای جنگل‌ها خبر دادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی